Deel dit artikel
-

Nederlands Feest.je kopieert idee van Foursquare

Feest.je is het nieuwe Nederlandse locatiegebaseerde sociale netwerk. Het werkt volgens hetzelfde principe als Foursquare. De iPhone-applicatie houdt bij in welke kroeg, restaurant of andere gelegenheid, de gebruiker binnenloopt.

Door in te checken kunnen gebruikers laten weten waar ze zijn en zien ze waar hun vrienden zich bevinden. Een publieke beta is sinds woensdag live. Voor de iPhone is er een applicatie. Overige toestellen kunnen surfen naar een mobiele website om daar in te loggen. Medeoprichter Aldert Greydanus: “Later dit jaar zullen we native apps lanceren voor andere mobiele telefoons. Android staat bovenaan het lijstje.”

Greydanus is ervan overtuigd dat locatiegebaseerde sociale netwerken de manier waarop mensen uitgaan, afspreken en vriendschappen onderhouden gaan veranderen.

Greydanus laat weten zich met Feest.je op de Nederlandse markt te richten. “We zijn van mening dat een locatiegebaseerd sociaal netwerk per definitie haar kracht uit de lokale aspecten haalt. We kunnen veel directer inspringen op lokale ontwikkelingen en initiatieven van spoteigenaren, evenementorganisatoren en lokale bedrijven.” Bij Feest.je, zo laat hij weten, kunnen gebruikers bijvoorbeeld op Koninginnedag diverse medailles winnen van leden van het koninklijk huis. “Als je flink aan het feesten en inchecken bent op Koninginnedag maak je kans op de medaille ‘maximaal’ met een afbeelding van de prinses.”

Hij ziet veel mogelijkheden en kansen voor bedrijven om in te haken op locatie gebaseerde marketing en zich daarmee op een sociale manier te verbinden met de consument. “Bijvoorbeeld door gebruikers als ze inchecken te belonen met een gratis biertje, festivaltickets of speciale medailles van hun favoriete band. Doordat Feest.je een centrale hub wordt tussen evenementorganisatoren, lokale bedrijven en gebruikers wordt er meerwaarde gecreëerd voor alle betrokken partijen.”

Gebruikers zien met de dienst welke locaties er bij hun in de buurt zijn. Deze komen uit een database van meet dan 50.000 uitgaansgelegenheden in Nederland. Zelf een lokatie toevoegen is ook mogelijk. Daarnaast is er een integratie met Hyves, Facebook en Twitter, waarbij updates van Feest.je direct doorgezet kunnen worden naar deze netwerken.

Net als bij het populaire Foursquare kent de Nederlandse dient ook een spelelement. Door vaak in te checken krijgt de gebruiker punten of medailles. De persoon die het meeste incheckt bij een plek, wordt bekroond tot koning of koningin. Dit kan beloond worden met fysieke giften van de betreffende locatie.

De dienst is woensdagochtend gelanceerd op TheNextWeb Conferentie en geeft nog geen cijfers vrij over inschrijvingen. “Maar we kunnen wel zeggen dat het erg hard gaat met de inschrijvingen”, aldus Greydanus.

Het is niet ongewoon dat populaire online diensten worden gekopieerd. Ook het Nederlandse Hyves keek het idee ooit af van een initiatief over de grens.

Deel dit bericht

12 Reacties

Rick

Tsja. TheNextWeb. De meest onzinnige 800 euro die ik ooit uitgaf.Blabla, hypehype, bubble bubble.

Oli4b

Had leuk geweest als je de iPhone app getest had, zitten nml nog een behoorlijk aantal bugs in. Fascinerend ook om te zien hoeveel van mijn FSQ en Gowalla hubbies nu al een het Feest.je geslagen zijn. Volgens mij gaat het ze lukken.

Emiel Amsterdam

Hopeloze site, probeer te registreren en krijg fout na fout (in IE en Chrome). Jammer hoor… wellicht idee om "beta" labeltje op te de site te plakken? Daarna een usability testje doen met wat consumenten?

Astley

Ben je dit jaar geweest Rick? of is dat je ervaring van vorig jaar?

kees

Lekker origineel. Clonen heet dat. Ze kunnen niet eens hun eigen kleuren verzinnen.Triest… De naam is ook echt typisch Nederlands….DOM…Beter was kopie.je

Willem Bontrup

Slim gedaan! Onzin dat je steeds zelf met creatieve dingen moet komen. Dit is een goed concept in US maar werkt lokaal nog veel beter. Succes!

C. Cat

Beter goed gejat dan slecht bedacht.

mahdiab

Wanneer dumpen we deze nergens naar toe leidende, niet schaalbare kloon mentaliteit?? Het verziekt het hele ondernemingsklimaat voor de vele talenten en mogelijkheden die we hebben. We moeten in Europa durven en innoveren en niet klonen, om van de uitzonderingen (Skype/Spotify/Layar/etc) een regel te maken.

Leonard Wolters

Ik zie ook liever iets nieuws.. Veel te weinig echt innovatief nieuw spul uit Nederland. We gaan steeds meer achter lopen op de rest van Europa.

Bart

Nee, heren dit zijn ECHTE ondernemers. Mensen met lef en guts. En iemand die indirect (als investeerder) een event organiseert waar ze een pitch mogen geven … Sufferts …

Dennis

Waarom zou Foursquare lokaal niet werken? Er staan al bergen aan locaties in, word al redelijk gebruikt en zal de komende tijd als ze het goed promoten alleen maar toenemen. Het hele idee van dat de wereld kleiner word door het internet blijkt hier niet echt uit, van alles hebben we weer een NL versie nodig.

Mark Vletter

Het gaat niet op de locaties het gaat om wat je er mee doet. Een Nederlands bedrijf kan veel beter inspelen op Nederlandse evenementen en bijzonderheden. Dat is voor een Foursquare niet te doen als ze geen locale presence hebben. De heren hebben een prima concept neergezet wat er netjes en af uit ziet. Het product is nog in Beta, maar dat mag mij een eerste release. En dat we in Nederland te veel kopi?ren, daar kan ik niet achter staan. Layar was een doorontwikkeling van Wikitude, Skype een na-aper van chat applicaties met audio opties. Ieder concept is een afgeleide van een ander concept. Echte originaliteit is heel zeldzaam en komt dan in Nederland verrassend veel voor (Dutch design?) Ondernemen is geen uitvinden, ondernemen is doen en je nek uitsteken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond