Deel dit artikel
-

Nieuwe aanpak voor onlineformules CoolCat en V&D

CoolCat maakt in oktober een online comeback, met een jeugdcollectie die wordt ondergebracht bij zusterformule America Today. Ook de voormalige warenhuisketen V&D krijgt dit najaar een digitale makeover: deze wordt een online outletwinkel, mede dankzij de overname van online merkkleding- en schoenenoutlet ToBeDressed.

In 2018 ging het veertig jaar oude merk CoolCat failliet. De exploitatie van de modeketen was al wankel, maar de uitzonderlijke warme zomer zorgde ervoor dat de herfstcollectie in de winkels bleef liggen. De overige formules van oprichter Roland Kahn MS Mode en America Today bleven overeind.

CoolCat werd in april overgenomen door Retail Beheer, dat voor een aanzienlijk deel in handen is van de familie Kahn. Bij die overname werd al benadrukt dat de online-formule een belangrijke rol zou gaan spelen. Directeur Jaco Scheffers zei in een persbericht te willen ‘voorkomen dat de naam CoolCat zou verdwijnen omdat vooral online het merk nog steeds springlevend is’.

CoolCat keert niet terug als winkel. De laatste fysieke vestigingen worden binnenkort gesloten. Pogingen om de winkels nieuw leven in te blazen onder de werktitel Soho zijn afgeblazen.

America Today is nog wel een winkelformule die dit jaar nog van start is gegaan in Duitsland, met een eerste winkel in winkelcentrum CentrO in Oberhausen. De collectie van America Today is geïnspireerd op de American College Lifestyle met klassiekers zoals jeans, T-shirts, sweats, jogging pants en hoodies.

Het DNA van CoolCat zal niet veranderen, beloven de betrokkenen. Dat zullen klanten merken aan de herkenbare populaire stijlen en productgroepen als jassen, jeans, sweatshirts en t-shirts. CoolCat focust zich vanaf de doorstart alleen op kinderen tussen de 4 en 12 jaar.

‘Het exploiteren van modewinkels zit ons in het bloed, maar is voor ons concern allang geen doel op zich meer’, zegt Jonathan Kahn, zoon van oprichter Roland Kahn, tegen Retaildetail. ‘Coolinvestments investeert daarom sterk in vernieuwde en nieuwe verkoopkanalen, in digitale technologie zoals RFID en software op basis van kunstmatige intelligentie, en in logistiek.’

De overname van To Be Dressed werd in mei aangekondigd, maar toen waren de plannen nog niet heel erg helder, behalve dat het platform na de overname ‘zeker als volwaardig platform’ zou blijven bestaan.

V&D keerde in 2018 als online warenhuis terug na een veelbesproken faillissement dat leidde tot de sluiting van alle iconische winkels.

Foto America Today

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond