Deel dit artikel
-

Narrowcasting ideale wachttijdverzachter

Vijfenzeventig procent van de aankoopbeslissingen wordt in de winkel genomen. Omzetten in bepaalde producten nemen soms met driehonderd procent toe als reclame in winkels wordt getoond, bij voorkeur naast of in de buurt van de producten zelf.

De strijd om het schap krijgt een nieuwe dimensie dank zij narrowcasting, zeg maar televisie voor passanten. Dat was de conclusie van de deelnemers aan de laatste Emerce Update van voor de zomer.

Narrowcasting is de ideale wachtijdverzachter, zo vertelden sprekers op het congres, dat ondanks de tropische temperaturen geheel uitverkocht was. Schermen in vertrekhal 1 van Schiphol (het Schengendeel) tonen behalve de vertrektijden tegenwoordig ook reclame, en ook in treinen en trams komen steeds meer displays te hangen, maar het gros van de toepassingen is op dit moment nog bedoeld voor het retailkanaal.

Dirk van den Broek heeft een aantal proeven met schermen lopen en in de Mediamarkt verzorgt het mannenmerk Wannahaves  verkoopondersteunende programma’s op de vele computer- en tv schermen die anders toch maar staan te flikkeren. Toon een digitale camera op het scherm en de klant gaat hem in elk geval even bekijken. En via een simpele DSL-verbinding stuurt FashionUnited de winkelier een volledig verzorgd programma met informatie over kledingmerken naar keuze. Adverteerders betalen aan de producenten, die vaak ook nog mogen delen in de verhoogde omzet.

Het meest overtuigende verhaal kwam van Tijmen Bos van M-media, dat schermen heeft opgehangen bij McDonalds. De hamburgerketen wilde alleen meedoen als klanten voor negentig procent tevreden waren over de getoonde commercials, en de omzet minimaal met twee procent zou stijgen. “Dat lijkt niet veel, maar op een totaal van 140 miljoen klanten per jaar is het niet onaardig,” aldus Tijm. McDonalds is zelfs zo tevreden over het concept dat ook de vestigingen in Centraal Europa en in de Scandinavische landen met schermen worden opgetuigd. Ook Schiphol meldt positieve resultaten van de eerste experimenten met narrowcasting op de omzet van de winkels van de luchthaven.

TV productiebedrijven Endemol en IDTV oriënteren zich inmiddels ook op het medium, hoewel het in hun geval vooral lijkt te gaan om recycling van bestaand beeldmateriaal. De meeste producenten zijn dan ook nog volop aan het experimenteren. Gijs de Vries van Versatel zou bijvoorbeeld meer entertainment en meer interactie willen zien. Versatel wil zijn tripleplay aanbod straks via narrowcasting onder de aandacht van het winkelend publiek brengen.

Het is wel noodzakelijk dat je alles kant en klaar aanlevert, zodat de winkelier er geen omkijken meer naar heeft, zo benadrukte Michiel Reinoud van Wannahaves op Emerce Update. Al was het maar om te voorkomen dat de winkelier op de geleverde beeldschermen een dvd’tje vanThe Bold And The Beautiful afspeelt en de door adverteerders gesponsorde programma’s negeert.

Dat narrowcasting nog in de kinderschoenen staat werd vooral duidelijk uit de homogene samenstelling van het Emerce Update publiek. Daar zaten voornamelijk aanbieders, maar niet veel adverteerders tussen. Op dit moment ontbreekt het ook nog aan cijfers die moeten aantonen dat narrowcasting aanzet tot impulsaankopen. Wel wordt er gewerkt aan een instore-grp (gross rating point) om het effect van narrowcasting te meten.
==========
De presentaties zijn als webcast on-demand beschikbaar.
Zie ook de weblog Emerce Update Narrowcasting voor een verslag en foto's van het middagseminar.

Deel dit bericht

6 Reacties

yaram

"Dat narrowcasting nog in de kinderschoenen staat werd vooral duidelijk uit de homogene samenstelling van het Emerce Update publiek. Daar zaten voornamelijk aanbieders, maar niet veel adverteerders tussen. Op dit moment ontbreekt het ook nog aan cijfers die moeten aantonen dat narrowcasting aanzet tot impulsaankopen" Dacht ik al weer! Jongens dit is een hype, zolang niets wordt aangetoond.

Maurits van Rijckevorsel

Het is inderdaad het geval dat TV productiebedrijven zich momenteel orienteren over hun rol in Narrowcasting, echter zeker niet alleen op het gebied van hergebruik van materiaal. Endemol ziet het Narrowcast kanaal als een onderdeel van de cross media mix. Endemol ontwikkelt concepten voor adverteerders (non-spot) om bepaalde marketing- en communicatie doelstellingen te realiseren. De winkelvloer, in welke vorm dan ook, wordt steeds vaker meegenomen als een mediakanaal. Het kan zijn dat een concept start op TV en Internet , maar wordt doorvertaald naar de winkelvloer. De uitdaging ligt dan in de samenwerking van alle kanalen. Voor Narrowcast kanalen wordt andere content gemaakt, maar kan wel dezelfde "look and feel" hebben van bijvoorbeeld een TV programma. Er wordt ook op een andere wijze geproduceert voor digitale- en narrowcast kanalen. Narrowcasting of instore TV maakt binnen Endemol onderdeel uit van de brede non-spot advertising propositie. Hieronder vallen ook de het creeren van tailormade formats voor adverteerders, de sponsoring van TV programma's, Homeshopping en Merchandising.

Mike Kothuis

Wachttijdverzachter = waittainment. info op http://www.waittainment.nl

at

Een paar dagen terug sloot de termijn voor het ‘Request voor Proposals’ dat Albert Heijn aan 25 bedrijven gestuurd heeft. DIM (Dynamic Instore Media) heet dit illustere project dat menig leverancier van narrowcasting diensten doet kwijlen. Albert Heijn zegt mogelijk 5 winkels vanaf december te gaan uittesten met de dienst. Per winkel worden 3 LED systemen en 10 plasma schermen opgehangen goed voor 13 verschillende streams per outlet. Afhankelijk van het resultaat zal uitrol naar 200 tot 400 AH winkels plaatsvinden.Een ambitieus plan waar direct vraagtekens bij geplaatst kunnen worden. Het gaat in de eerste plaats om een pitch voor narrowcasting waarbij de totale mediamix vooralsnog buiten beschouwing gelaten wordt waardoor de crossover ontbreekt. Het probleem in de winkel is verder dat de consument geen tijd neemt/heeft om te kijken dus het gaat om hele korte boodschappen waardoor narrowcasting evenals TV commercials ook schieten met hagel op een voortschrijdende klant wordt. Zo wordt narrowcasting narrowcatching !. Veel aankoopbeslissingen (vooral menu en merkkeuze) worden op de winkelvloer genomen worden maar met narrowcasting heeft logistieke (plek in de winkel) en overdrachtelijke (het momentum) beperkingen. Ook in het geval van de AH trial waarbij men 13 locaties in de winkel vrijmaakt voor verschillende streams en boodschappen. Men heeft echter duizenden artikelen in het assortiment. Na enige tijd wordt de consument ook blasé voor het medium blijkt bijvoorbeeld uit een onderzoek bij verschillende Amerikaanse retailers. De enorme hoeveelheid beeldschermen zoals retailer Tesco inzet heeft wel veel impact maar de initiële verkoopsuccessen van adverteerders via dat medium kunnen ook via andere minder dure media gerealiseerd worden. De boodschap? Het succes van narrowcasting in een retailomgeving wordt belangrijk bepaald door de cross-over vanuit andere media, events of refererende instore activiteiten. De meest effectieve plek voor een monitor zou voor AH wel eens de koffiecorner kunnen zijn. Advertainment is dus heel belangrijk want het extrapoleren van TV reclameboodschappen naar een winkelmonitor heeft weinig zin. Eerlijk gezegd begrijp ik de pitch van AH daarom ook niet helemaal. Een mono-media (Albert Heijn TV) oplossing dient hun belang niet maar is wel de kern van de breefing.

Joost Moerenburg

Als ik even doordenk over narrowcasting lijkt het er steeds meer op dat narrowcasting in feite het broadcasten is van meerdere narrowcasts zodat elke aansluitpunt zijn eigen narrow uit de broad kan kiezen. Als je naar de cijfers van Amerika en Japan kijkt zal het het zeker gaan groeien, Nederland zal wel weer traag reageren. begint eer ge bezint.Ik zie veel werk in de flash design & development voor narrowcast. Macromedia heeft een aantal goede stappen gezet het eerste halfjaar. Flash voor mobiel, PDA met XML en LAMP technologieën (evt lokaal) kan worden ingezet voor een total media identiteit en communicatie. Waardoor het MKB eventueel ook de mogelijkheid heeft tot het concept.

Frank Hoen

Narrowcasting is oude wijn in nieuwe zakken met, in Nederland, een vrij hoog hype gehalte. Dat wil niet zeggen dat het niet zinvol is overigens, wel dat de markt wellicht minder toegankelijk is dan men denkt. In de kabelkrant branch bestaan dergelijke systemen al vele decenia. Natuurlijk trekt deze markt wel stevig aan omdat grote LCD/Plasma schermen en betrouwbare breedbandverbindingen uiterst betaalbaar zijn geworden. Als je het adverteerders (lees geld) probleem hebt opgelost, heb je ALLES opgelost. Iemand moet tenslotte betalen. En adverteerders betalen alleen als ze resultaat zien. Results driven dus. En dat vereist een nauw samenspel tussen adverteerders, outlet, technische leverancier en content producenten. Niet voor iedereen weggelegd.  Het gekke is dat de term 'narrow casting' vooral in Nederland duur is op Google Adwords. De clickthroughs voor Nederland waren duurder en en het aantal impressies meer dan de rest van de wereld!  Ook zien we opeens tientallen 'concurrenten' in Nederland opstaan met nauwelijks klanten. Ook is men erg vaag over de (eigen?) technology. Dit is een 'hard sell'. Het kost enorm veel moeite en soms ook veel kapitaal, om een deal te sluiten. Dat komt omdat de klant vaak ook niet precies weet wat 'ie wil en denkt dat de adverteerders vanzelf komen. Er zal dus dan ook in Nederland een forse shakeout van leveranciers plaatsvinden en de echte vakmannen/vrouwen blijven over. Zelf zijn we al sinds 1995 met 'narrowcasting' bezig en verzorgen wij b.v. alle (interne) narrowcasting op PC en TV van Sony Europe, waarbij nieuwe producten en diensten op 11.000 werkplekken en 200 Plasmaschermen automatisch worden vertoond. De resultaten waren onmiddelijk zichtbaar. (Sales) medewerkers waren sneller op de hoogte van de vele nieuwe maandelijkse producten van Sony. Daarbij hebben we overigens bestaande Sony videoservers vervangen. Binnenkort meer hierover. Frank HoenDirecteur Netpresenter B.V.  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond