Deel dit artikel
-

Stemming Telecomwet uitgesteld

Dankzij een stemfout is de stemming over de Telecomwet uitgesteld. Woensdag wordt weer een nieuwe poging gedaan. (meer…)

Deel dit bericht

12 Reacties

Boris Veldhuijzen van Zanten

Als de wet aangenomen wordt kunnen we wel inpakken. Onze website moet het hebben van advertenties en die worden door buitenlandse partijen gevuld. Het is kansloos dat we die zover krijgen de Nederlandse wetgeving te gaan navolgen. Bizar.

Mark

Ik word hier zo moe van, in brussel hebben ze het europees geregeld en Nederland denk wij gaan het weer anders doen. Volgens mij moet je gewoon wegblijven als ondernemer in nederland en je internationaal geen focussen. Het hele internet concept is gefocust op zoveel mogelijk gratis met als compensatie hier en daar wat reclame. Dus als dat verdien model strak wegvalt weet ik niet hoe het verder moet.

Koen Droste

Hoewel de gebrekkige kennis van deze materie binnen de politiek zeker een rol speelt, moeten de brancheorganisaties juist op dat gebied de hand ook eens in eigen boezem steken. Met een betere public affairs strategie (denk aan zaken als een structurele stakeholder dialoog, informatievoorziening richting politici, publiekscampagne) had het speelveld er m.i. heel anders uit kunnen zien. Een gemiste kans!

Zie ook deze blog: http://www.digitalpublicaffairs.nl/digital-public-affairs/politici-met-de-handen-in-de-cookietrommel

Wouter Hulst

Dit gaat natuurlijk te ver maar eens met Koen en wil toevoegen dat de industrie zelf de grenzen is overgegaan en het debat op scherp heeft gezet. Alle jubelende marketeers die blij zijn met re-targeting bijvoorbeeld zijn te kortzichtig geweest. In mijn mening zijn dit de uitwassen die de discussie op scherp hebben gesteld en die in een eerder stadium door de ‘industrie’ gestopt hadden moeten worden. Inclusief non-killable beacons en al wat meer kan. De techniek kan voldoende maar zonder menselijke toetsing gaat het te ver. Waarom zijn we allemaal tegen Deep Packet Inspection en kan dit wel. Maak 3rd party cookies (sorry ken geen eenvoudiger woord) zeer moeilijk en hou 1st party cookies beschikbaar. Let’s move on.

Basr

@Wouter: het is begrijpelijk dat er personen en instanties zijn die vinden dat de privacy op internet met voeten wordt getreden. Dus terecht dat er politici zijn die hieraan iets willen doen. Het beperken of reguleren van het opbouwen en verhandelen van surf-profielen kan onderdeel zijn van een doelmatige, integrale aanpak.

Het afschaffen van het gebruiken van 3rd party cookies is gewoon een totaal verkeerde maatregel. Kind met het badwater! Het is als het afschaffen van zakelijke email omdat er SPAM verstuurd wordt of het afschaffen van commerciële SMS-diensten als gevolg van bedrieglijke belspelletjes. Verbieden van automatische versnellingsbakken door een op hol geslagen Toyota. Ondoordacht en kortzichtig. En schadelijk voor de Nederlandse online media branche en alle ondernemers en bedrijven die zich begeven binnen deze sector die in enkele decennia de hele wereld heeft verbonden en veranderd. ´Gratis en voor niets´, gefinancierd door… advertenties.

Positieve noot: gezien de weinig consistente houding van de heren en dames politici gedurende de afgelopen maanden betreffende dit dossier zouden we donderdag nog wel eens aangenaam verrast kunnen worden…

Thomas Joosten

Als ik het goed begrijp moeten we in Nederland nu met een scherpere interpretatie van de wet dan andere Europese landen verder.

Onderstaande is een beetje overtrokken maar om de echte consequentie van de wet duidelijk te maken zou de hele branche 1 dag de wet in uitvoering moeten brengen en middels een pop-up, een opt-in vragen, telkens als de gebruiker een third party cookie krijgt.

In deze pop-up staat dan: “wilt u deze cookie accepteren opdat wij advertenties op uw smaak kunnen aanpassen of uw surf gemak vergroten”.

Click op ok, om voortaan deze pop up weer te ontvangen als er een cookie geplaatst moeten worden ten bate van uw surf gemak. (met dank D66, SP, PVV en PVDA),
Click op nee, dan kunnen we u helaas niet “gratis” verder helpen en moet u hier zeg 0,50 euro betalen voor het verder bezoeken van deze site.

i met informatie. Dankzij de wetgevers wordt u nu gevraagd elke keer dat een een cookie geplaatst wordt deze te accepteren. Veel cookies worden gebruikt om:
1) advertenties aan te passen op uw surf gedrag en bekostigen daarmee de ontwikkeling, onderhoud en informatie van de websites,
2) om statistieken bij te houden waarmee websites beter kunnen worden aangepast op de wensen van bezoekers,
3) om uw internet surfgemak te verbeteren zodat u niet telkens opnieuw gegevens hoeft in te vullen en dus internet gebruik een stuk makkelijk is.

In uw web-browser kunt u eigenlijk zelf heel goed aangeven of u cookies wilt ontvangen of niet. De overheid denkt echter dat u onvoldoende begrijpt hoe dat werkt en maakt zich zorgen over uw privacy, terwijl Google, Facebook, Hyves etc hun diensten ook gratis aanbieden en precies weten wat u doet online en daar advertenties op afstemmen, u geeft daar ook impliciet uw akkoord voor en terecht. U krijgt een gratis dienst in ruil voor het zien van advertenties. A fair deal voor ons allemaal.

Als dit ook echt zo zou worden uitgevoerd en alle internetters zouden voelen welke partijen achter deze wetgeving zitten denk ik dat er een redelijke dikke “min” bij de volgende verkiezing achter hun naam staat.

Afin misschien heb ik het gewoon niet zo goed begrepen, dan houd ik me voor reacties aanbevolen.

Bas Groot

Het jammere is dat de mensen die het amandement hebben opgesteld slimme mensen zijn, die heel goed begrijpen dat het slecht is voor de uitgevers, blogs, magazines en bedrijven die online verkopen zoals airlines, touroperators en webwinkels en voor de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven in Europa. Ze begrijpen ook dat dat gedoe over spionnen met gleufhoeden niks dan stemmingmakerij is en niks met cookies maar alles met overtreden van de Wet Bescherming Persoonsgegevens gaat. Maar ze vinden oppositie en politiek voeren met symboolpolitiek weer eens belangrijker dan een moeizaam herstellende economie in het zadel brengen.

Mijn vermoeden is dat ze een idioot cookie- amandement op tafel hebben gelegd om in de achterkamertjes uit te ruilen tegen iets wat ze veel belangrijker vinden. Alleen dat uitruilen is mislukt. En dat vind ik het meest kwalijke aan deze zaak, dat ze op ongefundeerde gronden Nederland op achterstand zetten in Europa.

De weerstand tegen reclame, die achter die weerstand tegen cookies zit is hypocriet. De meeste sites zouden direct ophouden met banners als financieel uit kon. De realiteit van de media is dat advertentieruimte verkopen de activiteit is waar ze van leven, en daar als tegenprestatie content omheen zetten die de consument leuk genoeg vindt om de advertenties op de koop toe te nemen. Flauw? Nee, zo werkt het als je geld moet verdienen omdat medewerkers hun huur moeten betalen en boterhammetjes voor kun kindjes moeten kunnen smeren.

Als banners geen moer meer opbrengen kun je zoals Boris zegt, wel inpakken, of je moet vanuit het buitenland gaan opereren.

Enige wat de overheid doet is de adverteerders dwingen het adverteren in Luxemburgse BV’tjes onder te brengen en soortgelijke constructies, totdat einde jaar het advies van de Europese OPTA, de BEREC uitkomt en dan mogen ze het allemaal weer terugdraaien.

JJ

Hmmm alles zo lezende misschien een idee om de radicale aanpak, deels ook beschreven door @Thomas Joosten flink door te voeren. Namelijk bij bezoek vragen of je cookies mag plaatsen, waarbij je netjes alle cookies die je gebruikt toont en met 1 ok verder mag. Zeg je nee, blokkeer je de site en klaar is Kees. (Ja, dat doet een dipje in de bezoekersaantallen, maar men wil toch die site wel zien, dus dat dipje wordt minimaal) – Parallel daaraan stel ik voor dat we iets als CookieOK Stichting opzetten en daar centraal een cookie gaan plaatsen voor alles en iedereen die adverteert. Elke uitgever gebruikt die en zodoende is met 1 OK (of in ieder geval met een hele minimale set) het hele advertentieplatform weer gevrijwaard van cookie verantwoording – vergelijk het een beetje met de verplichting voor browser keuze een tijdje terug. De Stichting is verder niet op winstbejag uit en kan tijdelijk leven van een kleine bijdrage voor een ontwikkelaar die op basis van verzamelde gegevens deze centrale cookies organiseert. Koekje!!! 😉

Ari

Als ik via Nederland naar een site in Amerika ga die Nederlands talig is valt die site onder het Amerikaanse recht. Dus waarom zo ik me als ondernemer dan niet gelijk gaan vestigen in Amerika. Het hele internet is gebaseerd op zoveel mogelijk gratis met hier en daar wat reclame om dat te compenseren. Als dat verdien model straks wegvalt. Dan moet je voor ieder stukje content geld gaan vragen en afreken, maar die gegevens moeten ook weer opgeslagen worden ander krijg je weer problemen met de belasting dienst. Maar als ik die gegevens opsla krijg ik weer problemen met de wet privacy. Welkom in Nederland.

Marc Duijndam

Erg droevig om te moeten constateren dat de politiek in Nederland zo weinig verstand heeft van online en cookies en IP adressen en dat zij hier juist over moeten stemmen!
En dat terwijl Online Advertising Nederland internationaal vooruit loopt op vele andere landen als het gaat om professionaliteit!

Saskia Delfgaauw

Een van de zaken die deze wetgeving in de hand werkt is dat er ‘work arounds’ worden bedacht. Bijvoorbeeld niet targeten op basis van cookies maar op basis van fingerprinting. Ben benieuwd hoe het allemaal geïmplementeerd en gecontroleerd zal worden. Lastig! We (IMNetworks) proberen in ons eerstvolgende print magazine (eind juni verschijnt het) een zo compleet mogelijk beeld te schetsen van deze problematiek. Door bijvoorbeeld ook eens te kijken wat de consument nu allemaal weet (GfK onderzoek n=1000) van cookies.
@JJ, iets dergelijks wat jij voorstelt is reeds up and running: (IAB) http://www.youronlinechoices.com/nl/

JJ

@Saskia and all others: als het idee al bestaat, waarom laat IAB (Joris van Heukelom) maar ook anderen (gezamenlijk in een schrijven naar de 2e kamer) dat dat niet weten? Had toch minimaal dan de verwijzing daar naar toe verwacht en een toelichting vanuit IAB verwacht dat er al initiatieven zijn hiervoor om zo consument en privacy vriendelijk mogelijk hiermee om te gaan. (Komt bij dat ik youronlinechoices.com wel zeer simpele gebruiker onvriendelijk, onduidelijk en tocb nog te technisch opgezet vind – vs dat ik zelf prima begrijp wat je er kunt)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond