Deel dit artikel
-

Nieuwssites scoren slecht

Nieuwssites bieden slordig geordende en oudbakken content waarover de meeste bezoekers zeer ontevreden zijn, zo schetst cPulse een somber beeld van de huidige nieuwsvoorziening op internet. Froukje Santing, chef internet bij NRC Handelsblad, onderschrijft de bezwaren en belooft binnen enkele maanden verbetering voor de website van deze krant.

Het Amerikaanse onderzoeksbureau cPulse, sinds vorig jaar onderdeel van Gartner Group , hield het tevredenheidsonderzoek in de eerste helft van dit jaar met korte interviews onder ruim 137.000 bezoekers van 123 Amerikaanse websites. De respondenten noemden de slechte ordening van content en de onmogelijkheid om artikelen te vinden als belangrijkste redenen om af te haken en verder te surfen naar andere websites. Sinds het begin van dit jaar is de klanttevredenheid over de online nieuwsdiensten met bijna 10 procent gedaald. De ontevreden sitebezoekers raadden online uitgevers aan om meer samenvattingen te plaatsen, de content zorgvuldiger in te delen en betere zoekdiensten aan te bieden, zoals op datum en/of trefwoord.

Twee andere bezwaren die de weglopende bezoekers van nieuwssites hadden, betreffen de oppervlakkige verslaggeving en gedateerdheid van het nieuws. Volgens het onderzoek is diepgaande verslaggeving noodzakelijk om trouwe lezers te behouden. Sitebezoekers eisen verder dat content vers is en verschillende keren per dag wordt bijgewerkt. De ontevredenheid over artikelen waarvan de versheidsdatum lang is overschreden is met 8 procent toegenomen sinds het begin van dit jaar. Eén respondent zei het frustrerend te vinden, dat het gewoonlijk twee weken of langer duurt voordat artikelen uit de papieren uitgave tevoorschijn komen in de zoekmachine.

Op de website van het dagblad NRC Handelsblad, online sinds 1995, is het opvragen via een zoekmachine niet eens mogelijk: noch de artikelen uit de papieren editie, noch de online verhalen zijn door middel van trefwoorden te vinden. Volgens Froukje Santing, chef internet van de PCM-uitgave, zal daar binnen enkele maanden verandering in komen. "Het ontbreken van een zoekmachine is echt een groot probleem, dat we nu aan het oplossen zijn. Of het opzoeken van artikelen gratis zal zijn of betaald, kan ik nog niet zeggen."

De NRC Handelsblad-site krijgt niet alleen eindelijk een zoekmogelijkheid, maar wordt volgens Santing ook voorzien van een duidelijkere navigatie. "Wij hebben als krantensite enorm veel informatie en kunnen niet goed laten zien wat we allemaal hebben, omdat de site uit de navigatie is gegroeid. Ook dat zullen we de komende maanden gaan verbeteren." Momenteel wordt de inhoud van de NRC Handelsblad-site dagelijks ververst en volgt alleen bij calamiteiten een update. Volgens Santing zal dit in de nabije toekomst 'vaker en ingrijpender' gebeuren. Verder zal de krant een e-mailnieuwsbrief toevoegen aan de online publicatie, zoals ook PCM-collega's Volkskrant en Het Parool die bieden.

Deel dit bericht

4 Reacties

Joris Evers

Goedemorgen, Kort een tweetal opmerkingen naar aanleiding van dit bericht. Jammer ten eerste dat het hier gaat om een Amerikaans onderzoek dat zomaar op de Nederlandse situatie wordt betrokken. Vreemd ook dat er (weer) niet wordt uitgelegd wat volgens dit onderzoeksbureau 'nieuwssites' zijn. Het lijkt alleen te gaan om sites van (papieren) dagbladen. Websites als Emerce.nl, Nu.nl en ook WebWereld.nl, waar ikzelf voor werk, worden in het onderzoek buitengesloten. Dat zijn toch ook nieuwssites, waarmee het volgens mij vrij goed gaat. Kennelijk kan 'nieuws' alleen nog maar door de 'oude media' worden geleverd. Nieuwe media tellen nog niet mee. Groet, Joris EversRedacteur WebWereld 

Carel Storm van 'sGravesande

Wanneer wordt de uitkomst van dit soort onderzoeken nu eens gekoppeld aan de constatering dat (bijna) niemand op het internet er in slaagt om winst te maken met content alleen? Het gat tussen de verwachtingen van de Internetgebruiker en de bereidheid van die gebruiker om voor de invulling daarvan te betalen is op dit moment gewoon nog groot, en voor merken als het NRC misschien wel te groot.

Mark de Bruin

Goedendag, Ik ben geheel eens met Joris die met zijn mening hier boven staat. Ik ben ook zeer benieuwd wanneer er echt een groots opgezet onderzoek komt naar nieuwssites. Onderzoeken met een grote medewerking (van de sites en de respondenten) en met een duidelijke definitie. Nu verschijnen her en der wat onderzoeken die of erg klein zijn opgezet (zie ook {Villamedia; http://www.villamedia.nl/derden/journalist/nieuwssites.html }) of gedateerd (zie ook {Internetdataburo; http://www.internetdataburo.nl/quick_survey5.htm }), of niet te vergelijken met de Nederlandse markt (zoals het onderzoek van cPulse). Mij is dan ook onduidelijk wat het verband is tussen de site die het moet ontgelden, NRC, en het Amerikaanse onderzoek. Amerikaanse internetgebruikers zijn echt niet op een hoop te gooien met de Nederlandse internetters. Ik mis in dit artikel dan ook een verlijking met meer dan alleen de website van het NRC. Er zijn echt wel Nederlandse nieuwssites, gerelateerd aan welke definitie dan ook, die de adviezen van de Amerikanen al ter harte hebben genomen. Om er enkelen te noemen: Het Financieele Dagblad, De Telegraaf, Wereldwereld en Nu.nl Deze hebben wel degelijk ieder uur vers nieuws en een goede zoekmogelijkheid. Kortom, er zitten nogal wat haken en ogen aan het bovenstaande artikel. Er kunnen in mijn ogen ook niet zonder meer conclusies aan verbonden worden. Veel is in perspectief te plaatsten. De titel al helemaal!Groet, Mark de Bruin

D.C. Pronk

Het is m.i. het aloude probleem van content-management. Bij het opzetten van een site wordt vaak niet aan beheer van content gedacht.Het gebeurt nog te vaak, dat een webmaster actie moet ondernemen, vaak op aangeven van iemand anders. Of de webmaster heeft het te druk, of content wordt niet aangeleverd. Of er ontstaat miscommunicatie. Terwijl content-management m.i. goed valt regelen en te automatiseren. Maar dat vergt kostbare tijd, en men acht het snel online gaan vaak belangrijker dan een goede en stabiele structuur.Als men uiteindelijk inziet dat een snel opgezette site nauwelijks te beheren is, is men al te laat. Het herbouwen van de site is dan vaak de enige optie.Iedereen weet het, weinigen doen het: zorg dat je content-beheer geregeld is en dat de navigatie gestructureerd is. Begin dan pas met je website bouwen. Groetjes,Dick Pronk 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond