Deel dit artikel
-

Nederlandse deeleconomie stroef op gang

Bedrijven als Uber en Airbnb zijn veelvuldig in het nieuws, maar de Nederlandse deeleconomie moet nog uit de startblokken komen. Dat stelt onderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder duizend Nederlandse consumenten.

Negen op de tien consumenten heeft nog nooit diensten of producten geleend, gebruikt of aangeboden via een online netwerk. Belangrijkste redenen zijn het risico dat het kapot gaat, dat spullen niet teruggebracht worden en het gedoe met afspraken.

Eén op de tien consumenten heeft wel overigens ervaring met de deeleconomie via online netwerken. Deze groep ervaart het als makkelijk, goedkoop en zeer geschikt voor spullen die men maar een paar keer nodig heeft. De consumenten die uitlenen vinden het prettig om mensen te helpen, het geeft een goed gevoel en het is goed voor de eigen portemonnee.

Consumenten zijn het meest bereid om kennis, gereedschap en klusjes via online deelnetwerken te regelen. Kleding, schoenen en accessoires zijn voor consumenten het minst vanzelfsprekend om te lenen. De belangrijkste redenen om wel te lenen via online netwerken zijn geen of lage kosten, hergebruik van producten, duurzaamheid, het sociale aspect en beschikbaarheid in de buurt.

Men is het minst bereid om de auto uit te lenen of om het huis of appartement beschikbaar te stellen. Bij het uitlenen van de auto of het beschikbaar stellen van het huis moet er voor consumenten sowieso een vergoeding tegenover staan.

Uber is een van de bekendste aanbieders in de deeleconomie, gevolgd door Airbnb. Airbnb is het meest gebruikt. Een op de twintig Nederlanders (5 procent) heeft weleens via Airbnb geboekt. Slechts 1 procent van de consumenten heeft weleens gebruik gemaakt van Uber. Dit wordt waarschijnlijk vooral veroorzaakt door de beperkte beschikbaarheid van Uber in Nederland.

Over het algemeen zijn consumenten positief over de verschillende netwerken die de mogelijkheid tot delen aanbieden. Het meest positief is men over Ticketswap (95 procent), Thuisafgehaald.nl (94%), Peerby (92%) en Samenrijden.nl (88%). Van de Nederlanders die bekend zijn met Uber geeft de helft (53%) aan positief te staan tegenover Uber.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

van Deurzen

Ok Multiscope maak nu je onderzoek eens compleet. De titel suggereert nameliijk dat je NL vergelijkt met andere landen. Niet dus… Bovendien geldt hier dat deze (internet-based) deeleconomie toepassing heel erg voor een selectieve doelgroep geldt. Ipv checken of ze het zouden doen, denk ik dat er bijzondere resulaten naar boven komen als je vraagt drie (online/app) deeleconomie toepassingen te benoemen.

Dan is enkel alleen UberPOP misschien van toepassing omdat het in het nieuws was, maar het gros volledig onbekend onder de 1000 consumenten.
Oh: 1000 consumenten???? Wat een weer veel te kleine doelgroep als je zoooo veel meer kunt bereiken tegenwoordig. Dus mijn inziens te klein om representtief te zijn om dat als NL te benoemen.

All in content

goed stuk! Er is nog veel te weinig bekend (en gepubliceerd) over de deeleconomie terwijl dit toch echt de toekomst is. Dank!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond