Deel dit artikel
-

Newconomy heeft “vertrouwen” in rechtszaak rond beslaglegging

Publishing Partners Nederland (PPN), de vroegere eigenaar van Wish, heeft beslag laten leggen op het belang van Newconomy in een aantal participaties. PPN claimt 43 miljoen gulden te krijgen van Newconomy en is een rechtszaak gestart. Newconomy zegt dat de verkoop van Wish volgens afspraak is afgehandeld en dat het de rechtszaak "met vertrouwen" tegemoet ziet. Pieterman, een van de vroegere eigenaars van PPN, heeft zijn aandeel binnen deze vennootschap twee maanden geleden verkocht.

PPN is een vennootschap en volledig eigendom van de investeringsmaatschappij B&S International. Oorspronkelijk was ook Wish-oprichter Jakob Pieterman eigenaar van PPN. Hij stapte er twee maanden geleden uit en verkocht zijn belang aan B&S International, laat hij weten. "Ik sta los van de huidige beslaglegging door PPN ", zegt Pieterman. "Ik heb geen vorderingen meer op Newconomy."

Tot voor kort had Pieterman deze nog wel, samen met PPN, als gevolg van de overname van Wish door Newconomy. In februari vorig jaar vergrootte Newconomy zijn belang in de internetprovider van 7,5 procent naar 56,5 procent . Toen werd overeengekomen dat Newconomy de resterende 43,5 procent van de aandelen ook over zou mogen nemen. Dat gebeurde in juli van dat jaar tegen een overnamesom van achttien miljoen euro . Newconomy verstrekte PPN daarvoor in twee fasen 900 duizend aandelen Newconomy tegen een gegarandeerde waarde van twintig euro.

Toen PPN de aandelen kreeg bleek de koers van Newconomy dusdanig laag te zijn dat verkoop van de aandelen bij lange na geen achttien miljoen euro zou opleveren. Begin januari kondigde Pieterman aan geld te willen zien voor de verkoop van Wish, maar Newconomy had toen slechts 6,5 miljoen euro in kas. De 'Pieterman-deal' hing Newconomy als een molensteen om de nek.

Als onderdeel van de herstructurering, die na het beëindigen van de bestuurscrisis bij Newconomy werd ingezet, werden in april twee scenario's afgesproken voor afhandeling van de overname van de 43,5 procent van Wish. Het eerste scenario was teruggave van alle aandelen aan PPN. Hiervoor was instemming vereist van Scaramea, de eigenaar van internetprovider NokNok die in oktober vorig jaar fuseerde met Wish. Scaramea heeft sinds dat moment een belang van 33 procent in het gecombineerde Wish-NokNok. Volgens directeur Cees van Steijn van Newconomy ging dit plan niet door omdat Scaramea er niet mee akkoord ging. Volgens afspraak met alle betrokken partijen werd daarmee de tweede optie van kracht, zegt Steijn, namelijk 'compensatie' voor PPN.

Om de vorige eigenaar van Wish te compenseren werd afgesproken dat Newconomy tweemaal nieuwe aandelen zou uitgeven en dat PPN ook zou meedelen in de toekomstige verkoop van Wish. De drie miljoen nieuwe aandelen Newconomy zijn in twee tranches van elk anderhalf miljoen uitgegeven. Dat gebeurde eind april en eind juni. Bovendien ontving PPN een warrant (recht op aankoop) op 1,6 miljoen aandelen tegen een koers van 0,25 euro bovenop de slotkoers van 9 april. "Aan die afspraak hebben we voldaan", zegt Steijn. Waarom claimt PPN dan nu ineens dat ze geld tegoed hebben van Newconomy? Steijn: "Dat is ons een raadsel." Het bedrag dat PPN vordert is het volledige bedrag voor de overname van Wish.

In NRC Handelsblad zegt Bert Meulman, directeur van B&S International: "In april zijn we overeengekomen dat we per juli de aandelen Wish weer terug zouden krijgen. Maar nu geeft Newconomy ineens te kennen dat die overeenkomst formeel niet geldig is en vallen we dus terug op de oorspronkelijke koopovereenkomst, waardoor er een vordering van 43 miljoen open blijft staan."

PPN heeft volgens Newconomy inmiddels een rechtszaak in gang gezet. "We zien deze rechtszaak met vertrouwen tegemoet", zegt Steijn. Voor de participaties heeft de beslaglegging "geen enkel effect", aldus Steijn. "Tenzij we onze belangen willen verkopen, maar dergelijke plannen hebben we momenteel niet."

Oprichter Jakob Pieterman van Wish krijgt slechts een bijrol in dit volgende hoofdstuk rond Newconomy. Twee maanden geleden verkocht hij zijn belang in PPN aan B&S International. Hoeveel kreeg hij daarvoor? Pieterman: "Laten we dat maar geheim houden."

Deel dit bericht

27 Reacties

Edwin Korver

Ruim een jaar geleden bracht ik nog een bezoek aan Maurice de Hond en de zijnen. Net als zovele andere ondernemers, die in de economy-waar-alles-kon op zoek waren naar kapitaal. Achteraf was het helemaal niet nodig geweest, maar het was zo vanzelfsprekend om 'even wat geld op te halen'. Nu de kolder is uitgebroken dondert ineens iedereen over de 'toenmalige' goeroe's van de nieuwe economie heen. En da's vreemd: tot een paar maanden geleden waren mensen als Maurice, Gerard en Vincent nog halfgoden, die hoog aan het internet firmament zweefden. Natuurlijk slikten we niet alles voor zoete koek, maar toch… En dan ineens: BOEM! Sprookje uit. De goeroe's zijn geen goden meer, maar halve misdadigers. Onze bescheiden mening van enige maanden geleden wordt omgezet in harde, verwijtende woorden vol afkeuring en miskenning. Als een stelletje valse nichten beschuldigen bestuurders, investeerders en banken elkaar van alles en nog wat. Ik maakte me er al een paar weken kwaad over.En ineens begreep ik het. Als u het boek "De Fatale Kust" heeft gelezen, dan begrijpt u het ook: de Engelse adel deed er rond 1850 alles aan om haar vermogen te beschermen tegen het gepeupel. Men was er van overtuigd dat de armen zich hadden georganiseerd in een onderwereld. Ter intimidatie van dit 'kwaad' werd veelvuldig de doodstraf misbruikt, die overigens meestal weer werd omgezet in een deportatie naar Australië, de zogenaamde fatale kust. Maar het ging allemaal nergens over: er was helemaal geen onderwereld; het was allemaal één grote paranoïa opgeroepen door vermogende, arrogante 'blinden'.Teveel jonge, onervaren e-ntrepreneurs hebben de afgelopen 2 jaar kunnen drijven op het kapitaal van de nieuwe vermogende, arrogante 'blinden'. Nadat de koersen van de internetfondsen van ballonhoogte tot op de enkels waren teruggevallen, viel de moderne adel terug op haar instinct – het beschermen van haar vermogen tegen de nieuwe onderwereld. En Emerce werkt daaraan mee: elke dag lees ik over het gekonkel tussen bestuurders en ondernemers en elke dag bestaan 2 van de 4 artikelen uit het leedvermaak van weer een faillissement. En net als in het oude Engeland staat het plein weer vol joelende en schreeuwende jakhalzen, die brullen om de galg te doen voeren. Maar wie door de bomen het bos nog ziet (knap na dit relaas) snapt dat het helemaal nergens over gaat. Het netwerk ligt er en velen maken er dankbaar gebruik van. Het hele gekrakeel van de afgelopen maanden staat de verdere voortgang van de invoering van het internet geen haarbreed in de weg. Het internet barst nog steeds van de intitiatieven. Het internet, dat zijn wij! Punt.

Carl Mangold

Beste Edwin, Sorry hoor, maar die vergelijking van je slaat nergens op. Die zelfgetroonde goeroes zijn juist de arrogantie en blindheid zelfve! Je kunt de schermutselingen van de afgelopen vijf jaar beter vergelijken met de mechanische revolutie van honderd jaar terug. De consument van toen kon kiezen uit duizenden verschillende fietsen, vliegmachines, in hoeden geïntegreerde parachutesystemen, persoonlijke onderzeebootjes, typemachines, elektrische massagestoelen, detectivecamera's, … Echt: je kunt 't zo gek niet verzinnen of het was er. Koop maar eens een boek over de uitvindingen van rond de vorige eeuwwisseling.Maurice en zijn gelijken waren slechts een paar malle uitvindertjes die met een vlotte babbel een paar van hun vliegmachientjes (c.q. luchtballonnetjes) hebben kunnen slijten aan mensen met een teveel aan geld en goklust. Het internet is geen revolutie, en al helemaal geen 'nieuwe economie'. Het is gewoon een digitaal kabeltje. Simpel zat. Maar dat betekent niet dat je er geen leuke dingen mee kunt doen. Sterker nog: het internet zal voor dataverkeer zijn wat de CD voor dataopslag heeft betekent. Zo zullen over een paar jaar televisies en radio's geen antenneaansluiting meer hebben, maar een TCP/IP connectortje. Net zoals bijvoorbeeld je telefoon, de GWE-meter en de videotelefoon op je voordeur. Alle dingen die je sowieso al met elkaar verbindt worden digitaal met elkaar gekoppeld. (Mijn lijfspreuk uit 1995 geldt nog steeds: 'Alles wat verandert blijft gelijk, alleen het kabeltje verschilt').Oh ja: als je wilt voorspellen waar het world wide web naar evolueert, kun je beter naar het Franse MiniTel kijken dan naar het Japanse iMode.

godfried

Ik begrijp dat new economy het met vertrouwen toegemoet ziet. Dat moet ook wel, als ze dit niet zouden doen, dan betekent het dat ze failliet zijn. Helaas maar waar. Overigens zal dat niet goed zijn voor de Emerce, die leeft van dit soort berichten over failliete newconomy ondernemingen.

Edwin Schouten

Ik zie een aantal reacties met veel beeldspraak en vergelijkingen met boeken en historische gebeurtenissen. Leuk natuurlijk en ook zeer fantasierijk. Maurice de Hond is geen boef, maar iemand die gebruik heeft gemaakt van de Lemmingen Houding van Financiers. Dat heeft hij goed gedaan, petje af. Dat helaas de financierders nu weer met z'n allen achter iets anders aanhollen betekent dat het nu slecht gaat. Maarja, ik hoop dat Maurice zijn schaapjes al op het droge heeft. Maurice, goed gedaan. Eigenlijk ben je een soort Robin Hood, die geld van de grote rijke boze banken hebt losgeweekt en aan ons jonge ondernemers beschikbaar hebt gesteld. Goed leergeld voor ons en misschien dat er nog wel een of twee bedrijfjes succes hebben.

maarten roeleveld

Beste Edwin Schouten,dat is nou een goede visie. Maurice is de moderne Robin Hood. Hij klopt het geld uit instellingen die dat toch alleen maar gebruiken voor exhibitionistische zelf verrijking en geeft hij aan arme ondernemers die daar hun dromen mee kunnen verwezelijken. Bravo, eindelijk iemand die opkomt voor Maurice. Zo zijn er waarschijnlijk nog wat goden die het beste voorhebben voor jonge ondernemers. Ik weet niet of Roel Pieper een Robin Hood is, ik denk het overigens niet, alhoewel hij natuurlijk met Lennard en Hauspie veel geld verslonden hebben. Ik weet alleen niet of dit geld terecht is gekomen bij de armen of juist weer in de zakken van exhibitionistische rijken. Dan zou de vergelijking met de engelse adel opgaan. Nou ja, ik slaap er niet minder door.

Edwin Korver

Beste Carl, ik ben het met je eens dat de eeuw-wisseling heeft bijgedragen aan de massagekte rond het internet. Teleurstelling en ongeduld over het uitblijven van de Grote Belofte zal dan ook zeker een rol hebben gespeeld bij het ontstaan van de crisis van de afgelopen maanden. Voor en zover er sprake was van een nieuwe economie, dan had dat vooral te maken met de 'nieuwe' grondslagen waarop internetbedrijven werden gewaardeerd. Marktaandeel en imago waren belangrijker dan winst, en een onrealistisch winstpotentieel dreef de koersen tot een abnormale hoogte. Ik weet nog dat Dixons de voorpagina's haalde van de financiële dagbladen, doordat het aandeel FreeServe volledig de pan uitvloog. Nog geen jaar later schoten in Nederland de 'gratis' providers de grond uit. Stuk voor stuk gedoemd om te mislukken, want analisten hadden in Engeland al lang vastgesteld dat er elke 3 maanden een nieuwe gratis provider bij kwam en dat FreeServe uiteindelijk een luchtbel zou blijken. Niemand wilde toen dat nieuws horen.Die miscalculatie doet Newconomy nu flink de das om: WISH – ooit gestart als betalende provider met zo'n 1500 particuliere klantjes in 3 jaar tijd – is nu het zware betonblok aan het been van Newconomy. Dat hadden ze misschien kunnen zien aankomen, maar waar veel gegeten wordt, wordt ook veel gemorst. Om Maurice nu af te schilderen als de Robin Hood van het internet gaat mij weer te ver. Maurice, en met hem vele anderen, waren eerder de predikers van een nieuw geloof. En daar is niets mis mee. Wat er mis ging, was de máte waarin die 'nieuwe' grondslag werd toegepast. Natuurlijk was het noodzakelijk om hier en daar een oogje dicht te knijpen als het ging om winstgevendheid. Maar op het moment dat dát een trend werd was de ballon-economie een feit. Nu is het zaak het kaf van het koren te scheiden en ons te focussen op die elementen van het internet, die maatschappelijk en economisch van belang zijn. En me dunkt dat daar weer genoeg opportunities liggen.

thume

Laten we deze oppervlakkige analyses nu eens ter zijde leggen en de onderstroom proberen te ontdekken. De metafoor van de leeglopende ballon wordt door iedereen herhaald, en is goed gevonden, maar de beeldspraak slaat net de plank mis, volgens mij. Waarom? Lees mee. Ten eerste wordt bijna altijd de situatie in de VS met die in Europa en Nederland vergeleken als het om internetontwikkelingen gaat. En dat is onjuist. Internet met het WWW kwam echt op in de VS in 1994, door de Netscape browser en het gratis/goedkoop lokaal kunnen bellen. In Nederland begon het eigenlijk pas echt in 1996-1997 (meer dan 2 jaar later!). Meerdere internetbedrijven gingen naar de beurs in de VS, waarvan het grootste IPO-succes wel Netscape was. De eerste Nederlandse bedrijven gingen pas in 2000 naar de beurs: TIE, World Online, en Newconomy. En eigenlijk op een moment dat in de VS de waardering van internetbedrijven al duidelijk naar beneden aan het gaan was, was het sentiment en de financiering in Nederland dusdanig dat bedrijven naar de beurs konden gaan. En triest genoeg: wie volgde daarna nog? Niemand dus. En wat te weinig mensen zich realiseren is, dat dit heel slecht is voor de technologieontwikkeling in Nederland. Op macro-economische schaal is het dus heel slecht voor deze branche. Hier had Nederland een voorsprong kunnen nemen, als het om het internet bedrijfsleven gaat. Deze kans lijkt nu nagenoeg verkeken. Ten tweede zijn er analyses (-door gerenommeerde financiele instellingen -) waarin aangegeven wordt dat er zoveel geld in de markt was in de periode medio 1999-medio 2000, omdat grote traditionele bedrijven veel geld vrijmaakten om het jaar 2000 probleem (Y2K) op te lossen. Daardoor was er veel geld beschikbaar om ook nieuwe initiatieven te nemen, zoals de internetontwikkeling. Veel bedrijven gebruikten het Y2K-probleem als mogelijkheid om eindelijk van hun oude IT-rotzooi af te komen en internettoepassingen te introduceren in hun bedrijf. Deze gelden zijn op dit moment niet meer vrij in de markt. Drittens: Het gaat wereldwijd al een tijdje slechter met traditionele bedrijven. Denk maar aan een aantal berichten die pas verschenen zijn: Akzo Nobel gaat wereldwijd 2000 banen schrappen; Philips laat totaal dit jaar 10.000 banen verdwijnen; Nortel schrapt totaal dit jaar 30.000 banen. En ga zo maar door. Daarom probeert de FED de rente goed in de gaten te houden, en pas regelmatig de rentestand aan naar beneden. Greenspan zelf verwacht dat eind dit 2001 begin 2002 het weer wat beter zal gaan. Meerdere technologiebedrijven geven aan dat ook zij verwachten dat het eind dit jaar – begin 2002 beter zal gaan. Verbeteringen in de technologie is ook een indicatie dat het weer beter gaat met de economie en met traditionele bedrijven.Het is dan ook logisch dat technologiebedrijven vorig jaar slechter liepen, want hier moesten ze hun spullen namelijk aan slijten. Bovendien ijlen tradtionele bedrijven een half tot een jaar na, hier ging het dus ook slechter mee, waardoor het nog slechter ging met de internetbedrijven, want er werd nog minder afgenomen door traditionele bedrijven. Ten vierde: speelt de VC en financiele wereld een belangrijke rol in de hele internetontwikkeling. Door een paar grote financiele successen met internet-IPO's leken de VC's en financiele instellingen zeer geinteresseerd om zeer grote sommen risicokapitaal beschikbaar te stellen voor nieuwe internetontwikkelingen. De VC's gebruiken daar een aantal richlijnen bij, die bekend moeten zijn om deze wereld te snappen. Een VC wil uiteraard financieel redement halen, want daarom bestaat een VC.De VC's in de VS werken ongeveer met de volgende getallen. Een bedrijf start met 10 personen, en een product of dienst. 1e investering. Dan doorgroeien naar 30-50 mensen, met klanten en partners. 2e financiering. Doorgroeien naar 150-300 mensen. 3e financieringsronde. Eventueel IPO of verkoop, of doorgroeien naar groot bedrijf met meer dan 1000-1500 mensen. En daar horen natuurlijk de bijbehorende miljoenen bij.In Nederland is die VC-situatie totaal anders (geweest). De Nederlandse ondernemer denkt niet in dit soort getallen. Als je een internetbedrijf was/bent met tussen de 30-50 mensen, dan ben je al aardig groot.Verder heet het niet voor niks risicokapitaal. De VC neemt bewust risico, maar gaat natuurlijk wel uit van een bepaald rendement. Als richtlijn wordt dan meestal genomen: 1 van de 10 investeringen moet echt succesvol zijn (bijv. een IPO), 3-5 initiatieven gaan failliet, en 3-5 lopen gewoon redelijk tot goed. Hiermee kan een VC uiteindelijk toch zijn rendement halen.Maar door al het voorgaande werden VC voorzichtiger, en doordat het slechter ging bij veel internetbedrijven moesten ze investeren in hun eigen portfolio bedrijven, waardoor nieuwe initiatieven moeilijk of niet van de grond konden komen.De VC's wilden ook dat DOTcommers snel groot werden, veel marketinggeld uitgaven om snel markten te veroveren en zich snel uit te breiden naar het buitenland. Deze gedachten blijken gedeeltelijk onjuist te zijn geweest en vaak veel moeilijker te realiseren dan velen hebben gedacht. Bovendien duurt het meestal tussen de 3-5 jaar voordat een nieuw bedrijf of product zich een nieuwe positie heeft verworven. Tenslotte: vooruitkijkend hebben zeer veel vooraanstaande ondernemers aangegeven (en geven nog steeds aan) dat de DOTcommers beschouwd moesten worden als 'vuurvliegjes', en dat het grote geweld pas gaat komen als de grote bedrijven opstaan. Dat zijn ze nu aan het doen, lijkt het wel. De reuzen worden wakker, en realiseren zich dat ze meer tevreden klanten kunnen realiseren en kosten kunnen besparen met het gebruik van internet. En hierdoor ontstaan er weer zeer veel mogelijkheden voor echte internetbedrijven, die tradtionele bedrijven gaan helpen met hun e-business. Alles bij elkaar genomen kun je stellen dat er nu meer sprake is van meer realiteitszin ten aanzien van internetontwikkelingen en de waardering van internetbedrijven. Verschillende tekenen wijzen er op dat begin volgend jaar het weer beter zal gaan met internetontwikkelingen.Zijn er nog meer mensen die onder de motorkap willen kijken en dit soort analyses willen delen met anderen?

Edwin Korver

Op het internet is de waarheid één groot kruispunt van meningdragers, waarbinnen allen voorrang willen hebben. Therefor, I rest my case.

Carl Mangold

Het is grappig om te zien hoe al deze 'analyses' feitelijk hetzelfde vertellen: de 'nieuwe economie' was een gokparadijs voor VC's, waarin een paar VS's bizar rijk geworden en heel erg veel mensen tamelijk arm. Inmiddels weet iedereen dat de traditionele economie gewoon de enige echte bestaande economie is, en dat de kansen voor het oprapen liggen in het efficiënter maken van bestaande processen en producten. Alles wat verandert blijft gelijk.

thume

Maar dan hebben jullie toch een paar fundamentele gevolgen van het internet gemist. Iedereen is het er inmiddels over eens dat er een productiviteitsverbetering heeft plaatsgevonden, de afgelopen jaren. Zelfs Welling kan dit niet ontkennen. In de VS meer dan in Europa of Nederland. Logisch ook, we liepen/lopen achter.In bepaalde branches heeft business via internet de hele bedrijfstak op zijn grondvesten doen schudden. Denk aan Amazon.com die de hele boekenmarkt in de VS op zijn kop heeft gezet. Barnes&Noble heeft voornamelijk daarom zijn winkelformule totaal veranderd naar een 'experience' concept.Direct selling heeft ook de computerindustrie fundamenteel veranderd. Dell heeft dat laten zien.Consumenten die elkaar niet kennen, kunnen zich nu formeren als groep, en daarmee goedkopere en betere aanbiedingen forceren (kortingen, betere voorwaarden).Bedrijven kunnen nu voor het eerst producten aanbieden op wensen van de klant, zonder dat ze het product zelf maar aanraken (denk aan Cisco). Alle bedrijfsprocessen zijn geintegreerd.Een van de grootste uit de 'nieuwe economie', namelijk AOL, heeft het grootste mediaconcern ter wereld, Time Warner, overgenomen. Laat dit even tot je doordringen, en bij de internet-kabel poot van AOL-Time Warner wordt nu nog steeds de grootste omzetten en winsten behaald. Mensen/burgers kunnen nu voor het eerst de bron van informatie zelf benaderen. Daardoor wordt de rol van kranten, tv, radio, tijdschriften, totaal anders, dan voorheen. Een van de belangrijkste grondvesten van de traditionele media was dat ze 'betrouwbaar' waren. Dit is nu veel minder relevant geworden, omdat iedereen het zelf kan controleren via internet. Totale democratisering is nu mogelijk. Denk maar aan het radio station in Joegoslavie dat in de lucht bleef via internet, terwijl de website in Nederland stond. Natuurlijk is de grootste 'winst' te behalen op het gebied van kostenreductie (sneller en betere processen) en betere klantenrelaties. Dat lijkt me een aanzienlijke verbetering. En realiseer dat de hele ontwikkeling net begonnen is. In het begin van de tv werden ook gewoon toneelspellen voorgedaan en opgenomen, terwijl nu 40 jaar later we films hebben waar niet eens meer mensen in voorkomen (maar virtueel reality figuren met menselijk gedrag). We beginnen pas. You aint seen nothing yet!

B.Vranderlov

Ik ben blij dat er nog believers zijn in nederland. Al het negatieve gedoe aangejakkert door de media hangt me de keel uit. De Piepers en Mauricen van deze wereld zijn inderdaad een kruising tussen Robin Hood, Jean d'Arc, Jezus en Einstein. De media zijn de Judassen en Christen Democraten van deze wereld. Jongens, het spijt me het gaat echt gebeuren en er is geen weg terug. Het internet komt er en zal onze levens veranderen. Misschien niet zo snel als iedereen dacht.

Carl Mangold

Dit wordt wel errug eng, hoor! Hoe durf je Maurice te vergelijken met Robin Hood, Roel Pieper met Jezus en Nina Brink met Jeanne d'Arc? De rillingen lopen over mijn rug. Het internet stamt uit 1969, en AOL uit 1985. De eerste grafische browser zag in 1990 het daglicht (Tim Berners-Lee's 'WorlDwidEweb' voor de NeXT computer) en werd in 1993 door Marc Andreesen vereenvoudigd tot 'poor man's browser' Mosaic (later Netscape). Maurice, Roel, Nina en kornuiten zijn niet meer dan een stelletje opportunistische kaartjesverkopers voor ultrakorte boottochtjes in hun zonder al te veel kennis in elkaar getimmerde Titanics.

Jack Bemelmans

Wil de echte goeroe opstaan?

don leo

Het lijkt me duidelijk, er is een godsdienst-strijd uitgebroken in de internet wereld. Een groep zijn de behoudende katholieken, dat zijn de kapiteins op de wal. Deze jongens prediken nu het 'zie je nu wel' gebed. De andere groepering aanbidden alles wat naar internet ruikt, Maurice de Hond is hun Jezus, Roep Pieper God himself.Ik vindt het erg leuk om dit te zien. Helaas lopen er veel Judassen rond, die met elke wind meewaaien.

Carl Mangold

Jammer dat je het allemaal in zwart/wit bekijkt, Don Leo. In kleur is het immers nog veel leuker. Het {Parool; http://www.parool.nl/996561812680.html } vertelde gisteren dat Koos Andriessen, voormalig minister en sinds kort president-commissaris van het geplaagde Newconomy, ernstig teleurgesteld is in Maurice de Hond. Newconomy heeft volgens hem 'onverantwoord geïnvesteerd'. En er is bij het investeringsbedrijf 'geen enkel pareltje' te vinden…

Don Leo

Als een commissaris van Newconomy nu een beetje begint te zeuren weet je wel hoe laat het is. De vervolging van Maurice gaat starten. Jezus is ook aan het kruis gestorven voor de zonden van de mensheid. Maurice zal ook sterven voor de zonden van alle internet ondernemers. Ik neem aan dat ook hij weer op zal staan en nog lang door de mensen geeerd zal worden. Maurice het gaat je goed, je volgelingen zullen je niet vergeten,

Stijn

Wat een energie om elkaar van het gelijk te overtuigen! Hoe komen jullie aan de tijd daarvoor? Zijn jullie bedrijven al winstgevend, zijn jullie VC's, of verdien je je geld als "consultant"? Of denken jullie dat dit slappe geouwehoer iemand verder helpt? Zonde van mijn tijd, ik ga weer aan het werk: op weg naar winstgevendheid een een zinvol bestaan.

Carl Mangold

Inderdaad, Stijn: mijn bedrijf is (al vanaf dag één) winstgevend. En ik help je graag met het bereiken van hetzelfde; bel of e-mail me maar voor een afspraak!

Sander Appel

De waarheid? Een kruispunt? Meer een rotonde waar niemand meer vanaf weet te komen. En weten jullie wel wat het kost om een rotonde aan te leggen? Breek me de bek niet open…

Don Leo

Carl,Als ik morgen zonder investeringen op een zoldertje websites ga bouwen op mijn pctje, ja dan maak je inderdaad winst. Maar waar sta je over drie jaar? zit je nog steeds op je zoldertje met je beste vriendjes te typen of run je een echte zaak? Dat is niet ondernemen hoor, dat is gewoon aanmodderen, dat je er geld mee verdient is geluk en niet voor lange termijn. Zowieso, je bent winstgevend vanaf dag een, nou dan rij je zeker een mooie bak en heb je een lekker huis. Of niet zit je nog op je studentenkamertje en rij je Fiat Panda? Succes in ieder geval met de uitbreidingsplannen en je ambities.

Carl Mangold

Beste Don Leo, Het succes van een onderneming is natuurlijk niet te meten aan de auto en het huis van de 'eigenaar', dat weet jij ook wel. Maar oké, om je vragen niet te ontwijken: Ik ben in 1995 zonder investering een klein interactief communicatiebureautje gestart, maar heb 't vak geleerd als creative director bij HCM Clic. Op 1 januari 2000, vlak voordat HCM opging in Adera, ben ik YmmY gestart (met een investering van pakweg één ton). En met dat bureautje gaat het best goed (om in jouw maatstaven te blijven: ik rij een 3 jaar oude Mazda MX-5 en woon in een herenhuis bij het Amsterdamse Vondelpark. Maar nogmaals: daar gaat het niet om). Mijn ambitie is: het zo goed mogelijk helpen van solide bedrijven bij het vormgeven van hun identiteit, om daarmee hun communicatie te perfectioneren. Ik zit absoluut niet in deze business om godsgruwelijk rijk te worden door welwillende investeerders een poot uit te draaien. En wat doe jij zo de hele dag, Leo?

don leo

Ik rij in een golfje diesel (wit) en een verdiepinkje. Niet spectaculaor, en ik mis dus wel het succes. Ik heb 6 man in dienst. Ook te weinig voor mijn ambities, ik had er graag een stuk of 40 gehad, maar we hebben niet genoeg geld om de boel uit te bouwen.PS Hoeveel mensen heb jij in dienst?

Carl

Zullen we deze discussie via e-mail voortzetten? Ik denk niet dat er veel Emerce-lezers geïnteresseerd zijn in een 'chatlog'…

jeroen

Misschien wil de redactie van Emerce zo vriendelijk zijn Carl en Don Leo elkaars emailadres te geven. Dan kunnen ze, zonder anderen er mee lastig te vallen, een afspraak maken. Om samen op een schoolpleintje te kijken wie de grootste heeft. En nee, ik ben niet geïnteresseerd in de uitslag.

carl

Het kan zijn dat ik even niet heb opgelet (ik heb namelijk ook andere dingen te doen dan forums lezen) maar wie is in hemelsnaam die Dieselende Don Leo die het idee heeft dat wij – de gehele Nederlands sprekende wereld maar liefst- interesse hebben in zijn verhelderende visie op zo'n beetje elk onderwerp dat hier ter sprake komt…?

willem dekker

Don Leo, Aan de ene kant ben je een POSITIVO aan de andere kant hou je ervan om kleine ondernemers af te zeiken. Waarschijnlijk heb je niet echt een kijk op internet en ben je waarschijnk een simpele typegeit. Aan het werk DON LEA!

don lea

Willem, Jij bent de eerste die iets zinnigs gezegd heeft over mij. Dat doet me goed, nu is het 5 uur, ik moet weer naar huis.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond