Nathalie Nahai: denk aan de culturele waterscheiding

Nathalie Nahai, die zichzelf de ‘webpsychologe’ noemt, sluit komende donderdag The Social Conference af, het congres in Amsterdam dat Emerce samen met KREM organiseert.
Nahai legt graag de nadruk op culturele verschillen. Chinezen van 25 jaar ‘lezen’ het web heel anders dan westerlingen. Zelfs beoordelingen van producten kunnen anders worden opgevat. Amerikanen zijn meer uitgesproken over producten en zijn eerder bereid tot aanbevelingen dan Chinezen. Amerikanen besteden ook meer aandacht aan onderdelen van een product. Verschillen tussen man en vrouw spelen evenzeer een rol.
Bedrijven moeten meer rekening houden met dergelijke verschillen. Nahai spreekt over ‘glocalisation’. Het idee dat je met een universele site de hele wereld kunt veroveren is achterhaald.
In het algemeen is psychologie volgens haar een grotere rol gaan spelen in online marketing, al was het maar omdat het menselijk gedrag online beter bestudeerd kan worden (niet zelden in real time) dan ooit.
Nahai is niet de enige gedragswetenschapper op The Social Conference. Richard Millington van Feverbee gaat in op de rol van de sociale wetenschappen in online marketing.
Naast Nahai komt ook Peter Kim naar Amsterdam, auteur van het boek Social Business By Design en bedenker van de term ‘social business’. Kim werkte voor de Dachis Group, maar leidt sinds september de afdeling Business Transformation Capability bij digitaal marketingbureau R/GA (kantoren in de VS, Stockholm en Londen).
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Paul Hassels Monning
Inderdaad een grotendeels braakliggend terrein die goed wordt samengevat met: “find out what makes our customers and prospects click”. Onze besluitvorming komt voort uit diepgewortelde patronen in ons brein als resultante van onze persoonlijke ervaringen, de evolutionaire samenstelling van onze grijze massa en de omgeving waarin we opgroeien.
De verschillen US – China laten misschien significant andere verschillen zien in perceptie en waardering van online content. Neurowetenschappelijk onderzoek toont tegelijkertijd aan dat het zeer onwaarschijnlijk is culturele verschillen in de online perceptie van een merk per geografie (uitgaande van een consistente ‘brand equity’ in Westerse landen).
Het boek Digitale Verleiding van Maurits Kaptein is overigens hierin zeker ook een aanrader. Zie deze boekrecensie http://dutchmarq.nl/boeken-reviews/digitale-verleiding/ voor een samenvatting & eerste indruk.