Deel dit artikel
-

Nieuw inkomstenmodel IDG behoeft vooral veel uitleg

Bedrijven moeten nog over de streep getrokken worden om hun persberichten tegen betaling kwijt te mogen op de sites van uitgever IDG. Desondanks is de uitgever ‘niet ontevreden’, helemaal ‘met het feit dat het een nieuw concept is’.

Pr-bureaus of bedrijven krijgen de mogelijkheid om tegen betaling hun persberichten te plaatsen op de websites van IDG Nederland. Hiervoor heeft de uitgever 2 maanden geleden een dienst gelanceerd die commerciële persberichten koppelt aan redactionele nieuwsberichten van onder meer Webwereld.

Inmiddels worden de Persberichten getoond op Webwereld, Techworld, CIO en GameZ. De komende weken komen daar nog andere titels bij van IDG.

Niet ontevreden

"Voor zover we na 2 maanden kunnen concluderen, zijn we niet ontevreden", aldus Jeroen Jonker Roelants, uitgever bij IDG Nederland. IDG is ‘tevreden’ over de interesse om het nieuwe inkomstenmodel te testen, dat een looptijd kent van een jaar om het succes te bewijzen.

Jonker Roelants: "Er is natuurlijk het gratis proefabonnement en een deel betalende abonnees. Hoe dat loopt, dat willen we aanzien."

Bedrijven sluiten een abonnement af en mogen voor een bepaalde periode onbeperkt persberichten aanleveren. IDG plaatst de persberichten in een database. Vervolgens worden er aan de persberichten metadata toegevoegd als categorie, trefwoorden en tags. De persberichten worden op basis van de metadata gekoppeld aan nieuwsberichten op de sites van IDG.

Geen cijfers

Voor IDG is het nog even aftasten in hoeverre mensen hun een kans willen geven. "Maar het valt heel erg mee", meent een Jonker Roelants. Cijfers om zijn zin te onderbouwen, wil hij echter niet vrijgeven.

Jonker Roelants: "Het feit dat het een nieuw concept is…" De uitgever geeft aan dat er minstens 3 zinnen nodig zijn om het concept uit te leggen. "Mensen moeten het eerst zien om het te begrijpen. Dat is de reden dat het model met het proefabonnement ook goed werkt."

"Bedrijven zien een pluspunt in het feit dat ze binnen Google Search goed terug te vinden zijn met hun berichten. En dan vooral de bedrijven die bezig zijn met SEO, zien daar het grote voordeel. Vooral de kleine spelers die op eigen kracht moeilijker terugkomen in de resultaten, die krijgen via ons een boost", aldus Jonker Roelants.

Terugkoppeling data

De deelnemende partijen krijgen onder meer teruggekoppeld hoe vaak hun berichten zijn bekeken en de gemiddelde tijd die de lezer aan het bericht heeft besteed.

Het aanklikpercentage, ook hier natuurlijk weer geen cijfers, valt Jonker Roelants niet tegen. "Het percentage dat doorklikt is relatief kleiner dan het aantal dat bijvoorbeeld een nieuwsbericht op Webwereld leest. Het is toch een extra klik." De persberichten worden door middel van tagging geplaatst bij de relevante nieuwsberichten. Het aantal doorkliks weet hier volgens Jonker Roelants wel van te profiteren.

Met dank aan Google

De persberichten worden gemiddeld tussen de 2,5 en 4 minuten gelezen. "Dat vind ik een goed teken." Jonkers Roelants noemt het de longtailwerking. "De aantallen die een persbericht een maand na de plaatsing nog realiseert, dat is natuurlijk met name te danken aan Google."

Alle persberichten worden geplaatst op ITworld, een site die speciaal hiervoor in het leven is geroepen. Vervolgens komen diezelfde berichten op de homepage van de betreffende IDG-site. Wanneer er een match is, worden de persberichten in een apart kader naast een nieuwsartikel geplaatst. Als laatste worden de persberichten in speciale ‘sectoren’ geplaatst, als bijvoorbeeld hardware en storage.

Bedrijven betalen, ongeacht het aantal ingestuurde persberichten, voor drie maanden 250 euro per maand. Bij zes of twaalf maanden wordt dit respectievelijk 225 en 200 euro per maand. Voor pr-bureaus is er een speciaal staffeltarief.

Bron foto: Floyd Nello (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond