Deel dit artikel
-

Nederlandse bookmarksites partneren voor bereik

De bookmarksites WatVindenWijover.nl en eKudos.nl zoeken samenwerking met respectievelijk Qport.nl en Punt.nl om hun bereik te vergroten en de openbare lijstjes met favorietenlinks bestaansrecht te geven. WatVindenWijover.nl is van plan de site te kopiëren naar Scandinavië, Engeland en Duitsland en gebruikt de site als proeftuin voor kennis die ze aan het bedrijfsleven verkoopt.

Het aantal weblogs dat zoekmachine Technorati indexeert, is in een half jaar verdubbeld. Dat bleek vorige week uit statistieken die beheerder David Sifry op zijn blog publiceerde. Miljoenen particulieren en bedrijven schrijven dagelijks hun nieuws bevindingen en commentaar op een eigen webstek.

Sites als Digg.com, Netscape.com en Reddit.com proberen enig inzicht te bieden in wat op ieder gegeven moment populair is. Ze fungeren als digitale wegwijzer. Het voor 31 miljoen dollar door Yahoo overgenomen Del.icio.us zag het gebruik van de openbare bookmarkdienst ook in een half jaar verdubbelen. Althans, zo blijkt uit cijfers van statistiekbedrijf Hitwise. Ook de fundamenten van Del.icio.us bestaan niet uit slimme zoektechnologie, zoals die van Google en Yahoo, om webzoekers de weg te wijzen maar uit slim het linken van trefwoorden. Genoemde sites worden door internetters zelf gebruikt en bevolkt om aan te geven wat lezenswaardig is en wat de pagina's waar naar verwezen wordt, te vertellen hebben.

In Nederland bestaat dit soort sociaal gedreven link- en bookmarksites nog niet lang. Sinds enkele kwartalen proberen sites als eKudos.nl, Linklog.nl, Tagmos.nl en WatVindenWijOver.nl zich een positie te verwerven op de lokale markt met varianten op goedlopende Amerikaanse sociaal gedreven sites. Van overweldigende belangstelling is vooralsnog geen sprake.

eKudos, van het Amsterdamse bureau Stillpoint Media, werkt sinds kort samen met weblogdienst Punt.nl. Het gaat om een proef, zegt Henkjan de Krijger van de blogdienst. Onder ieder blogbericht dat op een van de 60.000 weblogs verschijnt, krijgt de gebruiker de optie om het voorliggende bericht als 'favoriet' te bewaren op eKudos. De gebruiker dient daarvoor wel geregistreerd te zijn op eKudos.

Sommige Punt.nl-gebruikers voelen zich overvallen door de onverwachte toevoeging aan het blog. De Krijger reageerde op de klachten en biedt de functie nu opt-out aan. De samenwerking heeft op het eerste oog weinig effect op het aantal berichten op de linksite.

Het is niet uitgesloten dat Punt.nl ook een linkoptie zal introduceren naar WatVindenWijOver.nl, eveneens een site om links te bewaren en te discussiëren.

WatVindenWijOver.nl, initiatief van het jonge Haagse bedrijf WinkWaves, zal na de herlancering van Qport.nl eind deze maand als standaard 'bewaaroptie' worden aangeboden op deze Nederlandse variant op Netvibes.com. Dat laat René Jansen van WinkWaves weten. De linksite ging begin dit jaar van start, samen met het bedrijf dat de onderliggende technologie ontwikkelde. Jansen: "Het is een middel voor ons om te laten zien wat we kunnen."

Winkwaves is een bedrijf dat zich richt op de zakelijke markt. De drie oprichters hebben een politieke partij, een universiteit en verscheidene financiële dienstverleners als klant. "We helpen hen bij het inzetten van nieuwe kennisontsluitende technologieen als wiki's en tags. Met WatVindenWijOver.nl leren we ook zelf steeds bij."

De openbare linklijst bevat nu tussen de 4.000 en 5.000 berichten. Daar komen er iedere dag gemiddeld 20 bij. Niet veel. Jansen: "Maar in het begin gebruikten alleen wij drie de site. Nu hebben we 600 geregistreerde gebruikers, een verdubbeling in drie maanden. Er is een harde kern van ongeveer 50 posters en we hebben 10.000 unieke bezoekers per maand. Uit cijfers van buitenlandse sites blijkt dat ongeveer 1 procent van de bezoekers komt om te publiceren, de overige 99 procent om berichten en commentaren te lezen. Wij zitten daar iets boven."

eKudos en WatVindenWijOver wijken in de opzet iets van elkaar af. Eerstgenoemde profileert zich als linkdumpsite voor nieuws, de Haagse site meer als webstek om "rond te struinen. We hebben ook een leestafel. Daar kom je ook oudere berichten tegen, maar die kunnen even goed interessant voor onze bezoekers zijn."

Jansen overweegt tegen het einde van het jaar buitenlandse versies van WatVindenWijOver te openen. Daartoe zijn reeds contacten gelegd in Duitsland, Engeland en Scandinavië. Hoe concreet die plannen zijn, blijkt de komende maanden.

Deel dit bericht

3 Reacties

Mark

Is niet nieuw. Bookmark sites bestaan al heel lang in Nederland zoals zurf.nl en centralfave.

Robert Gaal

In de vergelijking van eKudos en Watvindenwijover horen denk ik wel wat nuances aangebracht te worden. Watvindenwijover is een social bookmarkings site (zoals Linklog) en eKudos een social nieuwssite. Bij eKudos gaat het puur om het feit dat de leden met elkaar bepalen wat interessant, leuk of actueel nieuws is, en niet om het verzamelen van links.

Gerrit Jacht

Eens met Robert. De genoemde sites zijn meer dan bookmark sites. Een voorbeeld van klassieke bookmark sites in Nederland zijn bijvoorbeeld http://www.gevonden.nl of http://www.mijneigenfavorieten.nl. Geven de lage bezoekers aantallen ook niet enige afspiegeling van de behoefte aan dit soort diensten? Watvindenwijover heeft bij de start aardig wat media aandacht gehad. De hoge bezoekersaantallen die ze toen moeten hebben gehad hebben ze in ieder geval niet weten vast te houden. Vinden wij Nederlanders dit soort diensten eigenlijk wel leuk?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond