Deel dit artikel
-

MWC: LG en Nokia gaan voor middensegment

Het Zuid-Koreaanse merk LG en Nokia lanceerden vandaag in Barcelona nieuwe toestellen voor het middensegment. Het lijkt de nieuwste trend in telecom. In het tweestromenland van Apple en Samsung zit de bovenkant van de markt vol.

Zoals verwacht heeft Nokia een aantal nieuwe toestellen voor opkomende markten aangekondigd, waaronder twee nieuwe Lumia-varianten. Het goedkoopste mobieltje kost nog geen 15 euro.

De Lumia 520 en 720 zullen vanaf het tweede kwartaal van 2013 in Europa verkrijgbaar zijn. De Lumia 520 gaat 170 euro kosten, de Lumia 720 300 euro, oftewel minstens de helft goedkoper dan het vlaggenschip 920. Er is echter niet bespaard op technologie. Er zit een Carl Zeiss-lens op, en beide toestellen kunnen draadloos worden opgeladen. Er is alleen geen 4G ontvangst mogelijk.

De Nokia 301 en 105 zijn met name bedoeld voor opkomende markten, waarbij de 105 nog geen 15 euro kost. Deze toestellen komen uiteindelijk ook naar Europa, zo vertelde CEO Stephen Elop van Nokia vanochtend op de persconferentie. Een van de toestellen assisteert gebruikers met stemnavigatie bij het maken van foto’s.

Bijna onbedoeld heeft ook LG een nieuwe markt aangeboord die andere fabrikanten vooralsnog links hebben laten liggen. Directeur Mobiel Bas Dekker:  “We zien in de markt een vraag naar goedkopere smartphones. Men wil niet alle functies, maar wel een aantal belangrijke.”

Ongeveer een jaar geleden had LG Nederland op de mobiele markt het dieptepunt bereikt, zo Dekker vorige week woensdag op een bijeenkomst in Amstelveen, waar de nieuwste modellen al aan de Nederlandse pers werden getoond. “Het was erop of eronder”.

De stategie van goedkopere toestellen heeft  in de VS al vruchten heeft afgeworpen, waar volgens Dekker LG een sterke groei laat zien.

Het bedrijf hoopt de markt nu verder te ontginnen met de Optimus F-serie, die 4G ondersteuning biedt en een groot display heeft, maar in elk geval betaalbaar is. De toestellen zijn te koop vanaf 349 euro.

Dat LG de topmarkt niet wil laten liggen, valt af te leiden uit de nieuwe G-serie die met vertraging ook in Europa verkrijgbaar is. Dekker had graag gezien dat dit model, dat al enkele maanden in de VS en Azië te koop is, eerder was verschenen.

De nieuwe smartphones moeten ook voor nieuw elan zorgen. In 2011 zette LG Benelux vijftien man op straat, en werden productgroepen tv, audio/video, monitoren en huishoudelijke apparaten geïntegreerd in de nieuwe divisie Consumer Electronics. Per kanaal is een channel sales manager volledig verantwoordelijk. Dekker wijst op een portret van Cassius Clay dat in zijn kantoor hangt. “De vechtlust is er.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond