Deel dit artikel
-

Nieuwsgierig?

Mensen zijn vaak heel moeilijk over te halen tot wezenlijke gedragsveranderingen. Verandering is natuurlijk ook eng, want het is bijna altijd onzeker wat de uitkomst zal zijn. Soms houden mensen liever vast aan bestaande en bewezen waarden. Dat is veel veiliger. Zo ook met nieuwe vormen van communicatie, zoals internet. Want ondanks de immer verdergaande ontwikkelingen blijft het offline en online gedrag van veel mensen op korte termijn vaak nagenoeg gelijk. Zo verschillen de meest gebruikte internet- en mobiele toepassingen nog niet zo sterk van bestaande offline toepassingen. Het zijn met name de snelheid en (dus ook) de hoeveelheden informatie die worden uitgewisseld, die veel groter zijn dan met de oudere vormen van communicatie. Echter, e-mail is in wezen hetzelfde als een brief en kopen via internet lijkt verdacht veel op postorderen. Chatten is eigenlijk net een babbelbox en met de mobiele telefoon wordt toch nog steeds met name getelefoneerd.

Toch is niet iedereen bang voor verandering, getuige bijvoorbeeld de gevleugelde uitspraak: "Herzie uw standpunten minimaal enige malen per dag." Deze uitspraak lijkt bizar, want als iedereen constant zijn mening volledig zou herzien, zou je nooit ergens op kunnen vertrouwen. Geld zou zijn waarde verliezen, want de waarde ervan bestaat alleen maar bij de gratie van de afspraken die we er met zijn allen over gemaakt hebben. Probeer dan nog maar eens een kilo uien te kopen op de markt, als de groenteboer je met een serieus gezicht meldt dat hij juist zijn mening over het gewicht van een kilo heeft herzien en je één lullig sjalotje in je hand duwt. Aan de andere kant kan je het woord 'herzien' ook interpreteren als 'opnieuw bezien', 'nogmaals ijken'. In die betekenis klinkt het helemaal niet zo bizar. Zou je op die manier enkele malen per dag je standpunt 'herzien', dan ben je eigenlijk dagelijks op zoek naar andere invalshoeken. We hebben daar een mooi woord voor: nieuwsgierigheid. Nieuwsgierigheid zorgt voor nieuwe invalshoeken, nieuwe invalshoeken leiden (sporadisch) tot experimenten. Deze probeersels leiden weer in een klein deel van de gevallen tot kleine veranderingen en heel veel kleine veranderingen leiden uiteindelijk tot ontwikkeling. In de basis is het onze nieuwsgierigheid die er voor zorgt dat we altijd op zoek zijn naar nieuwe mogelijkheden, ook om leven en werk in te richten.

De drang naar vernieuwing valt natuurlijk heel goed te zien in de gehele nieuwe technologie-sector. Ondanks dat de meest gebruikte internettoepassingen momenteel nog sterk lijken op reeds bestaande handelwijzen, is steeds vaker te merken dat internettoepassingen wezenlijke gedragsveranderingen teweeg brengen. Zo sprak ik laatst iemand die zich wilde inschrijven voor een conferentie. Dat kon dan via internet; handig. Maar toen hij na tien minuten zoeken nergens op de site informatie kon vinden over de lokatie van de conferentie, begon hij zich lichtelijk te irriteren. Het enige heldere was dat de conferentie maandag om vijf uur zou beginnen. Toen kwam hij er achter dat het een virtuele, honderd procent online conferentie was. Dit was een mogelijkheid die hij helemaal niet had overwogen. Hij was immers gewend om ergens naar toe te gaan en daar sprekers te horen orakelen over het onderwerp van de dag. Dit weerhield hem er niet van om het toch eens te proberen. Zo'n nieuwe manier van werken kan namelijk best interessant zijn.

Echt angst voor verandering heeft denk ik uiteindelijk maar een klein deel van de bevolking. De nieuwsgierigheid wint gewoon vaker dan de angst voor verandering. Dit verklaart ook de constante ontwikkeling die de mensheid doormaakt. Ons instinct dwingt ons blijkbaar om onze standpunten met enige regelmaat te herzien. Om dat echter elke dag te doen, met al mijn standpunten, lijkt me wel wat ver gaan. Of toch niet…? Eens kijken hoe ik hier morgen over denk.

Job Franken is marketing manager bij Macaw. Hij schrijft deze column op persoonlijke titel.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond