Deel dit artikel
-

Nieuw advertentienetwerk voor bloggers

Het advertentienetwerk AdMatch.nl tracht de bemiddelende schakel te worden tussen bloggers en adverteerders. Voor het einde van de maand gaan de eerste reclamecampagnes van start op enkele tientallen aangesloten sites. Bloggers krijgen maximaal 40 procent van het bedrag dat op de tarievenkaarten aan adverteerders worden gemeld.

"We zijn al in gesprek met verscheidene A-merken die campagnes willen doen op een netwerk van weblogs", zegt Klaas Jan Witvoet. Hij is samen met Rick le Roy en Ewald Smits oprichter van de dienst AdMatch.nl. "Namen noem ik niet, maar de trafficplanning loopt al. Er komen geen mediabureaus bij aan te pas."

Het drietal gaat ervan uit dat er 600.000 blogs in Nederland zijn waarvan 12 procent commercieel te exploiteren is, door de blogger zelf of door derden. AdMatch.nl schaart zich in de laatste categorie.

Belangstellende bloggers dienen zich eerst te registreren voor de site. AdMatch bekijkt vervolgens aan de hand van zachte selectiecriteria of de aangemelde site inhoudelijk gezien adverteerders kan bedienen. Er wordt gewerkt met iets meer dan een dozijn categorieën in de rubrieken zakelijke blogs en consumentenblogs. De onderliggende advertentietechnologie is afkomstig van het Belgische Adhese.com.

Tot eind gisterenmiddag hadden 45 bloggers zich ingeschreven voor de dienst. Volgens Witvoet hebben die sites gezamenlijk tussen de 12 en 15 miljoen pageviews, omgerekend zo'n 250.000 pageviews per maand. Dat zijn grote getallen voor kleine bloggers. Witvoet gaf geen namen van aangesloten blogs, dus de claim is niet te staven.

AdMatch zal meer sites aan zich moeten binden, omdat de CPM-basis het bedrijf ertoe dwingt op basis van grote volumes pageviews te werken. De grotere, ervaren concurrent AdFactor kan gerichter te werk gaan en adverteerders en blogs 'persoonlijk bedienen'. AdFactor werkt voor sites zoals Geenstijl, Retecool, Partyflock en Sugababes.

Bloggers verdienen bij AdMatch, afhankelijk van het advertentieformaat dat ze in hun sites verwerken, 8, 10, 12 of 14 euro per duizend getoonde webpagina's (CPM). Dat is 25 of 40 procent van het bedrag dat adverteerders bruto betalen, voor aftrek van kortingen, aan AdMatch. Bloggers kunnen zelf aangeven wanneer ze betaalt willen worden, zo lang het verdiende bedrag maar 50 euro of meer is.

Witvoet denkt dat de beschikbare reclameruimte op aangemelde blogs vanaf januari 2007 voor minstens 50 procent gevuld zal zijn.

In mei van dit jaar ging een vergelijkbaar advertentienetwerk voor bloggers van start, Blogads.nl. Sinds de lancering van de site vernamen bloggers niets meer van de initiatiefnemers, Marco Derksen en Jeroen Bertrams. Bertrams mailde zijn blogachterban afgelopen week: "We realiseren ons dat je de afgelopen maanden niet veel van ons gehoord hebt. De komende week gaan er proefcampagnes van start." Witvoet: "We komen elkaar tegen tijdens de acquisitieronden. Waarom bloggers voor ons kiezen? Ik denk dat we meer betalen per CPM."

Derksen licht toe: "We leggen de laatste hand aan de techniek en hebben zeker niet stil gezeten. Er heeft een aantal campagnes gedraaid op kleine schaal. En nu staan we op het punt op volle schaal van start te gaan."

AdMatch heeft, in tegenstelling tot wat gebruikelijk is, geen eigen blog waarop het bedrijf bericht over zijn dagelijkse ervaringen. Volgens de zegsman komt daar voor het einde van het jaar verandering in.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeroen

Niet alle tekst uit onze update is in dit artikel gebruikt zie ik. Daardoor is het een behoorlijk eenzijdig stuk geworden. In de update die vanuit blogads.nl gestuurd is, is duidelijk aangegeven dat de afgelopen periode de nadruk heeft gelegen op maatwerk campagnes, en met veel succes. Wat betreft ons automatisch systeem is het stil geweest, juist door de nadruk op de maatwerk campagnes. Inmiddels is het team van Blogads.nl uitgebreid en is het automatische systeem opengesteld voor aderteerders. Wij zijn in staat adverteerders daadwerkelijk te adviseren over adverteren op blogs, in plaats van enkel en alleen CPM te verkopen. Dat wordt gewaardeerd, en leidt tot prima resultaten.

Dennis Goedegebuure

"Bloggers verdienen bij AdMatch, afhankelijk van het advertentieformaat dat ze in hun sites verwerken, 8, 10, 12 of 14 euro per duizend getoonde webpagina's (CPM). Dat is 25 of 40 procent van het bedrag dat adverteerders bruto betalen, voor aftrek van kortingen, aan AdMatch." Dus als een blogger 25-40% krijgt van het bedrag, waar blijft de rest???

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond