Deel dit artikel
-

‘Nederlander gaat massaal gebruik maken van nieuwe privacyrechten’

Nederlanders gaan massaal gebruik maken van de rechten die de nieuwe privacywet hen biedt. Gewezen op deze nieuwe rechten, wil meer dan 80 procent in actie komen, zegt KPMG.

Uit het opinieonderzoek blijkt dat minder dan 20 procent van de Nederlanders op dit moment op de hoogte is van de nieuwe wetgeving die in mei van kracht wordt. Als straks het besef doorklinkt welke rechten burgers krijgen, zullen organisaties alle zeilen bij moeten zetten om aan alle eisen te voldoen, zegt KPMG.

Nederlanders willen vooral weten wie wat verzamelt. Meer dan 80 procent vindt dat bedrijven en instanties die beschikken over bijzondere persoonsgegevens dit duidelijk moeten vermelden en moeten garanderen dat dit volledig privacy-proof gebeurt.

Nederlanders vinden hun veiligheid overigens belangrijker dan hun privacy. Bijna de helft van de Nederlanders is van mening dat de overheid meer bevoegdheden zou moeten krijgen om de criminaliteit terug te dringen, ook als dit ten koste zou gaan van de privacy. Andersom is slechts 25 procent bereid om veiligheid in te leveren voor privacy.

Ook medische gegevens hebben hun aandacht. 70 procent heeft twijfels over het gebruik van dit soort persoonlijke informatie, vooral in het elektronisch patiëntendossier (EPD).

Deel dit bericht

2 Reacties

Peter Lofström - InformationSecure

Een duidelijk signaal dit onderzoek dat organisaties vaart moeten zetten bij implementatie van AVG in hun processen, applicaties en dat personeel in contact met klanten bewust moet zijn van de consequenties van AVG voor henzelf maar ook voor klanten. InformationSecure verzorgt Awareness Training, AVG readiness assessments scans en AVG risk Assessments. We hebben een AVG presentatie voor download en geven spreekbeurten bij ondernemersbijeenkomsten.

Marcel (WebwinkelKeur) - Stichting WebwinkelKeur

De vraag is of het echt zo storm gaat lopen qua consumenten die van hun rechten gebruik gaan maken. In dergelijke onderzoeken geven mensen vaak aan zaken belangrijk te vinden, terwijl in de praktijk de privacy al snel wordt opgegeven voor een leuke Facebook filmpje.

Partijen die echt garen spinnen bij de nieuwe wetgeving zijn juristen en organisaties als de onze. Natuurlijk, wij zijn blij met de nieuwe leden die zich bij ons aanmelden voor hulp bij AVG/GDPR, maar primair hebben we een passie voor e-commerce en zien we een papieren realiteit ontstaan.

Privacy beschermen kan beter en makkelijker. Helaas maken wij niet de regels en helpen we enkel bij het naleven.

Ik hoop dus dat de meeste organisaties zich goed voorbereiden, de realiteit zal waarschijnlijk zijn dat mensen pas wakker worden na de eerste hoge boetes. En de consument? Het overgrote deel zal weinig met de nieuwe rechten doen…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond