Deel dit artikel
-

Newconomy-participatie Macropolis vraagt surseance aan

Macropolis , de enige honderd procents participatie van Newconomy , vraagt vanmiddag surseance van betaling aan. Newconomy probeert Macropolis al langere tijd te verkopen aan andere partijen, tot op heden zonder resultaat. Nu heeft het bedrijf haar zinnen gezet op een strategische partner, zegt woordvoerder Pieter Kuipers.

De schuldenlast van Macropolis zou momenteel zo'n twee miljoen gulden bedragen. Wel heeft men hoop op een goede afloop, zegt Kuipers. "Het businessmodel klopte niet. Daarom willen we graag een strategische partner toevoegen, waardoor de site ook inkomsten gaat genereren".
Daarbij wil Newconomy de populariteit van Macropolis in de strijd gooien. De site zou zo'n twee miljoen pageviews per maand opleveren.

Macropolis is sinds juni 2000 een 100% deelneming van Newconomy. Newconomy heeft bij de publicatie van de resultaten over het eerste kwartaal 2001 aangegeven nog tot een beperkte financiering van Macropolis bereid te zijn. Deze aanvullende financiering is verstrekt, maar blijkt onvoldoende om de liquiditeitsproblemen van Macropolis op te lossen.
In verband met de surseance aanvraag zal voorzichtigheidshalve een volledige afwaardering plaatsvinden van het belang van Newconomy in Macropolis. Deze afwaardering bedraagt 1,4 miljoen euro, zo zegt Newconomy in een persbericht. Dit jaar investeerde het bedrijf ruim negen miljoen gulden in Macropolis en Wish, zo meldt het FD.

De surseance zal het toch al beschadigde imago bij beleggers geen goed doen. Het aandeel Newconomy verkeert al weken lang ver onder de koers van één euro. Gisteren sloot het aandeel op 40 eurocent. Na een korte stillegging van de handel dook het aandeel meteen tien procent omlaag.

Deel dit bericht

38 Reacties

piet jansen

Dit is geen goed nieuws voor de branche. Als al die 7000 winkels nu eens fl.300,- betalen voor een vermelding op Macropolis (dat is te doen), dan heeft Macropolis nog geld over en kunnen zij daarnaast uit hun bestaande inkomsten verder draaien. Uiteraard zal er dan wel goed op de kosten moeten worden gelet in de toekomst. Onze winkel is in ieder geval direct bereid dit te betalen. Ik hoop dan ook dat Macropolis blijft bestaan en wens hun vreselijk veel succes in de nabije toekomst.

piet jansen

Even ter aanvulling: volgens de Telegraaf heeft Macropolis een schuld van fl. 2.000.000,-. Daar is mijn berekening op gebaserd.

dereck

beste Meneer Jansen,Dat is de verkeerde benadering. Oftewel mosterd na de maaltijd. De nederlanders willen Macropolis niet. Het is niet onderscheidend genoeg en beslist niet waterdicht. Wat zijn nu 2.000.000 pageviews waard. Het is een leuke informatieve site maar met heel weinig toegevoegde waarde. Leuk voor 3 idealisten maar geen basis voor een renderend bedrijf. Gewoon weer zo'n Newconomy zeepbel die uiteen spat. Dit soort sites heeft in Nederland geen kans van slagen. Zeker niet als er een zwaar management op zit die tonnen wil incasseren en bij voorkeur rijdt in dure BMW's en zetelt in chique grachtenpandjes. Wilt u daar voor betalen meneer de winkelier? Nee, toch! Meneer Jansen ik wens u veel succes met uw winkel.groeten,Dereck van Wittem

Don Leo

Jongelui,Tel je verlies en sluiten die tent. Jammer dat newconomy weer in deze tent geld had gestoken. Het lijkt wel een hetze. Al die deelnemingen van Nesbic, Gilde en HAL sluiten hun tenten met minder rumoer. Mijn advies aan het management van deze tent, zoek een nieuwe baan, laat Newconomy maar de troep opruimen.Succes,

piet jansen

Een bedrijf met 2.000.000 pagevieuws per maand moet toch bestaansrecht hebben. Het lijkt wel of alle Newconomy gerelateerde bedrijven een virus hebben of zo.

Hans Vermeijden

Uit oud artikel emerce van ca 2 jaar geleden:De belangrijkste bron van inkomsten voor Macropolis zijn advertenties. "We willen onafhankelijk blijven", aldus Jongen. "We gaan geen diensten aan bedrijven leveren." Van mij krijgen ze een applaus(je) dat ze het al zolang hebben uitgehouden. Het bedrijf waar ik voor werk staat goed genoteerd op Macropolis en we krijgen nog geen drie bezoekers per dag en dan zou je daarvoor moeten betalen? Dan vind ik 300,- nog heel erg veel! NBMacropolis zou in licht vereenvoudigde vorm ook door mijn neefje van 14 gebouwd en onderhouden kunnen worden, want was is het nu meer dan een ordinaire linkverzameling met wat banners?

Erik de Groot

Persoonlijk heb ik mij het afgelopen jaar bij de aanschaf van een laserprinter, twee revo organizers, een koelkast, een MP3 speler en een notebook laten sturen door de informatie die beschikbaar is op de prijsvergelijker van Macropolis. Met een paar kliks de goedkoopste aanbieder. En altijd veel goedkoper dan dat ik 'm zelf had gezien of dat ie bij een andere prijsvergelijker staat (elcheapo, consumerdesk, kieskeurig, etc). Hierin sta ik overigens niet alleen. Veel bekenden van mij kijken voor een aankoop ook altijd op de prijsvergelijker. Lijkt me dus dat er wel degelijk een markt is voor dit soort websites. Is alleen de vraag of en hoe je dat rendabel kan exploiteren. En ik durf de wedden dat de aanbieders die mijn omzet hebben gekregen niet ontevreden zijn met Macropolis en wel dom zouden zijn om daarvoor niet een paar gulden te betalen. Oftewel, jammer!

Gerda

Zelf gebruik ik vaak macropolis. Maar ook kieskeurig.nl . Ik vind het erg jammer dat ze stoppen. Dit soort sites maakt de consument sterker.

piet jansen

Beste Hans,Blijkbaar rekenen ze bij het bedrijf waar jij werkt nog met een (kapot) telraam. Reken even mee. 3 bezoekers per dag x 365 = 1095 bezoekers per jaar op jullie site via Macropolis (decemberdrukte niet meegeteld). 10% koopt iets (mag ik hopen voor jullie)= 109 klanten per jaar. Als jullie op die 109 klanten geen fl 300,- kunnen verdienen dan hebben jullie een groter probleem dan Macropolis. Veel succes met jullie winkel!

Dennis Broekmans

Ik kan me vinden in de reacties dat een dergelijk groots opgezet bedrijf, met hoge operationele kosten voor database-beheer (lijkt mij), marketing en management in het huidige Internetklimaat eenvoudigweg geen/weinig overlevingskansen heeft. We bevinden ons nu in een tussenfase: hieraan voorafgaand zagen we de businessplannen waar, als het woord Internet er in genoemd werd, miljoenen voor werden geven en de bedrijfsplannen die gelijk dienen te zijn aan die van de oude economie maar waar Internet 'slechts' een andere vorm van de winkel zal vertegenwoordigen. Er is in mijn overtuiging absoluut plaats voor dit soort initiatieven op internet, sterker nog, ik denk dat we daar als consument alleen maar mee geholpen zijn. Het is nog altijd wachten op de toestroom van het grote publiek, via tv, pda's etc. Daar zijn dit soort sites uitermate geschikt voor; snel, makkelijk, gebruikersvriendelijk en met een concreet meetbaar resultaat. Ongetwijfeld zien we over enkele jaren dit soort websites/bedrijven weer terug, jammer van de energie die in Macropolis gestoken is. Het is zijn tijd vooruit geweest.

Hans van Baren

Dit bedrijf had en heeft toch enige potentie in huis. Het businessmodel klopte niet. Wie heeft er dan aan zitten werken? Degene die opties/aandelen in het vooruitzicht was gesteld, grote leasebak en comfortabel salaris? Waarschijnlijk is de marketingpot daaraan opgeofferd, immers de toko kon meeliften in de Newconomy euforie. Ongetwijfeld moest de zaak opgeklopt worden i.v.m. de beursgang. Hoe zit het met de huidige businessmodellen van de -nog wel- operationele bedrijfjes van Newconomy? Ik vermoed toch binnenkort een herhaling van dit soort berichtgeving.

Rene Scholte

Jaren terug gooide men bij Macropolis het roer ook al eens om, vlak daarna was ik heel eventjes betrokken bij Macropolis en kreeg een hele fraaie presentatie te zien. Een half jaar daarna zag de site er alweer helemaal anders uit, als ik nu een kijkje neem is er niets meer over van de mooie plannen van destijds. Onlangs kreeg het bedrijf waarvoor ik werk voor de zoveelste keer het verzoek om een aantal nieuw op te zetten portals mede te helpen promoten. Dacht het niet dus. Er zal namelijk nooit een portal komen dat de goedkoopste, beste, mooiste etcetera, producten aan kan bieden, simpelweg omdat niemand op een site wil staan met zijn concurrenten. Er komen dus steeds weer nieuwe intitiatieven en als het geld op is (SPOTT.NL is de volgende) huilen we uit en beginnen opnieuw. Er zal dus hooguit een plek zijn in digitaal Nederland waar men regelmatig terugkomt. Individuele marketing i.p.v. collectieve zoals op marktplaatsen is misschien toch zo gek nog niet. Ik heb al te vaak gemerkt dat die 'goedkoopste' toch niet zo goedkoop bleek te zijn. Ondernemer, steek uw geld in uw eigen site en marketing en leer o.a. van 'over de plas'.

Nils de Witte

BURNRATE KILLSIk hoop nu dat het eindelijk duidelijk is dat je niet rijk wordt van geld uitgeven, maar van geld verdienen. Als je een bedrijf start moet je er voor zorgen dat je wat de kosten betreft zeer scherp aan de wind vaart. Steel, beg and borrow is het motto. Je kunt er op rekenen, dat je als startende ondernemer met 1/10 van het geld, dezelfde resultaten moet zien te bereiken als een ander met een volledig budget. Dat heeft iets met leercurven te maken en zo. Als je scherp aan de wind moet varen zijn VC's niet zulke handige vrienden. Ze zijn te duur. In het geval van Macropolis was de VC zelfs de baas! Dat is vragen om ellende. Ondernemen doe je met ondernemers en niet met bestuurders, consultants en bankiers. Die zijn te duur. Het spijt me voor Macropolis en alle mensen die daar werken. Maar in mijn ogen hadden ze ook kunnen bedenken dat je geld moet verdienen in plaats van uitgeven, om rijk te worden. Ze zijn gestruikeld over hun eigen hebzucht en de arrogante gedachte dat de wetten van de economie niet voor hen gelden. Jammer. Wat mij overigens bijzonder verbaast, is dat de guru's van de nieuwe economie nu verhuist zijn naar de biotechnologie. Ik hoor daar nu precies dezelfde excuses om veel geld uit te geven, als drie jaar geleden in de internetsector. Het storende is dat die theorieën gretig geslikt worden door de ondernemers en als ze gewezen worden op de wijze lessen van de nieuwe economie, roepen ze in koor: ?dat is niet te vergelijken, bij ons is het allemaal anders!?. Alsof de ijzeren wetten van de economie voor iedereen gelden behalve voor hen. Wat een arrogantie. Ik wens de biotechondernemers veel wijsheid toe. Vriendelijke groeten,Nils de Witte

Don Leo

Beste piet jansen,Ik zie hier wederom excel spreadsheet magie. Even aan de knopjes draaien, 3 per dag of 2 per dag, 200 dagen per jaar of 365 dagen per jaar. Nog een groei percentagetje erbij. Dan nog iets van marge, 10tje, of 100 gulden. Nou dan kom je er wel. Typisch voor de internet hype. Jongens hou je bij je leest, of te wel, middenstanders hou je bij je winkel.

dereck van wittem

Al u reacties ten spijt.De toekomst zal het moeten uitwijzen Maar het was niks, het is niks en het wordt niks. Eén advies aan Newconomy sluiten die hap. Verlies nemen, afschrijven en richten op bedrijven die gewoon geld verdienen. That's all.

Andy

Hahahaha Don Leo Ik zie ze inderdaad voor me (heb ze ook echt meegemaakt). Hmmm hoe zit dit spreadsheetje in elkaar… aha als je nu een half procentje toevoegd dan heee… de winst in 2005 is nu wel erg hoog. Uhhhh dan doen we er toch gewoon tien man personeel bij relaxed…. ai nee dan draaien we weer verlies, ja maar die 10 mensen extra is wel een goed idee… nou dan laten we de omzet met pak 'm beet 4 % toenemen… oh neee dan hebben we weer een absurde winst in 2005. En het gaat maar door, en door en door en door.

piet jansen

Beste Andy en Don Leo (late carnaval?),Ik vind een discussie op zijn tijd best aardig, zeker als het met mensen is die hun eigen identiteitniet eens durven prijs te geven omdat ze bang zijn ooit weer eens bij zo'n bedrijf te moeten solliciteren. Maar even concreet: zeg mij welk deel van mijn berekening niet klopt en misschien ben ik het dan wel met jullie eens.

Sacha Prins

Ik moet het met Leo en Andy eens zijn dat zo de meeste business plannen in elkaar gesleuteld werden. En de allergrootste mop is dat de investeerders het allemaal voor zoete koek hebben geslikt. Met een spreadsheet kun je inderdaad werkelijk naar alles toerekenen wat je wilt.

Rick

Meneer Vermeijden schreef: > Macropolis zou in licht vereenvoudigde vorm ook door > mijn neefje van 14 gebouwd en onderhouden kunnen> worden, want was is het nu meer dan een ordinaire> linkverzameling met wat banners? Mag ik deze meneer feliciteren met het hebben van een neefje met 75 armen en 18 paar hersenen? Meneer Vermeijden heeft de site ongetwijfeld niet goed bekeken, maar als slechts een kwartiertje tijd neemt het onderdeel "Prijsvergelijker" door te bladeren zult U weldra anders overtuigd zijn. Per produkt wordt een lijst met prijswaarnemingen bijgehouden. Als U even de hoeveelheid produkten in ogenschouw neemt en het feit dat de waarnemingen veelal tot op 1 a 2 dagen actueel zijn, kunt U zich misschien iets bij de enorme hoeveelheid werk die dit met zich meebrengt voorstellen. Voorts beslaat de winkelzoeker database een indrukwekkend aantal van maar liefst 7000 online aanbieders, welke continu gecontroleerd worden op 'dode links'. Dan hebben we het nog niet over verdere bestuurlijke taken en bijvoorbeeld het gebruikelijke technisch onderhoud aan apparatuur en programmatuur. Al dit bovenstaande in acht genomen ben ik van mening dat Macropolis ons een waardevolle dienst bewijst door de online winkels van Nederland zo compleet in kaart te brengen. Persoonlijk heb ik al vele honderden guldens bespaard door mijn online aankopen met behulp van Macropolis te doen. Het falen van het businessmodel is te wijten aan tegenvallende reclame-inkomsten. Gepoogd werd door een zo goed mogelijke dienst te leveren aan de klant voldoende page-views te genereren om van banners te kunnen leven. Dat dit helaas niet beloond wordt is zowel jammer voor Macropolis als voor de consument De vele koerswijzigingen zijn geen 'arrogante' pretenties de economische wetten te kunnen ontduiken, zij zijn slechts de verwoede pogingen van een klein bedrijfje om het hoofd boven water te houden in deze ondankbare internetbranche. Het is niet zo dat er hier zoals gesuggereerd wordt, gepoogd wordt geld te ontfutselen van online ondernemers. Er wordt hier heel simpel gewoon d.m.v. dienstverlening geprobeerd een eerlijke boterham te verdienen. Wat is hier nu mis mee? Hopelijk lukt het Macropolis om in de komende tijd weer op koers te komen zodat wij nog lang kunnen profiteren van de waardevolle dienst die zij leveren!

Mo'riche

"Per produkt wordt een lijst met prijswaarnemingen bijgehouden. Als U even de hoeveelheid produkten in ogenschouw neemt en het feit dat de waarnemingen veelal tot op 1 a 2 dagen actueel zijn, kunt U zich misschien iets bij de enorme hoeveelheid werk die dit met zich meebrengt voorstellen." Het is vreemd om telkens te moeten constateren dat de term 'automatisering' in de internet-branche volkomen onbekend lijkt te zijn…..

Rick

Eventjes reagerend op bovenstaande reactie van meneer Mo'Riche: Automatiseringswerk kan nog steeds op veel (hand!)werk neerkomen. De markt op internet is voortdurend in beweging. Uw oplossing voor vandaag werkt morgen al niet meer. Verder is vrijwel geen enkele site zoals een andere. De koppeling tussen een waarneming op Macropolis en een produkt bij een online winkel zal altijd nog handmatig gemaakt moeten worden. Voorts, alles zomaar aan automatische programmatuur overlaten zonder enigerlei vorm van controle lijkt mij bijzonder onverstandig! Probeert U dan maar eens een goed produkt te garanderen. Tot slot, last but not least, de ervaring leert dat lang niet alles *zomaar* te automatiseren is zoals meneer Mo'Riche misschien denkt! Een dergelijke database zoals die van Macropolis zo nauwkeurig bijhouden blijft altijd, automatisch of niet, een enorme berg werk. Een berg werk waar wel degelijk wat respect voor getoond mag worden!

Andre

Ik ben het met Mo'riche eens. Veel andere vergelijkers kunnen dit automatisch. waarom macropolis dan niet?

Annabel

In reactie op onderstaande opmerking van Dereck: ?Zeker niet als er een zwaar management op zit die tonnen wil incasseren en bij voorkeur rijdt in dure BMW's en zetelt in chique grachtenpandjes. Wilt u daar voor betalen meneer de winkelier? Nee, toch!? Toevallig fiets ik regelmatig langs het pand van Macropolis. Dit is geen grachtenpand, maar een loods op een C-lokatie. Ook wat betreft de dure BMW's zit Dereck er ver naast. Een blik op het ?wagenpark? leert mij dat het personeel van Macropolis zich verplaatst in onder andere een oude Volvo stationwagen, een kleine Opel Corsa, een roestende Ford Sierra en een minuscule Suzuki. Er is geen BMW te bekennen. De winkelier betaalt gewoon voor de ?traffic? die hun site ontvangt via Macropolis. Het is toch niet meer dan normaal om hiervoor te betalen?

dereck van wittem

Het is inderdaad wat simpel om te stellen dat de site niet enige voorbereiding gekost heeft. Dit voorwerk had echter in een achterafkamertje gekund. Als je naar het verleden kijkt zijn er weinig tot geen startende ondernemers geweest die gelijk de beschikking kregen over enorme budgetten. Dat is waar het continue fout gaat binnen het huidige verwende startende internetondernemersklimaat. Oprotten met die VC's. Gewoon klein beginnen en rustig opbouwen. Geld verdienen, investeren, geld verdienen en weer investeren. Maar dit investeren doe je wel in je bedrijf (lees mensen en product) en niet in auto's, huisvesting e.d. Het is toch zo simpel. Bill Gates is ook zo begonnen. Alle verhalen ten spijt maar dit is gewoon waar het omdraait. Luister niet naar de Piepers en andere zakkenvullers. Gewoon knetter hard werken en centjes verdienen. Of je nu glazenwasser bent of internetondernemer. That's all.

dereck van wittem

Beste Annabel,Of je hebt een bovenmatige interesse in auto's of je hebt een vooruitziende blik. Hoe weet je nu als je er alleen maar langs fiets dat die auto's bij MP horen. Misschien zijn dit wel aangeloten winkeliers. Je mag er trouwens best voor uitkomen dat je bij MP werkt. Geeft niets. Ik verwijt jou niets. Ga zo door! Het gaat om de grote lijnen en niet om de details.

Annabel

Beste Dereck,Ik heb geen bovenmatige interesse in auto's noch een vooruitziende blik. Ik fiets hier echter dagelijks langs, volg de berichtgeving en zie "Macropolis" op het gebouw en verschillende van de auto's staan. Daar trek ik mijn conclusies uit en niet, zoals u, uit mijn fantasie. Natuurlijk zijn dit details die er niet echt toe doen. Toch denk ik dat het niet verkeerd is om uw eenzijdige blik op deze details recht(er) te zetten. Maar goed, het is en blijft een uitwisseling van meningen, waar ze dan ook op gebaseerd zijn en om welke reden ze ook geplaatst zijn. Vriendelijk gegroet.

piet jansen

Ik denk dat heel veel mensen die hier steeds allerlei bedrijven natrappen een zeer korte termijn visie hebben. Bij ieder bedrijf dat failliet gaat, gaat het slechter met de branche (de zgn. kettingreactie) en in een groter beeld met de hele economie. Kijk dus allemaal iets verder dan jullie eigen beperkte visie en jullie zouden begrijpen dat geen enkel (eventueel) faillisement reden tot juichen of leedvermaak is. Dit nog los van de emotionele schade van de direct betrokkenen.

Aart

macropolis speelde al een tijdje niet meer mee. Dit is de top 3 van vergelijkers. bron multiscope 1. (3) kieskeurig.nl2. (1) elcheapo.nl3. (2) nl.kelkoo.com

El goekkooppo

We moeten met zijn allen eens op houden met die internet zeepbel , als we nu gewoon eens eerder nagedacht hadden over alle techwaardes (volgens de oude economie) (downtrend ingezet sinds februari verleden jaar) WPA's, Peg ratio's en dergelijke dan kunnen we gewoon naar normale ondernemingen toe die (internet gerelateerd) vervolgens volgens normale autonome groei en wpa groei een bestaans recht zouden kunnen verkrijgen en niet zoals elke hotshot in de tech economieflink groeien flink spenderen flink veel mensen aannemen om vervolgens een jaar later de brui eraan te geven. In een woord prutsers.

DERECK

geachte heer Jansen,Ik ben het helemaal met u eens. En wat te denken van leveranciers die er weer met tonnen tegelijk bij inschieten en dus kunnen fluiten naar hun centen. Het zogenaamde managersgilde is al lang weer bezig hun zakken met iets anders te vullen. Onbegrijpelijk dat dit soort visieloze boys weer aan de bak komen om hetzelfde zakkenvullen nogmaals tentoon te kunnen spreiden. Het wordt tijd voor een heuse blacklist. Dan weet je in ieder geval waar je niet moet gaan werken!Internet wordt beheerst door een paar pooiers die elkaar continue baantjes toestrooien. Het wordt tijd dat dit eens transparant wordt. Ik heb nog geen besproken manager gezien die moet rondkomen van een bijstandsuitkering. Ze zitten deze zomer allemaal weer op hetzelfde strand. Lekker stoer lullen over opties die niets meer waard zijn. Maar geen woord over ontslagen medewerkers of leveranciers die miljoenen kwijt zijn en hard moet sappelen om deze centen weer terug te verdienen. Iedere manager moet de fout bij zichzelf zoeken en niet bij anderen. Zoniet dan ben je gewoon niet weggelegd voor een functie waarbij er iets meer van je wordt gevraagd als de kleur van je leaseauto. Gegroet

Ruben de Groot

Beste mijnheer Ten Hoven, In reactie op uw opmerking over de top 3 vergelijkers volgens Multiscope. Mag ik even lachen? U durft hier een uitspraak te doen die ik als marketingstudent (met net het vak marktonderzoek achter de rug) met een kleine beweging van een ieders pink van tafel kan vegen.1) U haalt hier als (niet verder gespecificeerde) bron aan hetzelfde onderzoeksbureau wat in december 2000 een ranglijst publiceerde van de top 50 sites van Nederland ( http://www.multiscope.nl/persbericht-volledig.phtml?uniek=20001211170210 ). Op een keurige 24e plaats vinden we daar Macropolis terug, en in de verste verten zie ik daar de door u genoemde sites niet terug.2) U noemt hier een drietal 'vergelijkers', maar zijn dit ook complete sites net als Macropolis? Macropolis heeft een uitgebreide winkelzoeker, een productvergelijker en een prijsvergelijker. De door u genoemde sites zijn een lachertje als je daar verschillende producten op prijs wil gaan vergelijken.3) Ik zal het even aanstippen, maar dit is niet de plaats voor de discussie. Waar en wanneer is dit onderzoek uitgevoerd, wie zijn de respondenten, hoe groot is de populatie, welke vragen en nog belangrijker, hoe zijn deze gesteld? Is het op basis van objectieve gegevens of subjectieve criteria?4) Op basis waarvan is dit de top 3? Pageviews, hits, requests, visitors, sessies, IP-adressen, cookies? Zolang al deze sites niet met hetzelfde statistiekenprogramma werken, valt er geen eenduidige ranglijst samen te stellen en zelfs met eenzelfde programma zijn er nog andere factoren die van invloed zijn (servers, bandbreedte, etc)5) Tot slot wellicht een tip voor een goed boek: Marktonderzoek, methoden en toepassingen van De Pelsmacker en van Kenhove Vriendelijke groet,Ruben de groot

Theo sybesma

Beste Andre en ook Mo'riche,Graag zou ik willen reageren op uw reacties aangaande de 'automatisering' van de site van Macropolis. Uw antwoorden tonen een ongekend gebrek aan wetenschap over de IT-wereld en in het bijzonder zelfs algemene kennis. Uw antwoorden zijn hetzelfde als: waarom blijft mijn auto niet rijden nadat ik hem eenmalig gekocht heb? Laat ik e.e.a. proberen te verduidelijken. Een auto heeft onderhoud nodig. Er moet regelmatig brandstof in. Er moet olie ververst worden. Eens per jaar moet hij naar de keuring. Er moet gecontroleerd worden op remvloeistof, lekken in leidingen, werkende koplampen en ga zo maar door. Dat wordt niet door een onzichtbaar persoon gedaan die niets kost en waar je geen omkijken naar hebt. Een tweede voorbeeld. Een bakker kan bijv. 10 donuts per dag maken. Of hij koopt een machine die er 100 per dag kan maken, dat is de door u geroemde 'Automatisering'. Echter, deze machine moet ' gevoed' worden met ingrediënten, deze machine moet gesmeerd worden en deze machine moet gerepareerd worden mocht deze kapot gaan. Het is een illusie te denken dat het in de IT-wereld een kwestie zou zijn van 'we maken (automatiseren) dat eventjes en we hoeven er 50 jaar niet meer naar om te kijken'. Er worden wel degelijk processen ge-automatiseerd, maar daaromheen zijn er nog allerhande processen die volbracht moeten worden waar u blijkbaar geen weet van heeft. Als ik de site van Macropolis bekijk, dan kan ik me heel goed indenken waar ze tegenaan lopen en hoe ze dat proberen op te lossen. Ik wens ze dan ook vooral sterkte en succes voor de toekomst, dat jullie nog maar lang succesvolle IT-toepassingen mogen lanceren/gebruiken! Vriendelijke groet,Een enthousiast IT-er

Boy met visie

Hallo Dereck,Je hebt het in je reactie over 'visieloze boys' Hmmm, visieloze boys die blijkbaar (of jij moet echt de enige zijn in Nederland die ze doorheeft) het dan toch iedere keer weer voor elkaar krijgen. Hoe kan dat dan toch gebeuren? Even een simpele en aan te vechten rekensom, maar laat er een beroepsbevolking zijn van 10.000.000 mensen (dat is veel). En laat er een miljoen visieloze boys rondlopen (dat is veel). Dan is dus 1 op de 10 mensen een visieloze boy. Maar dan moeten er toch op iedere visieloze boy toch minstens 10 mensen met een gezond verstand zijn die daar iets tegen doen? Waarom gebeurt dat dan niet? Theo

Anja bol

Hoi allemaal,Leuk de discussies, ook die reacties die iets meer van het originele artikel afwijken, maar dat is inherent aan dit soort zaken. Laat ik even dit keer degene zijn die weer teruggrijpt op het originele artikel en nieuwsbericht. Het heeft in de verscheidene media gestaan, Macropolis.nl vraagt surseance van betaling aan. Wat wil dit nou concreet zeggen? En laten we dan eens niet de negatieve kant bekijken, maar de positieve kant. Surseance van betaling wil zeggen dat een bedrijf dus niets hoeft te betalen, maar wel mag betalen. Aangegeven is ook dat onder surseance getracht wordt Macropolis in contact te brengen met een strategische partner en om te bewijzen dat het nieuwe businessmodel wel kan slagen (volgens de Telegraaf van afgelopen vrijdag). Als je daar tijd voor nodig hebt, die je als je normaal door zou gaan niet zou krijgen omdat dan allerlei partijen 'raar' beginnen te doen, dan kan ik alleen maar zeggen dat het een goede zet is geweest van Macropolis om dit zo te doen. Want waarom anders door blijven modderen en failliet gaan?Nu het nog goed gaat even iets langer rekken en gebruik maken van de wettelijke mogelijkheden (surseance is in mijn ogen een instrument, faillissement is daarentegen een eindig iets) om te laten zien dat op dit moment dan die koerswijziging wel succes heeft. Dat dan een 'grote' partij als Newconomy dan zijn verlies moet slikken middels een afwaardering mag daar verder niets aan af doen. Mijn petje af voor Macropolis die ik toch als een van de betere internetsites in Nederland beschouw en waar ik goede herinneringen bewaar aan mijn eerste dvd-speler (met fl. 300,- voordeel t.o.v. de eerste keuze). Wellicht en zeer waarschijnlijk dat de nieuwe koerswijziging niet de zilvervloot zal binnenbrengen, maar het wijzigen van strategieën duidt over het algemeen al op initiatief en kunde als de wijziging slaagt en dat hun stap mag leiden naar een toekomstig bestaan, waardoor nog meer consumenten kunnen profiteren van een dergelijke dienstverlening.

Wendy en job

MACROPOLIS MOET BLIJVEN! Ik heb vorig jaar een boemerang van ze gekregen en mijn broertje vorige week een miniradio. Het is een vet gave site met allerlei leuke dingen!

Sherlock Holmes

Ik kan het mis hebben, maar ik begin toch het flauwe vermoeden te krijgen dat een groot aantal van bovenstaande reacties door Macropolis zelf geplaatst zijn.

Aart

Beste Ruben de Groot,Mag ik nu even HEEL hard lachen om jou opmerkingen? die slaan dus nergens op. Overigens heb ik zelf veel ervaring op het gebied van marktonderzoek en daarom misschien toegang tot actuele informatie ( in tegenstelling tot gegevens uit december)Misschien ben je hier niet van op de hoogte maar multiscope geeft ELKE maand een top 5 van verschillende sites ( vergelijk, gratis, startpagina's, sms enz en) Deze top3 is hier van overgenomen. Macropolis komt niet eens in de top 5 voor… In december was macropolis inderdaad nog groter. Mag ik je er op wijzen dat er in een half jaar veel aangepast is?? Kieskeurig is nu groter. Is verder geen discussie over mogelijk. Ook nielsen geeft deze gegevens af, dus ik vraag me af wie zijn bronnen eens moet natrekken. Een nog vreemdere opmerking is dat macropolis completer zou zijn. Misschien moet u eens goed kijken op de site van macropolis……. inderdaad hier staat ( bijna onzichtbaar) het logo van kieskeurig! Veel van de 'content' van macropolis is dus gewoon van kieskeurig. Verder update kieskeurig haar prijzen elke dag ( kijk maar naar datum) in tegenstelling tot macroplis. En ga nu maar eens wat producten vergelijker. Kieskeurig vindt inmiddels genoeg, meer dan macropolis. Dus welke site is nou actueler? Over die onderzoeksgegevens: multiscope legt dit uit op haar site, misschien eens lezen? I rest my case ———————— Naschrift redactie De echte Aart heeft ons laten weten dat bovenstaande reactie niet van hem afkomstig is. We laten de reactie staan omdat er inmiddels op gereageerd is door andere lezers.

Erik de Groot

Niet te snel Aart. Dat Kieskeurig 'groter' is wat bezoekersaantallen betreft geloof ik graag. Daarover geen discussie. Dat Kieskeurig completer is als Macropolis (of vice versa), daarover wat kanttekeningen.Kieskeurig was ooit alleen een productvergelijker. Dat doen ze erg goed. Macropolis maakt in hun onderdeel Productvergelijker inderdaad gebruik van hun content. Ook de gebruikerservaringen en meer algemene info ('wat moet ik weten over een printer ?') vind ik niet terug bij Macropolis. Wat dat betreft zijn ze completer. Echter Macropolis is ooit begonnen als Winkelstad en de informatie in hun Winkelzoeker vind je nergens op Kieskeurig. Prijsvergelijken dan. Daarmee is Macropolis al langer bezig en Kieskeurig pas sinds kort. Ze zijn aardig op weg, maar neem een paar willekeurige producten en je zult zien dat het aantal waarnemingen bij Macropolis groter is. En veelal staat de goedkoopste er bij Kieskeurig niet tussen. Dat die prijzen bij Kieskeurig dagelijks worden ge-update? Vraag me af waar je die info vandaan haalt. In ieder geval is Macropolis ook actueel genoeg. Conclusie: Wat mij betreft is er niet eentje completer als de ander. Er is overlap, maar er zijn ook unieke delen. Ik als consument zou simpelweg het meeste gebaat zijn als ze beiden bestaan. Vandaar nogmaals mijn betoog van eerder in dit forum. Laten we hopen dat ze blijven!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond