Nederlandse Wauw evolueert tot mobiel netwerk

Wauw.fm liet eerder nog weten te werken met een mobiele pagina, niet met mobiele applicaties. Een nieuw mobiel sociaal netwerk, dat was niet de ambitie van het Amsterdamse bedrijf. Inmiddels is 24access Solutions, het bedrijf achter Wauw.fm, op beide punten omgeslagen.
"We zijn naar een mobiel netwerk toegegroeid. Het is ontstaan uit onze fotosharingdienst", aldus Marco Menato van 24access Solutions.
Het Amsterdamse Wauw.fm lanceerde begin 2008 nog myPhoto Widget: een webapplicatie voor chatten rond foto’s die ook vanaf telefoons werkt op sites als Facebook. De bedoeling van de widget is dat mensen direct na het maken van een foto op mobiel daarover kunnen chatten met vrienden thuis. Dat gebeurt dan via de widget op de profielpagina van diverse externe sociale netwerksites. De widget beperkt zich niet tot foto’s en tekstberichten: het is ook mogelijk om als achtergrondmuziek een webradiostation te kiezen.
Wauw.fm lanceerde eind 2007 software waarmee vanaf mobiele telefoons naar muziek op de thuiscomputer is te luisteren. De Wauw-software op de thuiscomputer streamt de muziek naar de telefoon via mobiel internet of een wifi-verbinding.
Prioriteiten
Menato: "We zijn begonnen met een reeks applicaties in de mediahoek, video, muziek en radio. Het bleek dat de foto en chat-dienst meer dan 90 procent van het verkeer in beslag nam." Inmiddels liggen de prioriteiten bij Wauwee.com, het mobiele sociale netwerk. "In de loop van de tijd kregen we vanuit de gebruikers steeds meer vragen of ze bijvoorbeeld een statusupdate konden invoeren, of dat ze konden zien wanneer vrienden online waren. Allemaal social network-features."Met de aanpassingen is het product ‘als vanzelf’ geëvolueerd naar een sociaal netwerk voor de mobiel. "Dat is gedreven door wat de gebruikers vroegen, we hebben het niet zelf gepusht", verduidelijkt Menato.
Wauwee.com kenden in juni 700.000 geregistreerde gebruikers wereldwijd. Hoeveel geregistreerde gebruikers er in Nederland zijn: ‘weinig’. "De meesten komen uit India, Saoedi-Arabië, Egypte en Roemenië." De reden hiervoor volgens Menato is dat daar het pc- en internetgebruik minder wijd verspreid is: "De eerste ervaring met internet bij de jonge gebruikers is vaak met mobiel internet, op de mobiele telefoon."
Nederland
In Nederland lijkt de dienst niet echt door te breken. Alle aandacht gaat voor nu dus naar het buitenland. "Mobiele diensten als Hyves en Facebook worden vaak door de carrier gepromoot. Dat hebben wij nog niet kunnen bewerkstelligen in Nederland", verklaart Menato.
Inmiddels heeft Wauwee applicaties in de Ovi-store, op het Blackberry-platform en is er een iPhone-applicatie in de maak. Voor het Android-platform zijn er vooralsnog geen plannen, maar wanneer de vraag hiervoor opkomt, dan kan er snel geschakeld worden, zo belooft Menato.
Applicaties voor derden
Sinds kort kunnen derde partijen in de Wauwee-applicatie informatie aanleveren. Zo is het in het mobiele netwerk mogelijk om bijvoorbeeld net als bij Facebook met een liefdescalculator te berekenen hoe goed twee vrienden matchen. Ook adverteerders kunnen een applicatie op het platform inbrengen. In India is er het voorbeeld van een autofabrikant die een nieuw model wil promoten. Gebruikers kunnen een foto van henzelf uploaden in een plaatje van de auto en deze via hun profiel doorsturen aan andere vrienden.
Het komende jaar moet de groei in de vier eerder genoemde landen toenemen. "Dat willen we uitbuiten. Hiervoor gaan we onder meer in kranten adverteren, waaronder de Times of India. Het is een nieuwe markt, daar moeten we nu een goede marktpositie behalen. Voor het eind van dit jaar willen we 1,5 tot 2 miljoen geregistreerde gebruikers. Dat is haalbaar, eind december zaten we op 250.000 gebruikers en nu op meer dan 700.000."
Focus
Het Amsterdamse bedrijf beperkt zich tot die vier landen. "Indonesië en Zuid-Afrika zijn in dat opzicht ook belangrijk, maar je moet focus houden. Het is beter om groot te zijn in een paar landen dan medium in meerdere landen."
Een andere ontwikkeling bij Wauwee.com is de uitbreiding van de mogelijkheid om in het netwerk virtual gifts te geven aan vrienden. Menato: "Dat willen we uitbreiden. Het moet voor adverteerders mogelijk worden om een gift in te zetten." Coca Cola kan bijvoorbeeld een virtueel blikje fris als gift inzetten dat gebruikers weer aan vrienden kunnen geven. "Dat testen we nu met een aantal adverteerders."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Arjan
Gefeliciteerd met het behalen van dit resultaat. Ik kijk met smart uit naar de iPhone versie.