Deel dit artikel
-

Multiscope stopt met bereiksmeting

Multiscope stopt met de internet bereiksmeting. Het onderzoeksbureau haalt meer geld uit het doen van panelonderzoek.

Dit jaar publiceert Mutliscope voor het laatst de jaarranglijst van best bezochte websites. “Onze andere diensten, panels en software, zijn harder gegroeid, dat heeft het marktpotentieel van het bereiksonderzoek overstegen”, aldus directeur John Kivit.

Het bereiksonderzoek zorgde bij Multiscope voor vijf tot tien procent van de omzet. “Bedrijfstechnisch dus niet interessant”, laat Kivit weten, die verder niet wil ingaan op het exacte bedrag van de omzet. Het bereiksonderzoek had wel rendement en draaide geen verlies, maar zou Multiscope ophouden in de ontwikkeling van de algemene strategie.

In Nederland is er nog STIR, waarbij naast exploitanten van websites, mediabureaus en adverteerders een vinger in de pap hebben bij het bereiksonderzoek naar Nederlandse websites. “We hebben in onze beslissing meegewogen dat er hiermee een gat in de markt valt. STIR doet het vanuit de exploitanten, wij deden de enige onafhankelijke meting.” Van STIR had Multiscop maar ‘een klein beetje last’. “We hadden veel dezelfde klanten. Maar het kon naast elkaar bestaan. Zij doen bij een beperkt aantal sites dieper onderzoek, waar wij breder gaan en minder diep. Dat valt nu weg”, aldus Kivit.

Het panelonderzoek levert Multiscope 60 procent van de omzet, de softwaretak 30 procent. “We veranderen, worden meer internationaal gericht.” Een bereiksmeting, zo meent Kivit, kan je in Nederland verkopen aan 100 klanten. Hiervoor hebben ze niet de slag kunnen maken naar internationaal terrein. “Dan hadden we er substantieel meer geld in moeten steken.”

Begin dit jaar is Multiscope wel een internationaal panelteam gestart. Daarmee hoopt Kivit volgens jaar op 25 procent groei. De focus ligt op het onderdeel waar het meeste rendement te behalen valt. Volgens Kivit zijn dat panelonderzoeken. Een samenwerking met andere partijen zorgt dat het bedrijf internationale paneldekking heeft. In Duitsland zit een bedrijf dat de Duitstalige landen onder beheer heeft en er is nog een Scandinavisch bedrijf voor de Scandinavische landen. Multiscope richt zich op de Benelux. “Daarnaast hebben we een associate partner in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië.”

In totaal bestrijken deze zes partijen 15 Europese landen. “Daarmee behalen we in twee tot drie jaar en omzet die groter is dan wat wij alleen in Nederland hadden kunnen bereiken.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond