Deel dit artikel
-

Nieuwe voorwaarden voor kopen op het web

De Consumentenbond en Thuiswinkel.org hebben nieuwe afspraken gemaakt over de algemene voorwaarden die gelden voor het kopen op het web.

Consumenten die kopen bij een van de 930 aangesloten bedrijven van Thuiswinkel.org krijgen vanaf 1 januari minimaal twee weken de tijd om de aankoop eventueel terug te sturen. Ook zijn ze niet langer verplicht meer dan 50 procent aan te betalen en ze krijgen meer duidelijkheid over prijs en bedenktijd.

"Belangrijk is nu dat zowel consumenten als aanbieders zich bewust worden van hun rechten en plichten en daar rest ons nog een schone taak," aldus Felix Cohen, directeur Consumentenbond.

De afspraken zijn vorige week gemaakt tijdens een vergadering van de Coördinatiegroep Zelfreguleringoverleg (CZ) van de Sociaal Economische Raad (SER). Eerder al stemden de leden van Thuiswinkel.org in met deze nieuwe algemene voorwaarden voor thuis- en webwinkels.

De nieuwe voorwaarden worden op 1 januari 2009 van kracht voor alle leden van Thuiswinkel.org. Volgens Leon Mölenberg, senior beleidsmedewerker van Thuiswinkel.org, gelden de voorwaarden voor alle leden van Thuiswinkel.org. "Uiteraard mogen leden positief afwijken van deze voorwaarden en consumenten nog meer zekerheid en garanties bieden."

De afspraken zijn volgens de beide organisaties belangrijk omdat de markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse internetters verder blijft stijgen. In de eerste helft van 2008 is de markt ten opzichte van een jaar geleden met 24 procent verder doorgegroeid naar een omzet van 2,3 miljard euro. In de eerste zes maanden van 2008 hebben alleen al circa 700.000 kopers voor het eerst een bestelling via internet gedaan. Vooral in minder voorspoedige tijden lijken consumenten te kiezen voor online aankopen.

Overigens was in de gedragsregels van Thuiswinkel.org – gebaseerd op de gebaseerd op de European Convention on Crossborder Mail Order and Distance Selling uit 2002 – al het nodige vastgelegd. De consument had bijvoorbeeld al het recht om zonder opgave van redenen de goederen te retourneren of van de dienst af te zien binnen een periode van tenminste ten minste zeven werkdagen. De webwinkelier dient dan binnen dertig dagen het bedrag terug te storten.

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Oudshoorn

Veel succesvolle webwinkels gebruiken Credit Checks en Easy Checks van Experian om de kredietwaardigheid van consumenten te toetsen, waardoor men betrouwbare consumenten achteraf laat betalen(acceptgiro/op rekening). Achteraf betaling is belangrijk voor consumenten en ook voor de groei van een webwinkel. Consumenten willen eerst producten opgestuurd krijgen, kijken of het bevalt, vertrouwd worden en daarna betalen. Door een online koppeling met de checks is het mogelijk betrouwbare klanten van deze service te laten profiteren, wat de omzet ten goede komt. Omzetstijgingen tussen de 20% en 50% zijn dan niet ondenkbaar en eerder regelmaat dan uitzondering. Door de nieuwe voorwaarden van Thuiswinkel.org kan men van de nood een deugd maken wat uiteindelijk meer service voor consumenten oplevert en de omzet van webwinkels verhoogt.  Een onafhankelijk onderzoek naar de populariteit van verschillende betaalwijzen: http://www.junglerating.nl/nieuws/marketing/wat_is_het_(directe )_prijskaartje_van_online_betalen%3F

theo

ractie op oudshoorn: easy check is waardeloos. werkt helemaal niet goed, allemaal marketing geneuzel!De meeste mensen zijn niet bekend (vaak vrouwen). betrouwbaarheid is laag. Naam checks zijn niet echt goed.Wanbetalers worden niet of slechts matig geregistreerd. Mensen die wij al langere tijd geleden naar intrum zonden staan er nog steeds als betrouwbaar in. Levering op rekening is een groot drama, je bent veel tijd en geld kwijt. Ja je kunt alles uitbesteden, ook dit is peperduur en ook geen garantie.Ik heb al een aantal bedrijven gehad die aan factoring wilden doen, maar er is nog nooit iets werkzaams op de markt verschenen. Ik heb al 10 jaar ervaring, wanbetaling wordt alleen maar erger. De plannen van thuiswinkel,org doen de kleine en middelgrote webwinkels de das om. En dat is nu juist de bedoeling van de club van 'grote jongens'

Van Huberts

http://www.icmo.nl is een partij waar debiteurenbeheer, eFactoring, etc. mogelijk is..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond