Deel dit artikel
-

Nieuwe cijfers: MP3’s stimuleren juist verkoop van cd’s

Een nieuw onderzoek naar het effect van MP3-muziek heeft een verrassend resultaat. Het downloaden van online muziekbestanden leidt juist tot een stijging van de cd-verkoop. Het onderzoek, uitgevoerd door de Yankelovich Partners in opdracht van de Digital Media Association , verwijst eerdere onderzoeken van de RIAA (Recording Industry Association of America) en Magex naar het rijk der fabelen.

De RIAA voelt zich al een tijd de gebeten hond en baseert dat op verschillende onderzoeken die gedaan zijn naar de rol en effecten van gratis online muziek. Een recent onderzoek in opdracht van de RIAA toonde namelijk aan dat er een direct verband zou bestaan tussen het gebruik van gratis downloadservices als Napster en het aantal cd's dat verkocht wordt. De platenindustrie zou nu al voor 300 miljoen dollar het schip in zijn gegaan door de bloeiende uitwisseling van MP3-bestanden.

Volgens Yankelovich Partners (YP) surft bijna de helft van de Amerikaanse muziekliefhebbers over het Internet, op zoek naar artiesten die zij op de radio niet horen. Het aandeel Internetters dat muziek downloadt of naar streaming audio luistert ligt volgens het onderzoek op 62 procent. 59 procent van hen zei dat het downloaden van MP3's een directe stimulans is om de muziek te kopen bij een muziekretailer. Aan het onderzoek werkten 16.000 Amerikanen mee in de leeftijdsklasse 13-39 jaar, die minimaal 10 uur per week muziek luisteren en in het laatste halfjaar minimaal voor 25 dollar aan muziek hebben gespendeerd.

Volgens Jonathan Potter, executive director van de Digital Media Association, bieden Internet-radiostations de consument meer mogelijkheden om te genieten van verschillende muzieksmaken. Potter: "Consumenten beantwoorden de diversiteit in het muziekaanbod met het kopen van een bredere selectie aan muziek die ze zonder de 24-uurs WebCasts nooit zouden hebben gekend."
Andere cijfers uit het onderzoek tonen aan dat de markt rijp is voor de digitale verkoop van muziek via het Internet. Tachtig procent van de ondervraagden zei meer muziek te kopen als ze tijdens het surfen meteen informatie over de artiest en de titel van de song zouden hebben. Een ander voor zichzelf sprekend cijfer: Zestig procent zou meer online muziek kopen wanneer de mogelijkheid bestaat om een song na het luisteren meteen te kopen. Het overgrote deel van de muziekliefhebbers (tachtig procent) is er sowieso voor om muzieknummers los te kopen.

De toekomst van muziek via Internet ziet er volgens het YP-onderzoek rooskleurig uit. Het percentage respondenten dat denkt dat online muziek een grotere markt zal vormen in de toekomst dan offline muziek, ligt op een overweldigende 74 procent. Volgens Potter zullen businessmodellen zich aan moeten passen naarmate de techniek vordert om voordeel te hebben van deze ontwikkeling."

Deel dit bericht

5 Reacties

H.A.Bouwens

Uiteraard is deze nieuwe vorm van muziekdistributie met geen enkel middel te stoppen, en kan men het dus beter zoeken in het oude adagium "ïf you can't beat them, ….". Overigens is er m.i. wel een groot verschil tussen online streamen als marketing middel, en eenmalig downloadable mp3's, ik krijg de indruk dat er over dit verschil in dat onderzoek nogal ongenuanceerd wordt gedaan.Maar, om aan al deze ellende het hoofd te bieden; waarom niet een soort kijk- en luistergeld nieuwe stijl, waarvan de verdeling op basis van (E-meetbare) distributieaantallen bij de rechthebbenden terecht komt?Iedereen luistert en (zeker in de toekomst) KIJKT naar dit soort bronnen, en kopieert –> SENA-toeslag op de schijfjes, net zoals bij cassettes, dus laat gewoon iedereen naar rato betalen.

Jan Roelofsen

Vroeger was het zo dat de Nederlandse hitlijsten werden samengesteld uit verkoopcijfers van platenzaken. Tegenwoordig is het helaas zo dat de hitlisten juist bepalen wat een platenzaak inkoopt (het omgekeerde proces) ofwel platenzaken durven geen materiaal te kopen dat niet in de top 40 / 100 voorkomt, omdat men bang is hiermee te blijven zitten. MP3 biedt daarom een perfect alternatief voor deze bange winkeliers. Kort samengevat: voor diegenen die wel eens wat anders willen dan altijd dezelfde shit die men tot vervelens toe hoort biedt napster een perfect alternatief. Het verhaal dat de muziekindustrie schade ondervindt van MP3 in onzin. MP3 is (nog steeds) niet van dezelfde kwaliteit als de veel te dure CD, die in de winkel ligt, zodat ik (helaas) nog altijd de "gewone" CD moet kopen of kopieeren. (dit kopieeren doe ik overigens, omdat de CD te duur is. Er is destijds toegezegd dat de CD in prijs zou gaan dalen (net zoals in het buitenland). In tegenstelling is de CD juist 50% duurder geworden. Over dit bedrog tegenover de klanten hoor je de muziekindustrie en de BUMA/STEMRA niet.

Sjef Jongen

MP3's hebben wel degelijk een negatieve invloed op de verkoop van cd's. In een Amerikaans onderzoek is gebleken dat de verkoop van cd's met zo'n 4% gedaald in gebieden die dicht bij een universiteit zitten, dit terwijl in de rest van het land de verkopen juist toegenomen zijn door de gunstige economie. Studenten (in dit geval de Amerikaanse) die massaal gebruik maken van Napster, kopen dus gewoon minder cd's. 

Lesley Declercq

Go YP!!

Jop Hardonk

Ik denk ook dat het leveren van MP3's de verkoop stimuleert, want wat is er nou relaxter dan thuis enkele nummers van een CD die je eventueel wil kopen rustig te luisteren. Je kan duidelijk meerdere muziekstijlen ontdekken zonder dat je je ongemakkelijk voelt omdat een verkoper in de winkel je een CD moet en zal verkopen als je er bent. Je leert dus gemakkelijker nieuwe muzieksoorten kennen en koopt die ook sneller. De meeste mensen hebben toch liever het orginele CD'tje en het daarbij behorende boekje, want dat is toch ook altijd leuk om te bekijken. Alleen daarom moeten napster en soortgelijke voort blijven bestaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond