Deel dit artikel
-

Nieuwe update Google-index komt eraan

Google bereidt zich voor op een ingrijpende update van de zoekindex, aangeduid met Penguin 2.0. “Dit zal een grotere impact hebben dan de eerste Penguin”, aldus hoofd webspam Matt Cutts.

Ergens in de komende maanden schudt de zoekgigant de veren van het fundament onder de zoekmachine weer op. Net als de vorige updates is ook deze vooral bedoeld om schimmige SEO-praktijken verder de kop in te drukken in het voordeel van zoekmachinemarketeers die ‘schoon’ werken.

Erg veel details wil Cutts nog niet delen omdat over nog niet alle onderdelen een vonnis is uitgesproken. Sommigen worden in Penguin 2.0 meegenomen, anderen moeten nog even wachten.

Wel geeft hij enkele grote lijnen prijs. Advertorials en native advertising, beiden vormen van betaalde en toch ook unieke content, mogen geen invloed hebben op de Pagerank. Dat houdt simpel gezegd in, dat sites met promotionele verhalen minder kans maken om hoog in de zoekresultaten te verschijnen. Dit soort content is niet verboden, maar zal wel een lichtere weging krijgen. Ook bekende linkspammers gaan het moeilijker krijgen. “We gaan upstream”, waarmee Cutts aangeeft het probleem vaker bij de kern te willen aanpakken.

Een ander aspect dat in de komende update aandacht krijgt, is veiligheid. Sites met lekken en veiligheidsgaatjes krijgen via de rubriek Webmaster Tools meer hulpmiddelen voor beveiliging. Dat moet de praktijk van phishing en het verspreiden van malware tegen gaan. Cyberboeven gebruiken graag gaatjes in servers om neppagina’s voor phishingaanvallen op te zetten en schadelijke software te verspreiden. Hoe hoger die sites organisch in de zoekmachines scoren, hoe meer ze in trek zijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond