Deel dit artikel
-

Nederlanders bij grootste mobiele shoppers Europa

Meer dan een derde van de mobiele aankopen doen Nederlanders op hun telefoon of tablet. Daarmee behoren ze tot de Europese koploper.

De Nederlander is echter nog wel wat sterker georiënteerd op shoppen met de tablet, terwijl de toekomst ligt bij winkelen op het kleinere scherm van de smartphone. Mogelijk verschuift die oriëntatie nog naar de smartphone zodra webwinkeliers vaker eigen apps uitgeven en daar meer reclame voor maken. Apps blijken namelijk bij uitstek omzetdrijvers in de mobiele wereld.

Dat inzichten komen voort uit het nieuwe State of Mobile Commerce-rapport van reclametechnologiebedrijf Criteo. Dat analyseerde de cijfers van 3.300 bedrijven en 1,7 miljard transacties uit zijn netwerk. Het interessante daarbij is dat het Franse bedrijf, ook actief in Nederland, apparaten ‘aan de transactie kan hangen’. Dat geeft zicht op hoeveel en welke apparaten zijn betrokken bij het aangaan en afronden van een transactie.

Op basis van zijn marktcijfers constateert Criteo dat retailers betere resultaten halen met mobiele apps dan met mobiel geoptimaliseerde websites. Een belangrijke reden daarvoor is dat apps een ‘native ervaring’ kunnen bieden, persoonlijker en met minder drempels. Ze kunnen mooier gemaakt worden en met persoonlijke gegevens van klant. En een app heeft bijna per definitie een eigen plekje op het openingsscherm van de telefoon, snelkoppelingen naar websites niet.

Op alle punten van de funnel converteert een app beter dan een mobiele website:

Hoewel mobiele apps goede resultaten laten zien, is de e-commercewereld niet eendimensionaal. Vier op de tien transacties vindt niet plaats op een maar meerdere apparaten. Het is voor winkeliers dus ook zaak dat ze gebruikers over de kanalen heen kunnen volgen als ze de gebruikerservaringen willen analyseren en optimaliseren.

Het rapport concludeert dat ondernemers zich in 2016 kunnen onderscheiden door zich niet op het apparaat maar de mens te richten. “Personaliseer de ervaring om de conversie te verhogen.”

Foto: Garry Knight (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Thijs van Schadewijk

“Op basis van zijn marktcijfers constateert Criteo dat retailers betere resultaten halen met mobiele apps dan met mobiel geoptimaliseerde websites. ”

Inderdaad is de enige reden waarom consumenten nu nog switchen van mobiele devices naar desktop dat de ervaring op mobiel simpelweg niet goed genoeg is. Lossen we dat op dan zal het conversiegat tussen mobiel en desktop verdwijnen. Goede shopping apps helpen daarbij omdat ze sneller en plezieriger werken. En de traditionele bezwaren dat consumenten geen apps downloaden zijn inmiddels door vele cases waaruit het tegendeel blijkt wel ontkracht.

Ook helemaal eens met de laatste zin dat personalisatie het verschil gaat maken. Juist op mobiel – immers zeer persoonlijke devices – verwacht men een persoonlijke ervaring.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond