Deel dit artikel
-

Multiscope zoekt vervanging voor online vragenlijst

De bereidheid van mensen om mee te werken aan een vragenlijst daalt. Om die reden is Multiscope aan het experimenteren met nieuwe manieren om marktinformatie te verzamelen, die een vragenlijst overbodig maken. (meer…)

Deel dit bericht

2 Reacties

Daniel

Die dalende bereidheid merk ik, als deelnemer aan dit soort marktonderzoek, inderdaad ook. Dat ligt niet zo zeer aan het invullen van de vragenlijstjes, maar juist wel aan het steeds opnieuw invullen van *dezelfde* antwoorden op standaardvragen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan “op welke dagen en dagdelen kijkt u naar onderstaande tv zenders”
En dan 180 checkboxen. Dat werkt natuurlijk niet. Laat dat eenmalig in een profiel vastleggen zodat we daar direct doorheen kunnen klikken.

Nog zo 1: “Radiozenders zijn de laatste tijd aan flinke wijzigingen onderhavig”. (Dat staat er al dik 4 jaar! En welke wijzigingen?)

Ook het persoonskenmerken aan producten koppelen is er zo een. Noem mij 1 consument die een krat bier in de aanbieding koopt en denkt “zo, nu ben ik avontuurlijk, eigentijds en heb ik groepsgevoel!”.

Ik begrijp dat resultaten op deze manier makkelijk statistisch te benaderen zijn en er “waardevolle” gegevens tegen lage kosten uit komen, maar hoe waardevol is die info nou *echt* ?

Daarnaast de vergoeding van een kwartje voor een kwartier lang dit soort vragen beantwoorden. Ook niet echt meer van deze tijd. Waar het invullen van enquetes vroeger nog leuk, spannend en interessant was, is het nu niet meer dan going through the motions. Ik ben het dus eens met Multiscope dat dit niet langer werkt.

Een oplossing binnen het kader van dit soort (online) enquetes? Strengere selectie, minder respondenten per enquete, hogere beloningen, minder standaardvragen en meer open vragen. Moeilijker om als standaardpakket aan opdrachtgevers aan te bieden, veel meer werk voor enqueteurs, maar daardoor wel veel betrouwbaarder informatie. En een stuk leuker om in te vullen!

John Kivit

Dank voor het overnemen van mijn blogposting. Inmiddels zijn we al weer een paar stappen verder en hebben we de eerste marktpartijen geïnteresseerd voor een pilot traject in het vierde kwartaal. Zie voor meer achtergronden over de pilot:
http://www.multiscope.nl/diensten/kwantitatief-onderzoek/social-media-data-research.html

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond