Deel dit artikel
-

Muziekauteurs scharen zich achter Pirate Bay-vonnis (update)

De Nederlandse vereniging van professionele muziekauteurs (PALM) zegt achter het Pirate Bay-vonnis te staan. Voorzitter Hans Kosterman spreekt van een ‘fantastisch precedent’.

Volgens Kosterman van PALM – met als ereleden Eddy Christiani en Peter Koelewijn – is de uitspraak in het belang van professionele muziekauteurs die een eerlijke boterham willen verdienen met hun muziek. “Met deze uitspraak in de hand roepen wij daarom nu ook meteen alle andere grote internetproviders op om uit eigen beweging de wetgeving en implicaties van dit rechterlijk vonnis te respecteren door Pirate Bay, maar ook structureel alle Pirate Bay-achtigen, te blokkeren in Nederland.”

Daarmee zullen de providers een verantwoordelijke en serieuze schakel worden in de distributieketen van entertainmentproducten in plaats van een doorgeefluik van gestolen goederen, zegt Kosterman.

Procedures tegen The Pirate Bay en haar hostingproviders in binnen- en buitenland konden tot nu toe niet voorkomen dat de site nog steeds online is. De rechtbank in Den Haag acht bewezen dat een substantieel aantal van de Ziggo en XS4ALL abonnees rechtendragend materiaal heeft uitgewisseld via The Pirate Bay.

Door de uitspraak wordt voorkomen dat een site die illegaal bezig is, onaantastbaar wordt als men uitwijkt naar verre oorden, zegt Kosterman. “De vrije toegang tot internet wordt alleen aangetast voor mensen die denken dat deze verworvenheid hetzelfde betekent als het gratis verkrijgen van producten waarvan ieder weldenkend mens weet dat ze geld kosten.”

PALM staat voor Professionele Auteurs Lichte Muziek. De vereniging, voortgekomen uit de oude Vereniging van Woord- en Toondichters der Lichte Muziek (WTL), heeft enkele honderden leden.

Inmiddels heeft ook Ziggo laten weten dat het in hoger beroep gaat tegen de uitspraak van de Rechtank Den Haag. Ziggo is van mening dat een internetprovider niet de rol van politieagent opgedrongen mag krijgen. Dat is volgens haar een taak van justitie. Het vonnis zet bovendien de deur open voor verdere ongewenste ontwikkelingen, die een inperking van internetvrijheid vormen. Daarbij komt dat een blokkade door een internet serviceprovider in de praktijk niet effectief is.

Pirate Bay reageerde vandaag als volgt:

 

 

Deel dit bericht

24 Reacties

Dennis

“Daarmee zullen de providers een verantwoordelijke en serieuze schakel worden in de distributieketen van entertainmentproducten in plaats van een doorgeefluik van gestolen goederen, zegt Kosterman.”

Wat een onzin.
Laat ze eerst een interessant businessmodel opstellen voor online muziek distributie en dan verandert er uiteindelijk weinig tot niets voor de rol van providers: consument klikt op knop B in plaats van knop A om muziek of films te downloaden via dezelfde internetverbinding.

kwak kwak

Welkom in nieuw Pyong yang
Brein word wel aangepakt,dit word nog een ware cyberwar

Sam

Inderdaad, een ander businessmodel / verdienmodel is de enige verstandige oplossing, passend bij de huidige tijdsgeest. Hoe dan exact weet ik niet, maar de gang van zaken uit het bericht is dweilen met de kraan open.

Roeland

Ik krijg zin van dit artikel om van alles te downloaden.

Gert Jan

Ik vind het eerlijk gezegd beschamend dat iemand die zó overduidelijk geen kaas heeft gegeten van deze materie, het woord mag voeren namens een belangengroep.

The Pirate Bay en soortgelijke sites zijn niet meer dan repositories, verzamelingen links naar content die bij derden staat. Je kunt hetzelfde resultaat halen door aan je Google zoekopdracht “filetype:torrent” toe te voegen. Zullen we dan de toegang tot Google ook maar ontzeggen? Dat lost nog steeds je probleem niet op, want de meeste torrent applicaties hebben soortgelijke functionaliteit ingebouwd.

Deze uitspraak is een farce. “Omdat de Ford Transit relatief vaak als getaway car bij bankovervallen wordt gebruikt, mogen Shell en Total geen diesel meer leveren aan Ford Transits.” Een maatregel die geen enkel effect zal hebben op het veronderstelde doel (namelijk het terugdringen van bankovervallen). De Fordrijders, bankovervallers én eerzame burgers, moeten even omrijden om elders te tanken – onhandig, maar geen echt probleem. Andere partijen (Shell, Total) worden echter voor hoge kosten gezet.

De muziekauteurs laten zich misbruiken door een bedrijfstak die weigert te accepteren dat de wereld doorgaat met draaien en dat hun businessmodel niet kan overleven in de werkelijkheid anno 2012.

Eind vorig jaar heeft Louis CK nogmaals laten zien hoe je ‘piraterij’ oplost: een kwalitatief goed product voor een realistische prijs aanbieden, zónder draconische ‘beveiliging’ als DRM (die in de praktijk alleen goedwillende consumenten pest, terwijl de echte boefjes er geen noemenswaardige hinder van ondervinden). Hij zei er netjes bij: “Ik weet dat je het met elkaar kunt delen, via Torrents, Nieuwsgroepen en wat al niet meer. Maar als je het mooi vind, koop het dan voor $5.” Binnen twee weken tikte de teller 1 miljoen aan.

Auteurs, als jullie willen dat het product van je creativiteit wordt gezien en gehoord en dat de dankbare afnemers in je levensonderhoud voorzien, begin dan met je fans respectvol te behandelen, in plaats van ze als misdadigers weg te zetten. Een verdienmodel dat niet is gebaseerd op content maar op een drager, heeft geen bestaansrecht meer in een wereld waarin dragers overbodig zijn geworden. Een model dat uitgaat van push marketing overleeft niet in een wereld die steeds meer naar permission based of pull marketing gaat. Haal de overbodig geworden schakels uit de keten en ga échte relaties aan met je publiek.

Emiel Kamzol

@Gert Jan: Ik had het zelf niet beter kunnen schrijven.

Maarten

“Music is everybody’s possession. It’s only publishers who think they own it”.
Dat zei (ongeveer) John Lennon ooit.
Die snapte het tenminste.
En wat stelt daarnaast PALM in hemelsnaam voor?
Alsof de (internationele) internetgemeenschap zit te wachten op torrents van ‘Kom van dat dak af..” en al die andere baggermuziek uit de lage landen – uitzonderingen daargelaten 😉
Music is still everybody’s possession.

Gee

Gelukkig zijn er nog de newsgroups 🙂

technoviking

Waarom organiseren we met z’n allen gewoon niet een ANTI-ACTIE. We kopen een maand lang HELEMAAL NIKS meer van die bloedzuigende entertainment industrie. FOK BREIN!

jan

lijkt er op dat we de kant van het communisme op gaan
alles moet, niks mag

LAGELLI

Ok Simon, goeie start. Denk je dat professionele muziekauteurs niet al jaren gewend zijn om miljoenen Euro’s minder te krijgen door illegale downloadsites ?

Het begon met Napster, of ben je wellicht nog te jong om je dat te herinneren ?

Roep meer mensen hierheen om je te helpen want met de 11 mensen die je nu pas hebt gewonnen voor je muziekvrije week sla je natuurlijk geem deuk in een pakje boter.

May the right side win !

Gert Jan

@Lagelli De aanname dat professionele muziekauteurs al jaren gewend zijn om miljoenen euro’s minder te krijgen door illegale downloadsites is al meerdere keren middels gedegen onderzoek weerlegd. Downloaders zijn tegelijk de grootste sponsoren van de industrie.

Ik kan er niet bij dat platenmaatschappijen met droge ogen beweren dat ze zoveel omzet mislopen. Denk je nu werkelijk dat de schade van iemand die in een jaar 2.000 albums heeft gedownload werkelijk 2.000 maal de aanschafprijs van een CD is, dus €30.000 euro is, vermenigvuldigd met een imaginaire factor als boete? Als die persoon die albums niet had kunnen downloaden had hij ze echt niet gekocht – een jaar bevat amper genoeg uren om ze af te luisteren, laat staan als je drie banen moet hebben om al die cd’s te kunnen betalen!

De realiteit is dat die downloads dus niet tot verlies aan inkomsten leiden, integendeel: in de praktijk blijken de zwaarste downloaders de beste klanten van de muziekindustrie te zijn omdat ze de krenten uit de pap alsnog kopen – en hoe meer pap je eet, hoe meer krenten je tegenkomt.

De kern van het probleem is dat industrie én wetgeving nog vast zitten in een model dat niet gestoeld is op waardering voor creativiteit, maar op vermenigvuldiging van de vastlegging daarvan. Dat model sneed hout in een tijd dat het maken van een goede kopie een omslachtige, kostbare, tijdrovende aangelegenheid was en je dus vrijwel per definitie met marktverstorende ‘piraten’ te doen had, die bedrijfsmatig kopieën maakte en vermarkte. Maar anno nu is het maken van een perfecte kopie een kwestie van een druk op de knop.

De gepercipieerde waarde van het fysieke product, de drager, is daardoor gemarginaliseerd. We kunnen daarover klagen, we kunnen er tegenaan schoppen, we kunnen proberen met wetgeving die ontwikkeling te remmen, maar er is geen houden aan. Dit is de nieuwe realiteit. Delen is het nieuwe vermenigvuldigen.

Als de industrie het slim gespeeld had, had deze ontwikkeling de piraten de das omgedaan (want waarom zou je nog betalen voor een kopie als je ‘m zelf gratis even goed kunt maken) en had ze een nieuw model gebouwd rondom het échte product, kunst. Want keer op keer blijkt dat de mensen die een artiest waarderen, graag bereid zijn daarvoor te betalen.

Benjamin

Ik zie veel potentie in streaming services als Spotify etc.. Vast bedrag per maand voor content, ook voor film (momenteel alleen muziek) Maar dan moeten ook wel echt álle filmmaatschappijen en platenlabels etc meewerken, zodat het hele film en muziekcollectief beschikbaar is, anders werkt het niet. Niks geen dragers, dvd- en cd spelers, videotheken, fysieke platenzaken (behalve voor vinyl lovers misschien?) Een ondenkbaar scenario misschien, maar wel rooskleurig..

The Good Pirate King

@ Gert Jan, als je zo zeker van je zaak bent, kun je mij dan 1 of 2 links geven naar die 1 of 2 gedegen onderzoeken (incl. paginanummers svp) waaruit blijkt dat Professionele Muziekauteurs geen grote financiele verliezen lijden als gevolg van illegaal downloaden.

Ik kan je zo 1 link geven (als je daar open voor staat) naar een feitenrapport waaruit concreet blijkt dat het juist wel zo is. En dat Professionele Muziekauteurs juist MILJOENEN minder verdienen. MILJOENEN !

Ik sta in ieder geval open voor jouw kritische reactie en ontvang graag de links.

Wat ik het geheel met je eens ben is dat de Muziekindustrie het niet slim heeft gespeeld. Erger nog, ze gedragen zich als kibbelende pubers m.i. die in plaats van constructief de financieel-economische ordening van de muziekindustrie te moderniseren voor de komende 50 jaar, wanorde en verdeeldheid in de hand werken.

Ok, blijf aangehaakt hier want ik vind jouw reactie interessant ook al ben ik het maar erg beperkt met je eens. Wellicht kunnen we iets van elkaar leren. Benieuwd naar je reactie.

Peace

Erik Lerouge, TGPK

The Good Pirate King

@ Dennis,

Voor jou een Steve Jobs quote :

“Maar wat doe jij dan, maak jij ook iets ? Heb jij een ander concreet inhoudelijk voorstel ? Of ben je hier alleen maar om andermans ideeen en initiatieven af te kraken of te kleineren ?”

The Good Pirate King

@ Kwak Kwak en
@ Roeland,

Voor jullie dezelfde reactie als aan Dennis hiervoor 😉

The Good Pirate King

@ Gert Jan, Emiel, Maarten en Gee,

Wat drijft jullie gedachtevorming vraag ik mij af.

Gert Jan, door een aardige metafoor te presenteren als waarheid maakt het nog geen echte waarheid hoor 😉

Je hebt kennelijk nooit enig goed tegenspel ondervonden op jouw argumentatie. Dat kan ik je niet kwalijk nemen.

Want ik kom in de industrie inderdaad veel juridische en egoccentrische geesten tegen die alle makkelijke dingen moeilijk willen uitleggen.

Uit jouw redenering dat Pirate Bay als distributie-instrument hetzelfde is als Ford Transits verbieden te laten tanken bij een bepaald tankstation zou je eens wat beter moeten uitleggen svp

Heb je wel in de gaten dat PALM heeft gesteld dat niet alleen Pirate-Bay maar ook ALLE Pirate-Bay-achtigen moeten worden geblocked door ALLE Internet Provider IN NEDERLAND.

Dat is lastig maar echt niet zoooo lastig dat het niet kan. Eeen goeie Proijectmanager en het is in 6 maanden gepiept om de 20% van de meest populaire illegale platforms die 80% van alle illegale downloads in het land veroorzaken TE BLOKKEN IN NEDERLAND.

Dan zullen nog alleen illegale downloads worden uitgevoerd door Consumenten die echt veel moeite willen doen ofwel …. teveel tijd over hebben en/of in echte armoe leven.

Nou die gun het wellicht nog wel dan. Als je 3 uur lang wil zoeken om een goede gratis versie van een commercieel liedje illegaal te vinden en download, tja…zielig maar ik kan me voorstellen wat armoe is. Ik ben zelf immers ooit ook erg arm geweest. En muziek is nou eenmaal wel inspirerend en echt de moeite waard soms.

Maar oververwende kids en 30-ers die zichzelf wijsmaken dat ALLE muziek gratis MOET zijn, tja … defend yourself want deze Piraat komt jullie op de loopplank oplijnen. Haha ..

Voor 99 cent kunt kun je liedjes kopen bij Itunes. Da’s niet veel. Hard werken, hard sparen. En je kunt heel veel liedjes kopen.

Ok, graag harde kritiek want ik heb de wijsheid niet in pacht en sta zeker open voor goede tegenargumenten.

Peace

TGP

Gert Jan

@TGPK

Een kleine greep:

http://arstechnica.com/media/news/2009/04/study-pirates-buy-tons-more-music-than-average-folks.ars

http://arstechnica.com/old/content/2006/03/6418.ars

http://www.guardian.co.uk/music/2009/apr/21/study-finds-pirates-buy-more-music

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/6478109/Illegal-downloaders-spend-more-on-music.html

http://www.theregister.co.uk/2005/07/27/p2p_users_legal_downloads/

De percentages variëren, maar de conclusies zijn dezelfde. En ja, muziekauteurs die hun lot middels contracten hebben verbonden aan dat van de muziekindustrie, lijden mee. Twee opmerkingen daarover: ten eerste, die miljoenen ‘gederfde inkomsten’ bestaan niet. Als iemand de Nachtwacht over straat draagt, en honderden mensen bekijken dat, loopt het Rijksmuseum dan duizenden euro’s omzet mis? Nee, want die mensen hadden anders óók geen kaartje gekocht – en de Nachtwacht niet gezien, dat is waar, maar daarmee lijdt het Rijksmuseum nog geen schade. Museumbezoek loopt terug, dat is de realiteit, en als je daar niet op inspeelt – dán loop je schade. Sommige musea begrijpen dat heel goed, passen zich aan en weten tegen de trend in te groeien. En dat brengt me bij het tweede: de creatieven die zich aan de wurggreep van oude concepten hebben ontworsteld, spinnen daar garen bij. Dat vergt moed en misschien moet je je even heroriënteren op wat nu eigenlijk je toegevoegde waarde is, maar uiteindelijk is het de enige winnende strategie.

Dennis

@ Erik Lerouge/TGPK/kapitein Roodbaard: wat jij mij voorlegt kan ik ook aan jou voorleggen. Wie ben jij en waarom is jouw mening kennelijk meer waardevol dan de mijne? Mogen enkel personen die zelf in de muziekindustrie werkzaam zijn commentaar leveren?
In ieder geval kan ik melden dat ik 2 dance tracks mede heb geproduceerd en uitgebracht in de afgelopen paar 3 jaar, 1 vinyl release en 1 digitaal. Voortbordurend op jouw gedachtegang is mijn mening dan kennelijk meer van belang dan die van PALM aangezien de ereleden daar al sinds tijden zelf niets meer uitbrengen, m.a.w. zijn niet meer van deze tijd (net zoals hun meningen).

Ander concreet inhoudelijk voorstel? Ja laat downloaden gewoon legaal en voorzie zelf in het aanbod, stel zelf gratis digitale albums beschikbaar in bijv. 128 Kbps kwaliteit en wijs mensen op de mogelijkheid om betere kwaliteit aan te schaffen.
Haal idd DRM onzin af van officiële releases want alleen de moedwillige consument ondervind hier last van dat CD’s bijvoorbeeld niet in de auto afgespeeld kunnen worden, ‘echte’ piraten slopen die DRM eraf en hebben zodoende nooit ergens last van.
Met films is het helemaal te debiel voor woorden, bij een ‘illegale’ kopie kan je gelijk de film kijken en bij een ‘officiële’ aankoop moet je eerst minstens 2x een waarschuwing uitzitten dat kopiëren niet mag, daarna nog trailers uitzitten e.d. en dan pas bij het film menu aankomen. Op deze manier moedig je mensen eerder aan om illegaal te downloaden en te branden dan dat je de eigen verkoop stimuleert met al die onzin eromheen.
Zorg verder qua films en series dat er geen achterlijke release schedule is zodat je eerst een half jaar moet wachten totdat je de films uit Amerika hier ook kan zien. Met series is het helemaal triest, heel vaak MOET je wel downloaden wil je bepaalde series bekijken want ze zijn hier gewoon niet op de tv!

Grt

Erik Lerouge, The Good Pirate KING !

Gert Jan / Dennis,

Ok, ik geef toe bewust ietwat prikkelend de confrontatie met jullie te zijn begonnen. Was functioneel. Excuus als het te persoonlijk overkomt.

Dennis, dank voor je reactie. Ik ben het zeker met je eens dat jouw mening net zo waardevol is. Sterker nog, ik vind jou suggestie voor zo een businessmodel die lage kwaliteit gratis toestaat en hoge kwaliteit betaald aanbied helemaal niet slecht.

Wie houdt jouw of welke ondernemer dan ook tegen om zo een businessmodel op te stellen, uit te werken en te proberen ook de huidige muziekauteurs en zelfs muziekuitgevers er achter te krijgen ?

Zelf als dat laatste mislukt zet je toch dan iets moois op dat voor nieuwe vooral jonge aanstormende muziekauteurs leuk en nuttig is. Voor die muziekauteurs die misschien inderdaad nog helemaal geen 99 cent willen voor hun liedje maar het gratis willen laten horen totdat ze later van gedachten veranderen (of niet).

Waarom doe je het niet ? Heb jij ondernemerstalent ? Do it ! Ik zou het zeker ondersteunen. Sterker nog, ik hoop al jaren op zulke ondernemers en ben zelf ook verbaasd dat geen enkele oude uitgever zelf zoiets goed opzet.

Maar tja, al die oude uitgevers zijn vaak ook gewoon 50+ers he ?

En zoals Steve Jobs over alle oude Muziekuitgevers zei tijdens zijn onderhandelingen met hen over I-tunes. “They just don’t get it”.

Erik Lerouge, The Good Pirate KING !

Gert Jan,

Deze Piraat is blij met jou links. Ik ga die even rustig en kritisch onder mijn loep leggen. Besef dat veel onderzoek ook sterk onder invloed staat van Lobbyisten, Journalisten en onderzoekers die om hip, cool en bijzonder gevonden te worden allerlei kunstgrepen plegen in hun onderzoeksmethodologie.

Ik zoek naar echt onafhankelijk kritisch en serieus wetenschappelijk onderzoek. Ga kijken naar jouw links en kom er zeker bij je op terug.

😉

Eric Lerouge,
TGPK

Erik Lerouge, TGPK

En Dennis, Gert Jan, Kwak Kwak en alle overige kornuiten, ….

Kunnen jullie overigens geen betere Piraten ondersteunen dan die zoetwatermatrozen van De Pirate Bay ?

Vandaag zie ik op hun site dat de PirateBayers illegaal downloaden door de oververwende Nederlandse kids en onopgegroeide 30plussers willen vergelijken op hun site met misstanden qua censuur in Saudi-Arabie ? Hebben die SalonPiraten wel door welke misstanden en straffen Vrouwen, Christenen en gematigde eerlijke moslims moeten ondergaan in Saudi-Arabie ? Om dat te vergelijken met het willen “straffen” van oververwende kids en Call Of Duty spelende 30 plussers door hun downloadverslaving aan te pakken raakt kant noch wal en werkt op de lachspieren van deze Piraat.

Zelfs voor mijn Somalische Piratenbroeders heb ik meer respect. Die komen tenminste deels voort uit misstanden zoals het dumpen van illegaal giftig materiaal door westerse schepen voor hun kust, tot groot nadeel voor de lokale visserij, en de lokale bevolking.

Let op, Als PIRATENKONING hoor je mij zeker niet zeggen dat we de muziekindustrie niet moeten hervormen ( Vader Roodbaard zou me immers kielhalen he en wat voor een excuse of a Pirate ben ik dan he 😉

Maar om gewoon ALLE muziek, games, films GRATIS weg te laten geven door die mislukte Zweedse piraten …dat verpest ook de winst op mijn vaarroutes …

Erik Lerouge

The GOOD Pirate KING

Erik Lerouge, TGPK

Gert Jan,

Check deze gebroken link naar 1 van jouw studies op de site van Ars technica. Ik kan echt nergens de studie zelf vinden. Ik bedoel echt het artikel met de onderbouwing van de onderzoeksopzet, onderzochte hypotheses etc…

Kun je mij helpen ? Want gewoon afgaan op Journalisten die selectief quoten uit artikels daar doe ik niet aan 😉

Ok, ga jouw links verder onderzoeken komende week als ik tijd heb. Maar als je me een meteen een concrete link naar een onderzoeksrapport kunt toemailen graag. Ik vergeef het je wel hoor dat je erg warm wordt van zulke linkjes. Maar laat je niet id luren leggen door journalisten en Bloggers. Veel kabaal en weinig goede essentie vaak.

Wil je overigens meer lezen over de invloed van journalisten en lobbyisten ? Lees dan het boekje van de andere Goede Piraat (m.i. ) Joris Luyendijk met titel “Je hebt het niet van mij maar ..
http://support.crtc.gc.ca/applicant/docs.aspx?pn_ph_no=2006-1&call_id=29786&lang=E&defaultName=Canadian%20Recording%20Industry%20Association%20(CRIA)

Peace,

Erik Lerouge,

TGPK

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond