Deel dit artikel
-

Nederlandse deel SBS Broadcasting in de etalage

Het beursgenoteerde ProSiebenSat.1 heeft het Nederlandse deel van SBS Broadcasting, inclusief de bijbehorende online diensten, te koop gezet. SBS Broadcasting in Nederland bestaat onder meer uit de televisiezenders NET5, SBS6 en Veronica.

Het Duitse mediabedrijf zet ook SBS Broadcasting in België, Finland, Zweden, Noorwegen en Denemarken te koop. Zakenbank JP Morgan onderzoekt de mogelijkheden. In geen geval wordt SBS Broadcasting in zijn geheel verkocht, zo laat Thomas Ebeling, topman van het mediaconglomeraat weten in de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. SBS Broadcasting in Oost-Europa bijvoorbeeld, blijft buiten schot.

SBS Broadcasting exploiteert in Nederland online de sites van NET5, SBS6, Veronica, Veronica Magazine, Programma Gemist, SevenGames, Veamer en TotaalTV.

Volgens de STIR-cijfers van oktober hadden de sites een bereik van 18,2 procent bij de internetpopulatie van 13 jaar en ouder en had die maand totaal 8.525.000 bezoeken.

SBS6 trekt hierbij het grootste bereik, 11,4 procent en telde die maand 4.162.000 bezoeken. Ter vergelijking: NOS heeft een bereik van 31,4 procent met 36.471.00 bezoeken, RTL4 heeft een bereik van 27,2 met 15.721.000 bezoeken. Avro bijvoorbeeld had in oktober een bereik van 9,8 procent met 2.988.000 bezoeken.

Sinds enkele jaren zet SBS Broadcasting sterk in op het vergroten van het online bereik. Zo lanceerde het in 2008 een portal waar een compleet overzicht van alle televisie-uitzendingen op internet, ook die van RTL en de NPO, wordt gegeven. Een groot bereik heeft Programma Gemist nog niet. Voor oktober kwam het bereik op 1,6 procent met 809.000 bezoeken.

Ook de VOD-dienst van SBS Broadcasting in Nederland, Veamer, moet in bekendheid nog steeds onderdoen voor bijvoorbeeld de bekendere VOD-dienst van UPC. Dit [platform werd vorig jaar in de markt gezet en trok in oktober een bereik van 0,7 procent met 154.000 bezoeken.

De tv-gids TotaalTV had in oktober een bereik van 0,6 met 340.000 bezoeken en SevenGames, het casual gaming portaal, bleef steken op een mager bereik van 0,1 met 146.000 bezoeken in oktober.

Het is drie jaar geleden dat ProSiebenSat1 samenging met het Luxemburgse SBS Broadcasting. Hiermee haalde het een schuldenlast binnen. Inmiddels zijn de activiteiten in Duitsland op de schop genomen en moet ditzelfde gebeuren bij andere onderdelen. Telegraaf Media Groep (TMG) heeft 6 procent van de aandelen van ProSiebenSat.1 in handen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Stefan

GREAT!Dit zou een hele mooie stap voor John de Mol zijn!De sterren staan goed.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond