Deel dit artikel
-

NMA onderzoekt online muziekinstrumentenhandel

Door prijspolitiek van een aantal importeurs dreigt de internetmarkt voor muziekinstrumenten te verschuiven naar buitenlandse aanbieders. Dat zegt Joep Egmond, ceo van de webshop voor muziekinstrumenten EuropeanMusician.com . Egmond heeft over de betreffende importeurs een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingings Autoriteit , om de simpele reden dat EuropeanMusician "in geen geval duurder" wil zijn dan concurrerende webshops uit het buitenland.

Een niet met name genoemde importeur heeft volgens Egmond vaste verkoopprijzen voorgeschreven. Een ander zou in dealercontracten hebben laten vastleggen dat er geen internetverkopen via de fysieke shop van EuropeanMusician.com mogen worden geleverd. Dit is in strijd met het recht op vrij handelsverkeer, aldus Egmond, en belemmert de online verkoop van de webshop. De klacht is gericht tegen slechts twee importeurs, Egmond zegt "deze als voorbeeld te willen stellen".

Volgens Egmond heeft de NMA inmiddels al "stappen ondernomen" en "brieven gestuurd" om de betreffende importeurs erop te wijzen dat ze handelen in strijd met de mededingingswet.
Perswoordvoerder Richard Matthijsse van de NMA bevestigt dat er inderdaad een klacht is ingediend, maar die is nu in onderzoek, reden voor de NMA om er verder geen specifieke uitspraken over te doen. Hoe de ingediende klacht precies luidt wil hij daarom niet zeggen, "daarvoor moet u bij de klager zijn". Evenmin wil hij een uitspraak doen over de vraag hoe lang de behandeling van een dergelijke klacht kan duren. "Dat hangt helemaal af van de situatie en de aard van de klacht, soms kan het om dagen gaan, soms weken en soms helaas maanden." Mocht de klager in dit geval in het gelijk worden gesteld, wat kan de NMA dan doen? Matthijse: "Veelal leggen wij boetes op als de klager in het gelijk wordt gesteld." En werkt dat? "Ja, een partij kan natuurlijk tegen onze uitspraken in beroep gaan maar onze uitspraken kun je zien als een gerechtelijk vonnis, daar luistert men meestal wel naar."

EuropeanMusician is de doorgestarte opvolger van Egmond's eerdere webshop URMusic. Dit vroegere Twinningsbedrijf kwam vorig jaar in moeilijkheden toen Twinning er niet langer geld in wilde steken. Afgelopen mei maakte het bedrijf een doorstart, waarbij zowel businessplan als naam werden gewijzigd.
Hoe gaat het nu sinds de doorstart?
Egmond zegt dat de doorstart "voorspoedig" is verlopen, waarbij nu wereldwijd in samenwerking met affiliatepartners (muziekcommunities) wordt gewerkt." Het nieuwe businessmodel begint volgens Egmond zijn vruchten af te werpen. "In het oude model maakten we de fout te denken dat we zelf een community konden maken die de shop voldoende zou voeren. Maar daarmee creëer je een gekleurde community die helemaal is gericht op een shop en dat werkt niet. Nu maken we gebruik van een aantal bestaande communities die we een webshop aanbieden en dat werkt veel beter."
Hoe vertaalt dat zich nu financieel?
Egmond: "Het bestaansrecht van de webshop ontstaat nu uit het bestaansrecht van de fysieke winkel, en dat verloopt steeds beter. We begonnen na de doorstart met één bestelling per maand. Dat werd één bestelling per week en nu verkopen we gemiddeld twee producten per dag in de webshop, waarbij je moet denken aan een prijs per product van zo'n vijftienhonderd gulden."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond