Deel dit artikel
-

Muziekherstel blijft uit

Sony haalt als laatste grote partij de sloten van zijn online muziek. Immers, de afzetdaling van muziek zette in 2007 flink door. In Engeland gloort wat zonlicht aan de horizon.

De eerste stap van Sony BMG in 2008 is de entree in de Mp3-distributie, het voorbeeld van Universal, EMI en Warner volgend. Met de ‘Platinum MusicPass’ kunnen kopers online Mp3-muziek aanschaffen. De kaarten gaan in de VS in de verkoop bij warenhuizen als Best Buy, Target en Fred’s en in Canada bij Wal Mart.

Het lijkt een wat al te omslachtige manier om de DRM-vrije markt open te breken. Vanwaar eerst naar de winkel om zo’n kaart te kopen om vervolgens naar Musicpass.com te gaan om te downloaden. Sony BMG ziet de kaart vooral als mogelijkheid in de cadeausfeer.

Afgelopen vrijdag volgde een bericht van Amazon.com dat ze onbeveiligde muziek van Sony BMG gaat slijten. Amazon.com is de eerste die muziek van Universal, Warner, EMI en Sony BMG vrij van software voor rechtenbescherming verkoopt. Overigens louter voor Amerikanen.

Klap voor albums

Brengt dit de verlossing van de ellende voor de muziekhandel? Dat is zeer de vraag. Gisteren werd bekend dat de albumverkopen in de Verenigde Staten in 2007 opnieuw fors zijn gedaald: met ruim 15 procent. De single-verkoop trok wel aan: als 10 singles ook voor één album tellen, dan bleef de daling van de verkoop beperkt tot 9,5 procent.

Met een prijs van grofweg een dollar per nummer maakt de consument de economische afweging dat het kopen van enkele nummers als snel goedkoper dan de aanschaf van een heel album. Steeds minder kopers zijn verguld met ‘het nieuwste album’ van hun favoriet. De eenheid ‘album’  valt uiteen zoals in de nieuwsmarkt de eenheid ‘krant’ aan erosie onderhevig is door online aanbod, nog eens versneld door rss voor persoonlijke menu’s.

Volgens sommige deskundigen dwingt de markt tot een prijsverlaging tot minder dan 5 dollar per album. Overigens is internet minder een vijand van de handel dan het branden van aangeschafte cd’s voor vrienden. Dus met gemiddeld twee keer branden na een aanschaf zou de reële marktprijs voor een album dan nog maar ruim 1 euro bedragen. De hoop is gevestigd op het stoppen van het kopiëren bij de minimumprijs van 5 dollar.

Engeland kent die extreme prijsverlaging al bijna: de laatste albums van Killers en Take That gingen voor 5 pond over de toonbank: door de dollardaling wel bijna 9,80 dollar, maar 6,60 euro. Een aardig prijsje.

Alles doen

Anderen menen dat de nadruk op de cd de maatschappijen niet uit hun poel van ellende zal trekken. Ze moeten muziek centraal stellen en alles wat consumenten maar met muziek doen faciliteren; van concerten tot merchandising tot mogelijkheden om stukken te rippen voor hergebruik.

Ook gaan stemmen op om geduld te oefenen: zodra prijzen voor iPod en andere spelers omlaag gaan komt er ruimte in de portemonnees om meer voor muziek te gaan betalen. Echter, die portemonnee ligt veel losser in de hand als het om evenementen gaat zoals dit weekend in Groningen, dan in de muziekwinkel. Die vallen dus bij bosjes.

Dat is een beeld in de hele Westerse wereld. Zo maakte Barnes & Noble, de grootste Amerikaanse boekenketen en ook actief in dvd’s en muziek, vrijdag bekend dat het vierde kwartaal van 2007 een tegenvaller was geworden als gevolg van magere muziekafzet.

Bij een vergelijkbaar aantal winkels was de totale omzetdaling 0,4 procent, exclusief muziekverkopen zou een stijging van 0,8 procent zijn waargenomen. Bij 1,2 miljard dollar totale omzet stegen de online verkopen met 11 procent tot 130 miljoen.

Engeland stijging

En online vangt dat niet op. Engeland is in deze een witte raaf, naar het zich laat aanzien. In de laatste week van december 2007 verdubbelde het aantal downloads ten opzichte van eind 2006 tot bijna 3 miljoen. Een week eerder, de kerstweek, toonde een stijging met 45 procent.

Zou het dan toch op gang komen? Het kan een incident zijn, want de betaalde downloads na de kerst zijn een gevolg van de muziekspelers die onder de kerstboom te voorschijn kwamen. In totaal zijn in Engeland in 2007 een kleine 78 miljoen downloads verkocht, een kwart meer dan in 2006.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond