Deel dit artikel
-

Nederlanders op internet niet koopzuchtig

Nederlandse internetters kopen minder vaak online dan internetters in Duitsland en Engeland. Daar doet rond de 56 procent van de online populatie aankopen via internet, in Nederland is dit slechts 27 procent. Dit zegt The Boston Consulting Group . De hoge winkeldichtheid en het beperkte aanbod worden als mogelijke oorzaken gezien.

The Boston Consulting Group onderzocht twaalfduizend Europese huishoudens voor het onderzoek 'The Multichannel Consumer, The Need for Integrating Online and Offline Channels in Europe'. Behalve dit online onderzoek zijn er ook individuele gesprekken gevoerd met consumenten, maar ook met verkopers. Het onderzoek is gehouden in Duitsland, Engeland, Zweden, Frankrijk, Italië en Nederland.

Duitsland en Engeland scoren het best als het gaat om het aantal internetters dat ook online koopt. Respectievelijk 56 en 57 procent van de internetpopulatie doet dit. Nederland is een middenmotor met 27 procent. Landen als Italië en Frankrijk (respectievelijk 23 en 18 procent) scoren nog slechter.

Nederland kent – in tegenstelling tot Italië en Frankrijk – wel een internetpenetratie die tot de hoogste van Europa wordt gerekend. Volgens BCG is het achterblijven van Nederlandse internetters ten opzichte van die in Duitsland en Engeland te verklaren uit de hoge winkeldichtheid in Nederland en het beperkte aanbod op Nederlandse sites. Internet wordt hier wel veelvuldig geraadpleegd voorafgaand aan een aanschaf. 83 procent van de internetters zegt dit te doen, maar dat is nog wel 5 procent minder dan het Europese gemiddelde.

Ietwat voor de hand ligt de conclusie van de BCG dat "een bevredigende online-winkelervaring duidelijk invloed heeft op zowel de online- als de offline-verkopen". Tevreden Europese kopers op internet gaven het afgelopen jaar gemiddeld 1074 euro uit via internet; internetters die minder tevreden waren met hun online aankoop-ervaringen besteedden de afgelopen maanden gemiddeld 628 euro.

Deel dit bericht

15 Reacties

Geert-Jan Smits

De winkeldichtheid in Nederland en het aanbod van huidige internetwinkels zijn niet de belangrijkste oorzaken. De oorzaak van de lage verkopen in Nederland zitten 'm veel meer in de (beroerde) kwaliteit van het online verkoopproces. Deze laat veelal te wensen over. Een lage gemiddelde conversieratio is hiervan het bewijs. Een conversieratio van 0,5 tot 2 procent is in NL heel normaal. Dit betekent dat maximaal 2 van de honderd online bezoekers daadwerkelijk een aankoop doen! Het verbeteren van de kwaliteit van de online dienstverlening is daarom volgens Jungle Rating prioriteit nummer 1. Op http://www.junglerating.nl vindt men een overzicht van de beste online dienstverleners.

Menso de Maar

56% van de Engelse en Duitse internetters doet online aankopen tegen 27% van de Nederlandse internetters: was de vraag die hier werd voorgelegd? Doet u wel eens online een aankoop? Heeft u het afgelopen jaar iets via internet gekocht? De afgelopen maand wellicht? De percentages zeggen mij nu niet zo veel.

Pete Richards

Geert-Jan, wat loop je toch te blaten. Eerst geef je een volkomen irrelevant conversiepercentage, om vervolgen je eigen Jungleratings aan te prijzen. Junglerating is een applausmachine voor webwinkels à la Macropolis. We weten allemaal hoe het met Macropolis is afgelopen. Het zijn partijen als Junglerating die de markt voor webwinkels een slecht imago geven.

Luke Verburgh

Het BCG onderzoek bevestigt ook het onderzoek wat wij als Berenschot hebben gedaan: de omzet in Nederland blijft sterk achter t.o.v van andere landen ondanks de hogere penetratiegraagd van PC bezit en Internet aansluitingen.De oorzaak ligt volgens ons echter bij de betaalsystemen. Nederlanders haken het meest af op moment van betalen (voor de kassa) omdat men niet graag een creditcardnummmer opgeeft of zijn/haar bankrekening voor een eenmalige machting. Daarnaast is de good/old acceptgiro ook niet echt meer van deze tijd en biedt niet het gemak waar de consument op zit te wachten (natuurlijk uitzonderingen daar gelaten).Ik vind zelf dat het aanbod van artikelen niet de hoofd oorzaak is, maar eerder het wantrouwen van de consument tegen de huidige betaalsystemen. Luke VerburghBerenschot

Dennis

Ik sluit mij ten dele aan bij de opmerking van Luke (may the force..). Het is zeker waar dat het betalingsverkeer op Internet niet aansluit bij de behoeften van de consument. Alwaar wij eerder het soap-drama Chipper/Chipknip met lede ogen hebben aanschouwd maken de nederlandse banken om dezelfde redenen geen grote sprongen voorwaarts voor wat betreft een makkelijke PIN-achtige toepassing voor het internet. Terwijl dat technisch geen onmogelijke opgaaf geacht mag worden. Credit card betalingen zijn ofwel onbeveiligd danwel haast onbegrijpelijk ingewikkeld voor de consument(I-pay met SET weleens geprobeerd?). De acceptgiro werkt wel goed voor de consument, maar zadelt de leverancier meestal met een betalingsrisico op.Verder is het ook niet onbelangrijk dat het gemak van online winkelen meestal strandt op het postkantoor. Een beetje internet-consument is niet 24/7 thuis. De koeriers wisselen de wacht aan de voordeur en uiteindelijk kan de consument alsnog de tocht naar het postkantoor maken om zijn goederen op te halen. Hierbij opgemerkt dat ook de nederlandse postkantoren zich vrijwel altijd in het centrum van de stad bevinden, nabij reguliere winkels en bovendien op zaterdag vaak halve dagen geopend zijn. Het gemakswinkelen op het internet zit er dus voorlopig niet in.

Saskia Bruyn

Al stelt Junglerating zo op het oog nog weinig voor, toch heeft Gert-Jan wel een punt. Zodra de klant namelijk de stap over de drempel waagt en een bestelling plaatst, wordt zijn moed door de webwinkel zelf afgestraft. Bij een veel te groot deel van de online aankopen gaat het namelijk nog steeds domweg mis. Er wordt helemaal niet gereageerd, een bestelling wordt door de winkel gecancelled, de bestelling is (vanuit Nederland!) weken onderweg en moet dan zoals Dennis terecht opmerkt tot overmaat van ongemak bij het postkantoor worden opgehaald. Een beetje slimme consument laat zich niet vaker dan één keer zo te grazen nemen. Betalingsgemak zou zeker fijn zijn, maar als het systeem verder eerst maar eens gewoon werkte, was er al veel gewonnen.

Martijn de Waal

Ik kan mij heel goed vinden in de veronderstelling dat de relatief geringe belangstelling voor e-commerce in Nederland voor een groot gedeelte te wijten is aan het slechte aanbod van online winkels. Ik heb ruim een jaar in de Verenigde Staten gewoond, en maakte daar vaak gebruik van allerlei webwinkels. Terug in Nederland wilde ik die gewoonte hier voortzetten maar ik kan maar geen webwinkels vinden die hetzelfde gebruiksgemak bieden als bijvoorbeeld Amazon.com. Inmiddels ben ik daarom voor het overgrote deel afgehaakt, heel af en toe laat ik nog wel eens een boek van Amazon.co.uk komen, omdat ik ook Nederlandse sites als Boeknet of Bol veel te summier vind in de informatie die zij over hun producten geven. Wehkamp bijvoorbeeld mag dan geroemd worden om zijn design, vanuit usability-perspectief is het een ramp. Als ik een dvd-speler wil kopen en ik zoek op 'DVD' krijg ik een scherm met plaatjes van de beschikbare dvd-spelers uit het assortiment. De enige informatie die bij de plaatjes wordt gegeven luidt doorgaans 'Sony DVD-Speler' of zelfs: 'Schitterende DVD-speler'. Wanneer ik het typenummer, prijs of functionaliteit wil vergelijken, moet ik afzonderlijk op al die plaatjes klikken, wat ik ontzettend onhandig vind. En inderdaad, zoals anderen hier aangaven, te vaak nog loopt bij NLse e-commerce sites de computer vast of krijg ik, zoals vorige week nog bij kijkshop.nl, dll-errors wanneer ik op een product klik. Maar wat ik misschien nog het meest mis, zijn sites als Cnet.com. Als ik serieus een dvd-speler of digitale camera online wil kopen, wil ik toch eerst weten waar ik op moet letten bij de aanschaf, en een aantal merken en producten met elkaar kunnen vergelijken. Sites als Cnet voorzien in die behoefte, en verwijzen mij gelijk door naar verschillende webwinkels waar ik die producten kan bestellen. Kortom, ik vind bijna alle NLse e-commerce sites ontzettend onhandig in het gebruik en ze bieden te weinig informatie over de producten zie ze verkopen.

JC

Nederland en internet gaan nu eenmaal niet samen. In Nederland gaat overigens het gebruik van internet hard achteruit: UPC levert service die niemand wil hebben, KPN luistert niet naar zijn klanten, Philips maakt geen WAP-rommel meer, Maurice de Hond is de gebeten hond, Mevrouw Jorritsma is internet allang vergeten, en van Twinning heb ik al maanden niets meer van vernomen. De files worden alsmaar langer zonder intelligent gebruik te maken van tele-internet-werk. Geen wonder dat er niets wordt verkocht op internet in Nederland. Het internetgehalte van een populatie is omgekeerd evenredig met de intelligentie van de populatie.

Harold Herms

Ik ben het volledig met Luk eens dat de angst van Nederlanders om online te batalen te oorzaak is. Nederlanders weten niet dat de kans om bj een pinautomaat overvallen te worden, of de kans dat je salesslips van je Visacard door een kwaadwillende ober of vuilnisman worden misbruikt, vele malen groter is dan dat je Visacard nummer onderschept wordt tijdens een online-transactie. Het is de typische Nederlandse bekrompenheid.Amerikaanse internetaanbieders gaan zeer proffesioneel om met onine transacties. Zelfs al heb je betaald en je bent van gedachten veranderd. Je pleegt een belletje en alles wordt teruggedraaid, even goede vrienden. Moet je eens bij een Nederlands bedrijf proberen.

X2001

Laatst diverse onderzoeken gezien dat het offline sales effect van eCommerce sites 5x hoger is dan de online sales effecten. Maar daar praat niemand over. Heb je geen site, dan ben je weg straks. Dan besta je simpelweg niet.

Wim

Als we nu simpelweg het percentage website visitors met en zonder creditcard met elkaar vergelijken, dan is dit onderzoeksresultaat waarschijnlijk beter te verklaren. Maar ja, wie heeft die info? Luuk Verburgh van Berenschot zegt:"…Nederlanders haken het meest af op moment van betalen (voor de kassa) omdat men niet graag een creditcardnummmer opgeeft of zijn/haar bankrekening voor een eenmalige machting…" Is er sowieso een ook een onderzoek gedaan naar het aantal creditcard houders?

JM

De oorzaak van dit probleem moet gezocht worden in een combinatie van verschillende factoren. Zoals hierboven is aangegeven speelt de BETAALWIJZE een rol. Maar VERTROUWEN met de desbetreffende winkel speelt ook mee. Fysieke winkels hebben wat dat betreft een voordeel. De consumenten hebben al ERVARING met de winkel en zullen eerder een aankoop via de website van deze fysieke winkel doen dan een aanbieder met alleen een online winkel. Verder speelt het terugbrengen van een product ook een belangrijke rol. Als je een product wilt TERUGSTUREN geeft dit ook veel rompslomp en moet de consument "vaak" de verzendkosten betalen. Een fysiek winkel met een website heeft deze problemen niet. Dus er zijn meerdere factoren van invloed op dit probleem.

Peter

Beste Luke, ik sluit mij geheel bij je aan. Al sinds het begin van e-commerce is de manier van betalen het eigenlijke 'probleem'. Echter denk ik wel dat de geboden content, die fysiek gedistribueerd moet worden, ook een beperkende factor is. Het is in ieder geval een zeer interessant discussiestuk.

Joost

Een groot deel van de argumenten is al gegeven. Meerdere malen zou ik gebruik maken van on line winkels, ware het niet dat (1) het postkantoor in ons dorp zelfs op zaterdag niet open is als we al het geluk hebben dat ze PTT of TNT gebruiken (UPS geeft bijvoorbeeld zelfs niet de optie om het op het postkantoor te halen en om alles op mijn werk te laten bezorgen…) en (2) de sites zijn niet zelden erg traag doordat alle gegevens in databases moeten worden opgelepeld, bij elkaar gevoegd en op het scherm getoverd (ADSL of ineternet via de kabel is niet leverbaar in ons dorp in het Groene Hart van Nederland…). Het duurt gewoonweg te lang voordat je de bestelling daadwerkelijk hebt kunnen afronden.

Marcus

Als ik nu een commercieel 'postkantoor' open met een koerierservice die tot 22.00 levert waar alle online aanbieders hun orders naar toe brengen, beter nog, ik kom ze halen, in plaats van het stoffige postkantoor? Wat zou men (jullie) mij dan adviseren? Als ik een pizza kan laten bestellen om 22.00 waarom dan geen pakje? Heeft dit geen zin zolang er geen goede oplossing / vertrouwen is in online betalen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond