Deel dit artikel
-

Newconomy heeft exit nodig om Pieterman te betalen

Newconomy heeft een snelle exit nodig om Jakob Pieterman te kunnen betalen. De oud-eigenaar van provider Wish heeft te kennen gegeven dat hij op 8 mei de resterende achttien miljoen euro van de verkoop wil vangen. Momenteel kan Newconomy niet over dat geld beschikken. Meest voor de hand liggend is een doorverkoop van Wish. Ook de positie van Maurice de Hond zou ter discussie staan.

Momenteel zijn Wish en Macropolis de meerderheidsbelangen van Newconomy. Na een verkoop van 24 procent in Net Effect verdween een meerderheidsbelang uit het portfolio. In de Telegraaf werd afgelopen week al gesuggereerd dat Newconomy van haar meerderheidsbelangen af wil

In oktober 2000 ging Wish samen met NokNok , de provider van Scaramea. Op dat moment hadden de twee samen ongeveer 360.000 gebruikers.
In juli 2000, het moment van het meerderheidsbelang in Wish, hield Newconomy al rekening met een eventuele verkoop: "We zien goede mogelijkheden voor Wish binnen ons netwerk, maar als de ontwikkeling beter buiten Newconomy gaat, zullen we daar aan meewerken", aldus woordvoerder Peerke Anink toen. Mocht Newconomy een goed bod van een derde partij ontvangen, dan "is alles mogelijk."

Newconomy bevestigt noch ontkent nu Wish in de etalage te zetten. "Er valt niets uit te sluiten. Als er iets héél concreets aan de hand mocht zijn, dan zullen we dat zeker naar buiten brengen", zegt woordvoerder Anink. Hij bevestigt dat er gesprekken met Pieterman gaande zijn om tot een oplossing te komen. Voor Pieterman lijkt er echter maar één oplossing: cash zien op 8 mei.

De Telegraaf bericht dinsdag dat de positie van directeur De Hond ter discussie zou staan. Commissarissen zouden hem verwijten teveel naar buiten te treden zonder duidelijke boodschap. Ook zou Newconomy teveel hebben geinvesteerd in bedrijven waarvan het perspectief onduidelijk is.

In de nieuwjaarsrede vertelde directeur Maurice de Hond dat Newconomy dit jaar voor ongeveer tien miljoen euro aan exits zal realiseren. Aan het begin van het jaar was er nog 6,5 miljoen euro in kas, inclusief een kredietverstrekking van twaalf miljoen euro op basis van een toekomstige exit van de Ilse Media Groep. Wil Newconomy zich niet in de schulden steken of extern kapitaal aantrekken, dan voldoen die tien miljoen euro niet om Pieterman te betalen.

In Europa zijn er meerdere partijen die een groot marktaandeel op de markt voor Internettoegang nastreven, wat een verkoop zou vereenvoudigen. Newconomy waardeerde Wish bij de koop in juli 2000 op ongeveer honderd miljoen gulden. Bij een verkoop zou de investeerder nog aardig kunnen verdienen op Wish; in vergelijking met andere providers is Wish goedkoop. Tiscali telde voor bijna driekwart van de aandelen van Libertysurf 649 miljoen euro neer. "We stoppen niet voor we nummer één van Europa zijn", zei Tiscali-topman Renato Soru op de persconferentie na de aankoop van Worldonline.
Naast Tiscali streeft ook Wanadoo, dochter van France Telecom, ernaar een pan-Europese speler te worden. Zo nam het al het Britse Freeserve over voor 5,9 miljard gulden, en er zijn hardnekkige geruchten over een overname van Freeler.
Andere kopers voor Wish/NokNok zouden het Duitse T-online en het Nederlandse KPN kunnen zijn. Eerstgenoemde is qua aantal gebruikers een top drie-speler in Europa. Een koop door KPN lijkt minder voor de hand te liggen; KPN heeft al belangen in HetNet, Xs4all, Planet Nederland en HCCNet. Een groei van het aantal KPN-providers zou tot inmenging van de mededingingsautoriteiten kunnen leiden.

Het aandeel Newconomy had op de beurs flink last van de geld-perikelen. Twee uur na opening van de beurs stortte de koers in een vrije val tot net boven de twee euro. Daarna herstelde het zich tot 2,85 euro, een verlies van 18 cent, ofwel zes procent.

Deel dit bericht

11 Reacties

Ebru Umar

Onze Nederlandse eigenschap om alles wat anders is dan gangbaar of wat boven het maaiveld uit steekt tot op de grond toe af te branden, heeft in mijn ogen een absoluut hoogtepunt (minpunt?) bereikt door de aanhoudende eenzijdige berichtgeving over Newconomy.In plaats van een poging te ondernemen om te begrijpen wat de gedachte achter het Newconomy netwerk is, wordt gespeculeerd over zaken waarvan nog niet vast staan dat ze plaats gaan vinden. Sterker nog, het geheel wordt door de vaderlandse pers onder een continue negatief vergrootglas gelegd, zonder zelfs alternatieven, markt sentimenten of andere standpunten te willen overwegen. Vorige week is een Amerikaanse student veroordeeld tot een miljoenenboete omdat hij, nadat hij een fake persbericht de wereld in had gestuurd, de waarde van een bedrijf zwaar had doen kelderen. Ik twijfel er niet aan of dat onze eigen Nederlandse pers een belangrijke rol speelt in het koersverloop van het aandeel Newconomy. En wel door het onverzadigbare verlangen haar eigen beperkte blik niet te verruimen: 'die nieuwe economie, dat gaan we dus afblazen…doe maar gewoon, etc etc etc'

wijnand

Of, zoals de Rolling Stones het al zongen: "Between a rock, and a hard place….."

Hans Peters

Pfffffffff, en langzaam loopt de ballon leeg…

Tom Sanders

Kijk, je kunt natuurlijk de boodschapper de schuld geven van het slechte nieuws (de pers), maar we kunnen ook de feiten voor zich laten spreken. Newconomy heeft gegokt op een stijging van de eigen aandelenkoers. Niet voor niets betaalden zij Pieterman in aandelen. En nu blijkt dat Newconomy heeft verloren, dat Wish niet verkocht kan worden voor het geld dat Newconomy er mee had hopen te verdienen en dat de verliezen van Wish Newconomy langzaam leegzuigen.Wie een staatslot koopt en niets wint gaat ook niet lopen janken. Wanneer zullen de internet-adepten ook zo realistisch worden dat wie gokt, ook kan verliezen?

Roy van Veen

Beste Ebru,Goed om te horen dat Newcademy mensen zo loyaal zijn. Dat betekent dat het netwerk in ieder geval werkt. Dat is goed om te horen. In Nederland is er inderdaad de neiging om alles wat boven het gras uitgroeit af te maaien. Aan de andere kant is men hier nuchter genoeg om te realiseren dat een goede aanpak ook daadwerkelijk de goede aanpak is. Je kunt hier legio voorbeelden van noemen. Ter illustratie even een voorbeeld: eind 19e eeuw werd de baggerwereld gedomineerd door voornamelijk de Engelsen en was de Nederlandse industrie daar niet of nauwelijks aanwezig. Door een goede, nieuwe, revolutiaire aanpak waren Nederlanders in staat de heerschappij over te nemen. Door het constructief voeren van deze aanpak is de baggerindustrie in staat gebleken gedurende de gehele 20ste eeuw een dominante rol te blijven spelen. Uiteraard werd er in het begin sceptisch gekeken naar deze nieuwe aanpak. Niemand geloofde de magie ervan, totdat het werd aangetoond. En zo is het ook met Newconomy en hun strategie: maak waar wat je predikt, of toon gefundeerd aan waarom het niet werkt. Graag voor lange en korte termijn. Noem targets, evalueer ze duidelijk en verbindt er conclusies aan: VOORAF graag. Het is allemaal niet zo moeilijk. Als ik een vent of vrouw aan neem die iets voor me gaat regelen, dan heeft hij/zij een functie-omschrijving die valt binnen de strategie. We noemen dit de "uitdaging". Aan de omschrijving hangt een functioneren vast en daaraan vast zit weer een target. Als ik dus iemand inhuur die een filiaal van me in de VS gaat runnen dan is daar een doelstelling. Die doelstelling (financieel resultaat, naamsbekendheid, positief image, groei, etc.) is duidelijk, daar komt een handtekening onder en daar staat een (vorstelijke) beloning tegenover. Als dan na afloop van de in het contract genoemde periode blijkt dat de doelstellingen niet gehaald zijn, dan moet je kijken waar het door komt. Je legt de aanpak naast de resultaten, kijkt naar niet te beinvloeden zaken van buitenaf en dan heb je een waardering voor hetgeen behaald. Nemen we nu Newconomy onder de loep, dan begon het een en ander als Icom met een strategie. Op basis van de strategie ging men van start. Laten we het eens even over de naam hebben. Je begint een bedrijf en denkt na over de naam. Je zet de naam in de markt en dat kost geld. Vervolgens komt er een nieuw woord in de mode en dan moet de naam gewijzigd worden. "Newconomy" zou beter bekken dan "Icom". Kan zijn, maar ik denk dat vooraf de consequenties van de keuze voor een modegril niet doordacht zijn (basiscursus Nima A voor de verantwoordelijke Marketing hier…). Hoe dan ook, er moet meer geld tegenaan om de nieuwe naam in de markt te zetten. Ik kan me voorstellen dat investeerders in Newconomy hier geen warm gevoel van krijgen. Dan even kijken naar de strategie. De strategie is altijd belangrijk. Waar gaan we met de club naartoe en welke termijn nemen we hiervoor. Verder hebben we een aantal kernzaken die we gedurende een geruime tijd (enkele jaren) gaan nastreven. Er is veel aan gedaan om de lange termijn strategie bekend te maken: netwerk-visie, powerhouses, etc. Er is zelfs in een Academy geinvesteerd om management materiaal op te leveren om het netwerk te runnen. Op die manier zouden de powerhouses van briljante mensen voorzien moeten worden. Zelfs in Okt/Nov wordt er in de pers nog geroepen dat de "Powerhouses" de hoeksteen (ik hoor hier het CDA..) van het netwerk (econet..) moeten vormen. Het zouden de parels aan de kroon zijn. Vervolgens hoor ik tot mijn verbazing in de nieuwjaarsrede dat de "Powerhouses" eruit moeten.Het kan gebeuren dat de situatie je hiertoe dwingt. Shit happens, zoals dat heet. Maar: zeg dit dan ook! Maak er niet een mooi verhaal van alsof je opnieuw het licht uitvindt. Dat kan gewoon niet. Op een gegeven moment neemt niemand je meer serieus. Echt…van "Hot" naar "Schlemiel" in 6 maanden…..not bad. Het is gewoon simpel: Newconomy heeft geld nodig en daarom moeten de parels verkocht worden. Daar is niets mis mee. Dat kan gebeuren. Iedere zichzelf respecterend ondernemer moet er klaar voor zijn om in barre tijden de parels te belenen of te verkopen. Dat ging vroeger zo en dat gebeurt nog steeds. Nieuwe – of oude economie. Het is op zich ook niet erg en er wordt ook niemand op afgerekend. Het zig-zag strategisch beleid is wel iets waar men op afgerekend wordt. En terecht, lijkt me zo. Je hebt geen idee wat ze in maart weer gaan roepen. De jongens op de beurs zijn niet achterlijk. En dus staat Newconomy weer bij de grootste dalers….in de top 3 staan overigens twee "Econet" clubs. Dat is volgens mij nog niet voorgekomen. Tragisch voor zo'n onderneming. Newconomy: Doe er iets aan, of wen er maar vast aan! Ik denk dat het tijd is voor "boter bij de vis", of "content" bij de "gebakken lucht".

Pieter Valetinus

Negatieve berichtgeving? Ik noem het speculeren. Laat dat nou net zijn wat de Hond en zijn club willen dat de mensen met hun bedrijf doen. Wanneer dat speculeren middels artikelen en niet middels 's mans spaarcenten gaat, moet er naar mijn mening voornamelijk niet gezeurd worden. 

Job Franken

Het wordt steeds gekker hier, maar de laatste reactie doet me dan toch besluiten te reageren. Ik weet niet wie deze persoon is, noch hoeveel van zijn zuurverdiende pensioen hij verloren heeft op de beurs. Wat ik wel weet is dat ik een grondige hekel heb aan lui die zonder enig argument (de eis dat het steekhoudend moet zijn, laat ik hier maar even varen, dat is echt teveel gevraagd) dergelijke onzin propageren. Wat is waar en wat is niet waar? In mijn optiek is het waar dat Newconomy letterlijk de grond is ingeschreven door de pers. Dat begon overigens niet pas nadat er schijnbare lacunes in de strategie te melden waren, zoals een andere reactie claimt. Vanaf het moment dat deze club aan de slag ging, sprong men er boven op. De kritiek spitste zich voornamelijk toe op Maurice de Hond en had bijna altijd een vervelend smaakje. neem nu die (her)waarderingsdiscussie. ONGELOFELIJK. Iedere VC gebruikt dergelijke waarderingsgrondslagen, al jaren! In de VS is het de normaalste zaak van de wereld. Los van het feit dat ik graag luister naar iemand die me kan uitleggen hoe je een waardevermeerdering dan in je boeken verwerkt. Sterker nog, ik hoorde laatst een verhaal van een directeur van een papierfabriek die ooit eens zijn papiervoorraad liet herwaarderen na een stijging in de papierprijs en daardoor een leuke boekwinst wist te melden. Oude economie doet dat dus ook en geen haan hoor ik kraaien. Hou nou gewoon eens op met zeiken, neem je verlies of accepteer het in elk geval en ga over tot de orde van de dag. Job Franken PS 1: Onderbelicht in deze discussie: Mede door de Hond/ Newconomy staat Internet op de kaart in Nederland. Wanneer schrijft er eens iemand een stukje daarover? PS 2: Ook ik heb totnutoe verloren op mijn aandelen Newconomy. Maar ja, ik ben geen speculant, geloof in het fonds en blijf stil zitten zolang ik geschoren wordt.

Roy van Veen

Geachte heer Franken, Even een korte reaktie op uw reaktie. Doe ik even aan de hand van wat citaten:"Vanaf het moment dat deze club aan de slag ging, sprong men er boven op."Reaktie: klopt. Maar, dit hebben ze zelf over zich af geroepen. Vanaf het begin beweerde Icom/Newconomy dat ze het allemaal beter wisten dan een ander. Hier heb ik geen moeite mee, maar wie hoog inzet kan hard vallen. Ik neem aan dat je dit vooraf incalculeert en dus moet je niet lopen zeuren. Dhr. de Hond kennende zal hij er zelf ook niet over zeuren. Hij is niet gek. "De kritiek spitste zich voornamelijk toe op Maurice de Hond en had bijna altijd een vervelend smaakje."Reaktie: Klopt. Goed, zijn aanpak ligt je wel of ligt je niet. Een tussenvorm is er niet. Verder is zijn "track-record" nu niet echt super te noemen, dus voor de mensen bij wie zijn aanpak niet ligt, is hij een gemakkelijke prooi. Verder heeft hij de pech dat de branche waar hij zichzelf het boegbeeld van heeft gemaakt zwaar onder vuur ligt door slechte resultaten over de breedte. "Prof" Roel P. haalde bijtijds bakzeil en komt er nu met wat kleerscheuren af. "Dat begon overigens niet pas nadat er schijnbare lacunes in de strategie te melden waren, zoals een andere reactie claimt."Reaktie: fout gelezen. Ik zeg dat een dergelijke zwabberende strategie serieuze beleggers GEEN warm gevoel geeft. De pers laat ik er in zijn geheel buiten. Daar heb ik weinig boodschap aan. "Onderbelicht in deze discussie: Mede door de Hond/ Newconomy staat Internet op de kaart in Nederland. Wanneer schrijft er eens iemand een stukje daarover?"Reaktie: Dergelijke stukken zijn vaak genoeg in bladen verschenen. Verder is er ook op televisie vaak genoeg over zijn rol gediscussieerd. Dit tot groot ongenoegen van de mensen die internet kennen van het pre-www tijdperk.Een tijdperk waarin Nederland overigens voorop liep op de rest van europa. Hetzelfde geldt overigens voor internet. Nog steeds lopen we voorop op een groot deel van europa. Reden: gratis of voor bijna voor niets kun je aan informatie, software, etc. komen. Het was de reden voor onze actieve BBS-wereld (oude term) en het is de reden voor de populariteit van internet alhier. Dan even in het algemeen:De rol van CEO is Maurice de Hond op het lijf geschreven. Daar is absoluut niets mis mee. Een CEO moet immers iemand zijn die het allemaal weet over te brengen. Het is absoluut het beste voor Newconomy om hem aan te houden (nog afgezien van het feit dat ze uberhaupt geen centen hebben om hem op non-actief te zetten). Hij moet gewoon een paar mensen om zich heen hebben die de touwtjes echt in handen hebben. Bijvoorbeeld een goede CFO. Dus: M. de Hond aanhouden als spreekbuis en een nuchtere/realistische CFO erachter die de boel voorkookt. M. de Hond kan dan de boodschap overbrengen. Dit kan hij als geen ander. Dan een beetje met de botte bijl door de investeringen, want er zitten wel wat kansloze avonturen bij. En dat weten ze bij Newconomy ook intussen. Dat kan niet anders.En als het half kan moeten ze die "Pieterman" aanhouden. Deze sluwe zakenman die ik in zijn pre-computer tijdperk (luchtjes, etc.) in het verleden weleens tegen het lijf gelopen ben kan wel veel voor Newconomy betekenen. Groetjes,

leobeenhakker2000@yahoo.com

Job,In uw reactie schrijft u dat ook u verloren heeft op het aandeel Newconomy. Daarna doet u nog even uit de doeken dat u geen speculant bent. Deze zinnen rijmen naar mijn mening uitstekend. PS: als iemand Internet in Nederland op de kaart heeft gezet en het er daarmee gelijk vanaf heeft geveegd is het Nina B.

snoopdoggydog

Wat mag je verwachten: " 70% van mijn tijd ben ik met de boot onderweg…en zit ik al wappend mijn beurskoers te bekijken." (aldus KPN mobile) Als de lucht in de ballon begint af te koelen moet je zandzakken droppen…en daar hebben ze er genoeg van.

TdB

Het ziet er naar uit dat de Hond binnenkort weer in een aantal TV spotjes zal moeten acteren om zo weer geld in het laatje te brengen voor zijn hobbyclub.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond