Deel dit artikel
-

Newconomy verkoopt belangen Bitmagic, QXL Ricardo en Tie

Newconomy heeft een paar belangen van de hand gedaan. Met de verkoop van aandelen in QXL Ricardo en Bitmagic haalt de investeerder een schamele 150.000 euro op. Het belang in Tie is verkleind van 7,1 procent tot 4,7 procent, waarvoor in totaal twee miljoen euro gevangen werd.

De verkopen vloeien nog voort uit de lopende zaken, zegt woordvoerder Peerke Anink. Ze maken dus geen onderdeel uit van een nieuw plan van het interim-bestuur.

Het belang in het veilinghuis was al geslonken tot 0,07 procent, waarvoor nu 50.000 euro betaald is. Volgens deze telling zou de waarde van QXL Ricardo uitkomen op ongeveer 71 miljoen euro. In november 1999 nam Newconomy een belang in het Nederlandse Veiling.com. Dit bedrijf fuseerde in januari 2000 met het Duitse Ricardo.de. De nieuwe onderneming werd in mei 2000 overgenomen door QXL waarbij Newconomy een belang van 0,07% in het beursgenoteerde bedrijf QXLRicardo kreeg. Nu verdwijnt de veiling uit het portfolio van Newconomy.

De afspraken met Bitmagic liggen iets ingewikkelder. Newconomy heeft haar belang van 5,2 procent in BitMagic terugverkocht aan BitMagic voor een bedrag van ruim 106.000 euro. Er zijn wel afspraken gemaakt over toekomstige winstdelingen, zodat Newconomy alsnog kan profiteren van een eventuele waardestijging van Bitmagic. Volgens deze transactie zou Bitmagic nu iets meer dan twee miljoen euro waard zijn.
Een converteerbare lening van Newconomy van een half miljoen euro is omgezet in een gewone lening. Met deze afspraken blijft BitMagic feitelijk deel uitmaken van het netwerk, zo meldt Newconomy.

Door de verkoop van een paar procent in de TieHolding, is Newconomy haar aanzienlijk belang in deze onderneming kwijt. Newconomy's aandeel zakte van 7,1 naar 4,7 procent, waarvoor in totaal twee miljoen euro werd verkregen. Anink: "In september 2000 liep de lock up af, en sindsdien hebben we zo nu en dan aandelen verkocht." Die verkoop is gedaan om cash in huis te hebben, zegt Anink.

Deel dit bericht

4 Reacties

Nils Kievid

De Hond was er snel bij toen hij hoorde dat CMGI in de USA een rendement had behaald van meer dan 3000%. Hij dacht, dat kan ik ook. Maar hij vergat dat Nederlandse bedrijven en managers anders werken dan Amerikaanse. In Nederland zijn er maar een paar goede initiatieven die echt bestaanrecht hebben op de Internationale markt, de rest is allemaal lokaal gericht, en daarmee red je het niet, want wij zijn erg zuinig. Nu blijkt bovenstaande stelling een feit te worden. Allemaal gaan ze over de kop, zo ook veel deelnemingen van Newconomy. Nu probeert men met pappen en nathouden, de aandeelhouders tevreden te houden, maar kopen op 10 en nu verkopen voor minder dan 2 is toch voor iedereen iets te gortig. Dus men blijft erin. Rest er 1 ding, verkoop alle deelnemingen in Nederlandse bedrijven en ga voor de Internationale…daar zit de toekomst.

Bas Duinen

Ik vind jouw reactie getuigen van enorme kortzichtigheid en een soort minderwaardigheidsgevoel. Ahold, Heineken en andere Nederlandse multinationals moeten in jouw ogen dus een soort wereldwonder zijn. In het stuk op de emerce site met als titel: Internetbedrijven kunnen leren vangevestigde bedrijven" staat "Volgens PWC doen Nederlandse internetbedrijven het vergeleken met hun Europese collega's goed, vooral vanwege een voorzichtiger financiering en de beschikking over meer ervaren personeel." Nederlandse bedrijven en managers anders werken dus ook inderdaad anders dan hun buitenlandse collega's! Goed zo! "Allemaal gaan ze over de kop, zo ook veel deelnemingen van Newconomy" getuigen niet van goede kennis van zaken.(Bij mijn weten is er nog niet 1 Newconomy bedrijf over de kop) In Nederland zijn er een groot aantal bedrijven die goede internationale kansen hebben en OOK nemen. Maar zodra daar mensen als jij aan het bestuur zouden staan zouden ze het inderdaad niet redden! 

rob troostwijk

Wat is iedereen toch negatief. Noconomy doet zo verschrikkelijk haar best om de centjes bij elkaar te krijgen om de stroomrekening te kunnen betalen zoals het een Internet PowerHouse betaamt. Zelfs het tafelvoetbalspel van Veiling.nl moet er aan geloven. Zoiets doet pijn natuurlijk, maar is onvermijdellijk.Wij blijven vanzelfsprekend geloven in het unieke concept, want op de pagina "Investor Relations – Dividendbeleid" van deze krachtcentrale wordt ons op kernachtige wijze verzekerd: "Het beleid van de onderneming is gericht op het maximaliseren van aandeelhouderswaarde".Van zo'n uitspraak word je toch warm van binnen. Vriendelijke groeten van Rob 

Eric Esselink

Nils,"Rest er 1 ding, verkoop alle deelnemingen in Nederlandse bedrijven en ga voor de Internationale…daar zit de toekomst."Volgens mij hebben talloze onderzoeken al uit gewezen dat wie geen success heeft in zijn thuis markt, dat zeer waarschijnlijk ook niet zal hebben in de internationale markt. Het zijn juist degene die zich dun over Europa hebben verspreid die nu over de kop gaan, de voorbeelden zijn legio: boxman, letsbuyit , recipeweb en vele anderen. Het is juist de te snelle internationale expansie die ze keer na keer de kop kost.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond