MWC 2012: Traditionele telecomprovider moet kiezen

Veranderend consumentengedrag, nieuw overheidsbeleid en nieuwkomers op de markt zijn de drie belangrijkste factoren die resulteren in verminderde investeringen in de markt voor geïntegreerde telecomdiensten.
Dat voorspelt Atos Consulting in haar white paper ‘Rethinking the traditional telco: the need for independent brands and pipes’, dat op het World Mobile Congress in Barcelona werd gepresenteerd.
De veranderende marktomstandigheden dwingen aanbieders zich of te richten op brands (oftewel het leveren van diensten) of pipes: het aanbieden van netwerk en technologie. Geïntegreerde telecom in zijn traditionele vorm gaat verdwijnen.
Traditionele telecomaanbieders moeten dan ook afstand nemen van de enigszins achterhaalde manier waarop zij hun business als geïntegreerde spelers benaderen, stelt Atos. In de huidige markt draait alles om flexibiliteit, een nieuwe houding die vraagt om een gerichte aanpak. De focus dient hierbij te zijn gericht op het aanbieden van een zo voordelig mogelijke pipe aan zakelijke klanten of het voeren van een brand die aansluit op de behoeften van de consument. Gestandaardiseerde open diensten, platforms en producten zijn de norm, concludeert Atos Consulting.
In haar scenario gaat Atos Consulting uit van een situatie waarin de brands en pipes afzonderlijk van elkaar functioneren. Brands kopen de infrastructuur die ze nodig hebben in bij gespecialiseerde leveranciers en pipes specialiseren zich juist in infrastructuur.
Als dit scenario realiteit wordt, betekent dit het einde van traditionele telecommunicatie waarin brands en pipes één geheel vormen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond