Deel dit artikel
-

NBTC NIPO: meer reisboekingen via smartphone

Meer Nederlanders gingen in 2017 vaker op vakantie én gaven meer uit aan hun reis. Er werd vooral geboekt via internet en de smartphone liet een stijging zien als boekingskanaal. Dit blijkt uit cijfers van NBTC NIPO die op de Vakantiebeurs in Utrecht werden gepresenteerd.

Vorig jaar gingen Nederlanders gemiddeld 2,82 keer op vakantie. De participatiegraad (het aantal mensen dat één of meer keer op vakantie is gegaan in een jaar) bedroeg 82 procent, het hoogste percentage in vijf jaar. Dit komt neer op een stijging van 250.000 mensen. In totaal werden er in 2017 36,7 miljoen vakanties ondernomen, waarvan 19,1 miljoen naar het buitenland (een stijging van 7 procent). Het aantal vakanties in eigen land is gelijk gebleven.

Wat de uitgaven betreft: in totaal bedroegen die 16,8 miljard euro, een plus van 8 procent vergeleken met 2016. De buitenlandse vakanties waren goed voor 13,8 miljard euro met als top-drie bestemmingen Duitsland, Frankrijk en Spanje. Griekenland zit weer op het niveau van voor de vluchtelingencrisis en de VS verdrong Turkije uit de top-tien en is daarmee de enige verre bestemming in het rijtje.

Trends: meer korte vakanties en doe-het-zelven

NBTC NIPO heeft op basis van alle data een aantal trends geïdentificeerd waar de reisbranche ook in 2018 mee te maken krijgt. Zo worden er meer korte vakanties ondernomen. Zesenvijftig procent van de vakanties betrof vorig jaar een kort verblijf (2 tot 7 dagen) versus 44 procent lang (8 dagen of meer). Er is geen sprake van een kannibaliserend effect; men gaat simpelweg vaker weg. Verder zijn de ultrakorte trips in opmars, waarbij een bezoek aan een theatervoorstelling of spa wordt gecombineerd met een hotelovernachting. Hierop wordt steeds meer ingespeeld door hotels, veilingen en dealsites.

De doe-het-zelftrend zet zich ook voort. Er zijn in 2017 zo’n 4 miljoen pakketreizen geboekt maar het product staat onder druk. Reizigers organiseerden 3,8 miljoen vakanties zelf. Dat kan door alle losse onderdelen op de site van een online reisagent te combineren of door bij verschillende leveranciers te boeken.

Mobiele boekingen en millennials

Verder blijft mobiel internet hoog op de agenda staan. Achtenzeventig procent van de boekingen wordt via internet gedaan. Het aantal vakanties dat via smartphone werd geboekt in 2017 is gestegen naar 3 procent vergeleken met 2 procent in 2016. Dat is nog bescheiden maar in China zie je al een penetratie van mobiel boeken van tientallen procenten en die kant gaan we in Nederland ook op, stelt NBTC NIPO. De millennial generatie is de drijvende kracht achter de acceptatie van de smartphone als boekingskanaal, omdat ze altijd online en early adopters zijn.

De groep millennials (3,2 miljoen Nederlanders) is goed voor 20 procent van de geboekte vakanties. Ze zijn sterk op het buitenland gericht en meer op zoek naar een beleving dan andere generaties. Uit onderzoek van NBTC NIPO blijkt verder dat ze familie en vrienden zien als belangrijkste informatiebron bij het kiezen van een bestemming, gevolgd door reiswebsites (respectievelijk 54 en 48 procent). Opvallend is dat 15 procent het reisbureau of de touroperator als bron van inspiratie noemt, terwijl dat bij generatie X 11 procent en bij de babyboomers 10 procent is.

NBTC NIPO waagde zich ook nog aan een vooruitblik: in 2018 zal het aantal geboekte vakanties stijgen met 2 procent waarbij het binnenland een plusje van 1 procent zal noteren en het buitenland met 3 procent zal groeien. Dit is lager dan in 2017 omdat er afgelopen jaar sprake was van een sterke ‘inhaalvraag’ na de crisis. Bovendien gaat het weliswaar economisch goed in Nederland maar de koopkracht houdt daarmee geen gelijke tred.

Foto: Lloyd Dirks op Unsplash

Dit bericht is 36 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond