Deel dit artikel
-

Nederlandse mediabranche bezorgd over stemming cookiewet

De Nederlandse online sector is erg bezorgd over voorstellen tot amendement op de cookiewet van de PVV, PvdA en D66. “Erg schadelijk voor de sector en de voorstellen komen de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede”, reageert Sanoma-baas Michiel Buitelaar.

De drie politieke partijen, met een minderheid in de kamer, willen dat Nederland de cookiewet strenger gaat invullen dan elders in Europa. De PVV, PvdA en D66 willen dat consumenten toch een x-aantal keer expliciet toestemming moeten geven aan bedrijven op ‘third party cookies’ te plaatsen.

“Dat is ten eerste niet verstandig”, zegt Michiel Buitelaar van Sanoma tegen Emerce “en bovendien hebben ze geen concreet voorstel met een alternatief. Strengere regels maken het gericht aanbieden van online diensten, waaronder gepersonaliseerde reclame, moeilijk en richten schade aan bij de interneteconomie die in Nederland miljarden euro’s groot is. Het Nederlandse internet wordt ondermijnd.”

Sanoma publiceerde zojuist samen met andere grote uitgevers, exploitanten en belangenorganisaties als De Telegraaf, De Persgroep en Wegener een open brief aan de Tweede Kamer waarin ze hun bezorgdheid uiten.

“Ik heb vandaag een paar uur besteed aan Kamerleden bellen om hen persoonlijk uit te leggen waar het hier om gaat. Want als er dit soort amendementen worden ingediend dan hebben wij als bedrijf en als branche een aantal zaken niet overtuigend uitgelegd.”

Buitelaar acht de kans aanwezig dat de amendementen worden aangenomen.

Wanneer de wijzigingen op de cookiebepaling, onderdeel van de nieuwe Telecomwet, worden aangenomen loopt Nederland uit de pas met de rest van Europa.

Elders in Europa zijn de overheden akkoord gegaan met een vorm van zelfregulering. Die gaat uit van het opt out-principe. Het bedrijfsleven verplicht zich ertoe om helder te informeren over wie welke persoonsgegevens verzamelt via cookies. De consument krijgt daarbij de optie om zich daarvoor af te melden met een paar klikken op de muisknop. Die werkwijze is het meest praktisch en geniet goedkeuring van de Europese Commissie, het Europees Parlement en de consumentenbonden.

Bovendien verplicht de mediabranche zich ertoe de implementatie van de Europese regels eind 2011 te laten toetsen door eurocommissaris Neelie Kroes. Mocht de zelfregulering niet naar de geest van de richtlijn zijn uitgevoerd dan kan de Europese Commissie alsnog strenge regels opleggen.

Buitelaar: “Ik zie geen reden om af te wijken van die regel. Je mag ons er op afrekenen dat we de zelfregulering goed uitvoeren. Als het niet goed gaat dan vind ik dat we alsnog moeten overschakelen naar een opt in-regime.”

Dinsdag 14 juni stemt de Tweede Kamer over de nieuwe Telecomwet.

*) Volg Emerce’ berichtgeving rondom de cookiebepaling en privacy via trefwoord /cookiewet

Deel dit bericht

10 Reacties

Gast

*Of* de journalist probeert mensen te prikken, *of* Michiel snapt er geen snars van (waarschijnlijk opzettelijk): Een partij komt met een mogelijke oplossing, het is aan de *andere partij* de zaak om met een alternatief te komen. Het suggereren dat de overheid met meerdere oplossingen moet komen waaruit de branche dan de meest voordelige kan kiezen is wel en heel opzichtige manier van manipulatie.

Buiten dat, opt-outten als ‘de oplossing’ ? Ik dacht dat we daar we over eens waren dat deze ‘de ander’ (de consument) wel in een behoorlijk onvoordelige positie brengt (maar ja, de overheid schroomt niet om de zelfde methode te gebruiken als het ze zo uitkomt, zie het gefaalde landelijk EPD …).

En zelf-regulering ? De afgelopen jaren hebben laten zien dat ‘de branche’ niet in staat is om dit ook daadwerkelijk te doen, ze hebben immers geen enkele vorm van bestraffing ter beschikking als er eens (en ja, dat is sarcasties bedoeld) iemand buiten de pot piest.

Ik moet daarbij wel aantekenen dat hierin zelfs de door de overheid in het leven geroepen instanties (in de verschillende reclame richtingen) behoorlijk tandeloos blijken te zijn (een boete die maar en fractie is van de verwachte inkomsten? Waardeloos!)…

En laten we wel zijn: als zelf-regulering zou werken dan had er nu geen stringente wetten omtrend roken (!), te hard rijden (etc) of stelen (etc) hoeven te bestaan.

De ‘reclame branche’ bestaat erbij om mensen ongevraagd ‘informatie’ in hun maag te splitsen. Als ze ook maar en halve kans krijgen zullen ze die benutten als hun rechtvaardiging om de rechten van hun slachtoffers (de ontvangers van al dat reclame geweld) te negeren. Bewijs ? Call-centers die hun opgebelde doelen proberen wijs te maken dat er gewoon random nummers worden gekozen. Call-centers die proberen de wet te omzeilen door de opgebelde persoon ervan te overtuigen dat hun belletje geen reclame doeleinde heeft, maar het vergaren van statistiese gegevens. Call-centers die automaties nummers laten bellen, maar domweg (machinaal) de haak erop (laten) gooien als er geen call-center medewerker beschikbaar is om de opgebelde persoon tewoord te staan (voor zover ik weet: illegaal). Bedrijven die blijkbaar het recht hebben om de door hun vergaarde gegevens te delen met ‘affiliates’/’third parties’, *zelfs als* ze geen enkele vorm van overeenkomst heebn (dan het uitwisselen van spam-target bestanden). En het recht van de gecontacteerde (jij en ik) om te weten waar hun gegevens vandaan komen ? Nergens vastgelegd, dus effectief onmogelijk om te controleren of de ‘affiliate’ ook daadwerkelijk binnen de regels van de daarvoor bestaande wet valt.

Maar ja, in een land waar het jou en mij bij wet onmogelijk is gemaakt om een misbruiker van de gestelde reclame-regels (lees: spammer) aan te klagen (kan alleen maar gedaan worden door de daarvoor in het leven geroepen, hiervoor al tandeloos genoemde instanties) kan men van alles verwachten, daar de consument effectief de armen op de rug zijn gebonden …

P.s.
Zelfs met een “nee/nee” sticker op mijn postbus moet ik nog elke week junk van die postbus rechtstreeks naar m’n vuilnisbak verplaatsen. En die postbus laat *duidelijk* zien dat ik *geen* reclame wil hebben. Hoezo de reclame-wereld kan zichzelf wel reguleren ? Ze negeren zelfs dat soort van duidelijke *NEE* signalen …

Niels Willems

@Gast
Zo’n betoog en dan anoniem. Die boze buitenwereld toch.
Het leeuwendeel van de internetbedrijven wil de zaak helemaal niet tillen maar zoekt een manier om alle diensten en content veelal gratis te blijven aanbieden. En ja, dat gaat met advertenties. In het slechtste geval krijg je een advertentie die past bij je persoon. Nou, nou.

Daan de Ridder

Helemaal met Niels eens. Wat een gelul over niets dit.
Van de PVV en PvdA had ik niets anders verwacht. D66 wordt ook steeds meer een partij in de marge. Laat ze zich met echte problemen gaan bezighouden.

Als je echt last hebt van cookies, google je maar even. Oplossingen zat.

Alex

@Gast: Je komt nogal warrig over met je betoog, hoewel je best wel eens gelijk zou kunnen hebben. Graag volgende keer meer to the point. En iemand die ‘automaties’ schrijft, in plaats van ‘automatisch’, kan ik moeilijk serieus nemen.

Gast (dezelfde ja)

Niels,

In het *slechtste* geval staat er een compleet profiel van jou op de server van een aggregator — en wordt verkocht aan een ieder die wat met jou wilt. Zoek maar eens hoe “third party cookies” werken en *waarom* ze worden gebruikt.

Daan,

Ik heb al jaren cookies uit staan, dus dat is het probleem niet. Maar het ruime gebruik die cookies zijn een uitting van een bepaalde houding. En die houding is het probleem.

Hint: Flash-cookies en JavaScript scraping. Een aardig bewijs dat de (computer) reclame-branche geen “Nee” wenst te verstaan.

Alex,

Doh, en ik maar denken dat ik zo’n beetje had aangetipt om het complete plaatje te schetsen.

Voor jou in een notedop: Reclame bedrijven doen waar ze trek in hebben met een minachting voor de wensen van hun targets. De regels zijn zo opgezet dat wij nul-comma-niets in handen over hebben om ons te beschermen en deze mensen te stoppen. Het enige wat we mogen is onze deuren of ramen versterken zodat de inbraak wat moeilijker wordt. Capiche ?

Oh, by the way: jij zal wel niet in Einsteins relativiteits-therorie geloven, aangezien deze man niet echt goed in rekenen was. 🙂 (google het maar).

Hans de Ligt

@gast, lekker bezig! Laten we gewoon eens wat meer nadenken over Pull marketing i.p.v. Producten Pushen, kwestie van heel veel dingen ‘afleren’ en terug naar de basis. Mijn dochter van 14 begrijpt het, nu ‘adverterend’ Nederland nog.

Als jullie toch aan googelen zijn naar Darwin, kijk dan ook eens naar een mooie metafoor voor deze branche; “Het gat in Onitsha…”

Guest

Goedbetoog van de anonieme ‘gast’. Niet terzake wie dit is. Er wordt veel te lichtzinnig gedaan over privacy, cookies en aanverwante slinkse manieren aan dat over personen te komen. De internetdienstverleners doen hoogstwaarschijnlijk wel hun best, de reclamebranche is een veelkoppig, steeds groter wordend monster, slechts belust op manipulatie en geld aftroggelen. Zie bijv. de soms totale verduisteringen van homepages, de ergste vorm van spam na de popup. Strenge regelgeving is zeer op zn plaats. Goed gedaan hoor ‘Gast’!

mm

Grappig dat Guest voor strenge wetgeving is tegen cookies, maar óók totale verduisteringen van homepages en popups. Als interessegebaseerde reclame aan banden worden gelegd gaan adverteerders waarschijnlijk op zoek naar andere manieren om op te vallen en dan zullen we die vormen vast meer gaan zien…

Stef

Niets mis met reclame. Maar de branche is te ver gegaan, met profielen aanleggen, persoonsgegevens, identiteiten proberen te achterhalen, databestanden koppelen, deze data weer doorverkopen. Dat is foute boel.

Om nu nog met zelfregulering te komen is te laat, de branche heeft laten zien niet te vertrouwen te zijn. Een strenge wet is meer dan terecht. Eigen schuld, dikke bult dus.

En voor wie daar niet op wil wachten, installeer AdBlock, Ghostery en Cookie Managers.

Job Baart de la Faille

Eens met Stef. De branche is veel te ver gegaan, nu moord en brand schreeuwen is too little, too late. ‘Duurzame’ techniek en regelgeving zal op de lange termijn meer opleveren voor iedereen, voor publishers, adverteerders en consumenten . Door de striktere regelgeving zullen er veel crappy sites en bedrijven die grof verdienen aan underground marketing omvallen. Hierdoor komt de focus te liggen op het bedrijven van clean marketing ipv van het herkouwen en doorverkopen van klantenprofielen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond