Deel dit artikel
-

NMa ondervraagt webwinkels over prijsdiscriminatie

De Nederlandse Mededingingsautoriteit ondervraagt 100 webwinkeliers om uit te vinden of leveranciers op prijs discrimineren tussen fysieke winkels en webwinkels.

Daarmee reageert de mededingingsautoriteit op klachten van webwinkeliers en de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie die stellen dat ze door importeurs en fabrikanten worden gedwongen bepaalde verkoopprijzen te hanteren. Hierdoor is de consument duurder uit.

De NMa verstuurde 100 enquêtes naar online verkopers van horloges en witgoed. Wie niet benaderd is, maar wel aan het onderzoek deel wil nemen kan zich melden bij de NMa.

De inventarisatie vloeit voort uit een klacht van Thuiswinkel.org in januari van dit jaar. De brancheorganisatie stelde toen dat zeker 75 aangesloten webwinkels te maken hebben met pogingen van importeurs om de prijs te beïnvloeden. Vijftig winkels spreken van regelrechte dwang om adviesprijzen te hanteren.

In juni bleek dat webwinkeliers zich niet en masse meldden bij de overheid. Een van de redenen daarvoor was dat ondernemers zich niet anoniem kunnen melden. Het gevolg daarvan kan zijn, zo vrezen ze, dat de leverancier de contracten verscherpen of beëindigen.

Een woordvoerster van de NMa zegt tegen Emerce: "We ontvingen uiteindelijk te weinig concrete melden en hebben dus niets om mee aan de slag te gaan. Daarom benaderen we nu zelf actief partijen die we relevant achten."

De ontvangen reacties worden gebruikt om een visiedocument op te stellen. Daarin geeft de NMa weer hoe het aankijkt tegen prijsdiscriminatie tussen verkoopkanalen en wat ze beschouwt als overtredingen.

Foto: malakins (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Sebastiaan

Ik ken voldoende computerwinkels die NMa kopieen van brieven van Philips en Samsung hebben toegezonden. Allemaal met de inhoud om de prijzen van LCD TV's te verhogen. Misschien moeten ze bij de NMA hun digitale post eens openen?

da man

Goed dat ze er eindelijk iets aan gaan doen. Dit is al jaren een bekend probleem. Maar pas op, als de fabri's hun zin niet krijgen qua tarief heb ik al meerdere keren gehoord dat ze ineens heel lastig kunnen leveren enz enz.

Logfather

De NMa mag mij ook wel bellen. Ik ken een groothandel die mij heel duidelijk zei dat een webwinkel geen (minder) korting kreeg, maar dat ik als fysieke winkel 10% tot 15% korting had gekregen.

A Verhage

De NMA is een organisatie die veel beloofd maar niets doet.Onze leverancier eiste in 2007 zwart op wit via een advocaat ,dat hij enkel nog aan ons wilde leveren als wij de geadviseerde verkoop prijzen zouden hanteren, dit hebben wij uiteraard niet gedaan.Er zijn juridische stappen ondernomen en een klacht bij de NMa ,die in eerste instantie de klacht niet in behandeling wilden nemen, pas na tussen komst van de Europesche Unie ( commissie Kroes ) , werd de klacht in behandeling genomen.Tot op de dag van vandaag geen enkele inhoudelijke reactie !

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond