Deel dit artikel
-

Naam Hubhop verdwijnt als consumentenmerk

De merknaam Hubhop verdwijnt in april van de consumentenmarkt. Dat maakt KPN begin volgende week bekend. Hubhop gaat verder onder de naam 'KPN HotSpots'. Om de naam Hubhop te doen vergeten heeft KPN de 'look and feel' van de pagina die een gebruiker ziet op een hotspot van Hubhop al aangepast.

Met de naam KPN denkt het telecombedrijf waarschijnlijk makkelijker binnen te komen bij grotere bedrijven. De naam KPN maakt waarschijnlijk ook meer indruk bij bijvoorbeeld de NS dan Hubhop. Het bedrijf blijft wel gewoon Hubhop heten. Verder lijkt KPN met de naamswijziging te willen zeggen dat Hubhop nu ook officieel deel uitmaakt van de KPN-familie en dat KPN Hubhop heeft ingelijfd om er uiteindelijk ook geld mee te gaan verdienen.

Om dat proces te versnellen is KPN nu bezig met het sluiten van een aantal deals die er voor moeten zorgen dat Hubhop meer schaalgrootte krijgt. Jan Kroon, de huidige directeur van Hubhop, heeft van het management van KPN de taak gekregen om dit jaar het aantal hotspots fors uit te breiden. KPN maakte eerder bekend te streven naar 650 hotspots eind dit jaar, waar Hubhop eind vorig jaar op ongeveer honderd stuks bleef steken.

Inmiddels zijn er 120 Hubhop-hotspots. 52 daarvan bevinden zich in een Van der Valk hotel. De onderneming heeft 18 mensen in dienst. Behalve de naam wordt ook het ronde logo van Hubhop aanpast. De kleur rood wordt vervangen door KPN-groen zodat dat ook meer een KPN-uitstraling krijgt.

Hubhop werd in april 2002 opgericht door Boris Veldhuijzen van Zanten, Caspar Wenckebach en Koen Kam. Op 5 mei 2003 nam KPN al een meerderheidsbelang (51 procent) in HubHop voor 1,5 miljoen euro. In januari van dit jaar werden de resterende aandelen (49 procent) in Hubhop verkocht en werd de onderneming helemaal ingelijfd door KPN. Oprichter Veldhuijzen van Zanten blijft nog minimaal een jaar verbonden aan Hubhop.

Deel dit bericht

3 Reacties

Ivo

Er is één ding wat ik nog steeds niet snap: KPN heeft duizenden lokaties in Nederland waar ze gsm masten hebben staan.Waarschijnlijk hebben al die masten ook al een internet verbindingen zo niet dan kunnen ze dat natuurlijk zo regelen. Kortom het moet voor KPN/Hubhop niet zo moeilijk zijn om binnen korte tijd hun netwerk flink uit te breiden. 

Adriaan Mol

Het GSM netwerk is heel iets anders dan het WiFi protocol. GMS is vooral ontworpen voor groot bereik, dat is bij WiFi in eerste instantie niet het geval. En waar zit de gemiddelde consument het liefst?In een café op het terras, of liever tegen een zendpaal in het gras?

Danny Dikker

Ik vind het wel een slimme zet.Vooral de look and feel.Plus, het kan nooit kwaad om te investeren of een naam groot te brengen en als 'brand' KPN in je naam te zetten voor derde (buitenlandse) partijen mogelijk.Ik wens ze in ieder geval succes desondanks de prognoses verwarrend zijn over de toekomst van het protocol in commerciele zin in nederland.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond