Deel dit artikel
-

Nieuwe productcatalogus geeft online fashion mondiale impuls

Begin volgend jaar verschijnt er een online productcatalogus waar webwinkels en vergelijkers gratis productinformatie over modeartikelen uit kunnen halen. Dat bevordert volgens de initiatiefnemers de internationale handel.

FashionUnited en Icecat slaan hiertoe de handen ineen. De marktkennis van mediabedrijf FashionUnited wordt gecombineerd met de technische en e-commercekennis van Icecat. De bedrijven hopen binnen enkele maanden een database in de lucht te brengen waar webshops automatisch de meest volledig productinformatie van alle merken uit kunnen betrekken.

Voor Icecat is dat niets bijzonders, maar juist alledaagse praktijk. Het bedrijf uit Nieuwegein is een van de drie of vier partijen in de wereld die sites als Amazon en eBay en lokaal bijvoorbeeld Kieskeurig.nl en Beslist.nl kan voorzien met alle productdetails over nagenoeg alle mogelijke IT-producten en consumentenelektronica. Daar wordt nu het segment Fashion aan toegevoegd.

Directeur Martijn Hoogeveen van Icecat licht toe: “Het probleem bij online fashionshops is dat iedereen de productinformatie handmatig zit in te tikken. Dat is heel veel werk, met als gevolg dat de omvang van de portfolio’s beperkt blijft.”

“Als er echter een centrale databestand is waar ze gratis alle productinformatie kunnen downloaden, dan zet die markt als geheel een stap voorwaarts. E-tailers kunnen dan in een keer een assortiment van – zeg – honderdduizend producten aanbieden.”

De vraag naar dit type informatie is onmiskenbaar. “Er is een race gaande in Fashion waarbij bekende merken webshops opzetten. E-commerce gaat binnen vier à vijf jaar heel hot worden in deze branche.”

Het database met mode-artikelen wordt aangelegd volgens hetzelfde model als wat Icecat nu hanteert. Fabrikanten sponsoren de online database en mogen in ruil daarvoor hun volledige assortiment uploaden met de productdetails tot in de allerkleinste puntjes omschreven. Webwinkels, veilingen, vergelijkers en andere e-commercepartijen mogen die productinformatie op hun beurt gratis gebruiken. Hoogeveen: “Merken zien dit ook als een manier om controle te houden over de productinformatie die wereldwijd wordt gepubliceerd. Ze kunnen volledigheid in informatie nastreven en zelf bepalen welke andere data, zoals foto’s of video, ze beschikbaar maken.”

FashionUnited en Icecat delen de inkomsten.

Het bedrijf van Hoogeveen, die naast ondernemer ook boekenschrijver is, rekende vorige maand voor dat het online verkoopkanaal wereldwijd afgelopen jaar met 41 procent is gegroeid.

Foto: Sebastian Dooris (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond