‘Deeleconomie wordt interessant voor bedrijven’

Dit jaar wordt de social sharing economy interessant voor merken, zo stelt John Meulemans van bureau 3SixtyFive: “De fundamenten zijn gelegd door partijen als Marktplaats en eBay. Mensen zijn al gewend goederen onderling te delen, peer to peer.” Wat kun je als merk daarmee?

“In eerste instantie lijkt het heel bedreigend”, vertelt Meulemans. “Voor sommigen is Airbnb nog een startup, maar voor het hotelwezen betekent elke procent groei van Airbnb een halve procent daling. Steeds meer hotelketens zie je daarop reageren en bijvoorbeeld werken met Airbnb’s voor het zakenleven. Bepaalde ruimtes worden dan verhuurd als co-working space. If you can’t beat them, join them.”

Onbenutte capaciteit inzetten

“De definitie van deeleconomie is een moeilijke, maar het gaat in ieder geval uit van onbenutte capaciteit. Dus als bijvoorbeeld BMW het ziet als een manier om een nieuwe afzet te creëren, is het niet helemaal deeleconomie. Als ze bijvoorbeeld oude BMW’s zouden doneren om mensen op een goede manier kennis te laten maken met het merk, dan is het wel deeleconomie”, zegt Meulemans.

Deeleconomie is ook een manier om hele nieuwe doelgroepen kennis te laten maken met je merk: “Er is ook een Airbnb voor boten en een groot jachtenmerk werkt daar mee samen om toch een hele nieuwe generatie kennis te laten maken met de botenindustrie om zo de drempel te verlagen. Een gedeelte van de vloot, onbenut, zetten ze niet in de verkoop maar stellen ze beschikbaar voor verhuur.” Participeren in een deeleconomie is niet voor ieder merk weggelegd: “Het wordt lastig voor een Coca-Cola bijvoorbeeld. De link moet er op een of andere manier wel zijn in het hart van het bedrijf. Voor kledingmerk Patagonia is het logischer, die staan ook voor duurzaamheid.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug