Deel dit artikel
-

‘Strenge uitvoering cookiewetgeving drijft bedrijven uit Nederland’

IAB Europe luidt de noodklok over het cookievoorstel waarover de Tweede Kamer dinsdagmiddag gaat stemmen. Een strikte uitvoering van de Europese richtlijn zal Nederlandse bedrijven praktisch dwingen te verhuizen naar buurlanden waar deze richtlijnen minder streng zijn uitgewerkt in wetgeving.

Het voorstel waar over gestemd gaat worden, verlangt expliciete toestemming van de gebruiker om aan te geven dat bedrijven hun online gedragingen niet meer mogen volgen door cookies op hun computers te plaatsen. Dat geldt voor third party cookies, derde partijen zoals analytics- en reclamebedrijven. Sitebeheerders zelf mogen nog wel cookies plaatsen op de machines van hun bezoekers. Het is daarentegen ook mogelijk om simpelweg in de browser aan te geven dat er wel of geen toestemming gegeven wordt.

“Als er in Nederland ingevoerd wordt dat er expliciete toestemming gegeven moet worden, dan zal de interne markt verstoord worden door het verschil met de concurrentie. Wij verwachten dat bedrijven uit de online sector of naar de buurlanden verhuizen, dan wel klanten verliezen aan bedrijven die elders in Europa zijn gevestigd”, aldus Kimon Zorbas, vicepresident IAB Europe.

Andere Europese landen interpreteren de Europese richtlijn minder streng. Volgens Joris van Heukelom, voorzitter IAB Nederland, zal de strikte uitwerking van de richtlijn de online ervaring van de Nederlandse internetter tot een nachtmerrie maken. “Alle pop-ups die hierbij komen kijken, veroorzaken een aanzienlijke vertraging.” Ook wordt volgens Van Heukelom de innovatie in de digitale sector beïnvloed.

Neelie kroes, eurocommissaris voor de digitale agenda, riep eerder nog op dat een te streng regime op dit gebied de gebruiker zou belasten.

Deel dit bericht

14 Reacties

M van der Graaf

Tja, het begint wel aardig storend te worden om de overheid te horen kletsen en debatteren over zaken waar men geen verstand van heeft. Zo ging het eerst ook bij de censuur voor videogames en het uitleggen van theorien bij geweld die zouden worden veroorzaakt door games/film etc. Dat is nu weer even rustig.

Nu zijn de cookies aan de beurt om de privacy van de burger te garanderen. Het surfen gaat er niet beter op worden en de diverse nadelen voor advertentieland en zichzelf onderhoudende sites zijn aanzienlijk. Ik hoop dat het allemaal toch zo’n vaart niet zal lopen, maar toch.

Jammer is ook dat de voordelen, die er ook zeker zijn, niet besproken of benoemd lijken te worden.

Bas Rogaar

Een giftige combinatie bij onze landelijke bestuurders van digitale ongeletterdheid en politiek opportunisme leidt ertoe dat er met een bazooka op een mug geschoten gaat worden. De angst en verontwaardiging worden gecreëerd door het schetsen van een Big Brother beeld waarbij ´persoonlijke gegevens van onwetende internetters´ door niets-ontzienende geldwolven worden verhandeld. Met dit laatste wordt gedoeld op anonieme surfprofielen die in cookies zijn opgeslagen.
De oplossing die onze ´goed bedoelende´ politici voor ogen hebben is een nadrukkelijke opt-in voor ALLE toepassingen van 3rd party cookies, dus ook tracking-cookies, waarop affiliate marketing drijft en adserver cookies, die onder meer bepalen of iemand een advertentie al gezien heeft.
De politiek frustreert hiermee Nederlandse ondernemers en bedrijven die zich inspannen Nederland concurrerend te houden binnen een van de wereldwijde economische groeimotors van de toekomst.
Politiek gewin en stemmingmakerij. Schandalig en kortzichtig.

Aardig artikel van affiliateblog: http://www.affiliateblog.nl/cookiewetgeving/

Koen Droste

De gebrekkige kennis van deze materie binnen de politiek speelt hier zeker een rol. Maar wellicht moet de marketingbranche de hand ook eens in eigen boezem steken. Met een goede public affairs strategie (denk aan zaken als een structurele stakeholder dialoog, informatievoorziening richting politici, publiekscampagne) had het speelveld er heel anders uit kunnen zien. Een gemiste kans!

Erik deVet

Typisch een geval van lokaal denken. En dat over een globaal onderwerp. Den Haag, wake up! De wereld is groter dan de polder.

van Oosterom

Ik zie de aanstichter ook al voor me..Terwijl ze lekker aan het klooien is op haar ipad2 ziet de echtgenoot van 50+ politicus X ineens een artikel over een cookie. Huh…schat kijk nou, alles wat je doet wordt gewoon opgeslagen!!! Als je in deze map kijkt dan zie je dat de hele ipad2 vol cookies zit en het heeft geen toetsenbord, dus de kruimels kunnen er niet uit!!…Oh god de pc heeft ze ook al!!!! Hey van wie is het @geileburka.nl cookie? Dat hebben die uhm vieze hackers gedaan…Die kunnen zo van alles erop zetten… Alle cookies moeten weg!!

Donny

De nieuwe wetgeving heeft niet alleen gevolgen voor de cookies die gerelateerd zijn aan de directe commerciele activiteiten zoals beschreven, maar ook voor de third-party-cookies die door statistieksystemen worden gebruikt. “ondubbelzinnige toestemming van de gebruikers” zou dus in theorie ook in houden dat er voor Google Analytics cookies toestemming zou moeten worden gevraagd aangezien dat ook third-party-cookies zijn. Ik ben erg benieuwd hoe de overheid dit voor zich ziet en vooral hoe de controle plaats gaat vinden.

Koen

Zie http://www.digitalpublicaffairs.nl/digital-public-affairs/politici-met-de-handen-in-de-cookietrommel voor een blog over de gebrekkige kennis van de politiek op dit gebied en de public affairs kansen voor de internetsector.

jos

Even een kleine correctie op het artikel:
“Dat geldt voor third party cookies, derde partijen zoals analytics- en reclamebedrijven.”
Met ‘analyticsbedrijven’ wordt Google Analytics voornamelijk bedoeld neem ik aan? GA maakt gebruik van een first party cookie, en hiervoor heeft het dus geen gevolgen.

Bas Groot

@jos: Als je op je site Google Analytics hebt, dan IS dat een third party, per definitie. Een first party cookie zou zijn als je zelf cookies aanmaakt en op je server pas aan GA doorgeeft, maar dat doet niemand zover ik weet.

Mark

Ik weet ook echt niet hoe die wet gaat werken. Stel ik ben in Nederland en ga via het internet naar een site in Amerika die Nederlandstalig is val die site dan onder het Amerikaanse recht of het Nederlandse recht. ?? Deze wet is alleen goed voor de juristen voor de rest wordt echt niemand er beter van.

Donny

@Mark
De Nederlandse wetgeving geldt (in beginsel) alleen voor in Nederland gevestigde bedrijven. Dus deze wetgeving heeft alleen betrekking op websites van (rechts)personen die in Nederland gevestigd zijn en onderhevig zijn aan de Nederlandse wet. Het geldt dus niet voor buitenlandse bedrijven en personen die een Nederlandstalige website hebben.

Wim Sparenburg

Ik zie dat u alleen bijdragen plaatst die in uw straat passen.

Maar waar vind ik het register waarmee ik cookies uit mijn komputer kan verwijderen?

Het hindert me dat de KLM me vertelt dat ik naar Dubai kan vliegen.

Nandoe

@wim sparenburg: Blijkbaar komt u veel in Dubai? Waarom vertelt u dat zelf de hele wereld? Veel mensen vertellen van alles op Internet, en cookies zouden dan gevaarlijk zijn?
Antwoord op uw vraag: Meestal via Opties > Cachegeheugen verwijderen. Zoiets.

Bozo

Wat een emotionele reacties hier. De aanname dat strengere cookiewetgeving bedrijven uit nederland weg zou jagen is volstrekt belachelijk. 16 miljoen consumenten blijft 16 miljoen consumenten. Dat sommige bedrijven weg trekken, prima. Anderen nemen hun plaats in. 3rd party cookie geblokkeerd? Is altijd een oplossing voor. Stelletje huilbaby’s…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond