Deel dit artikel
-

Nog niet in Nederland

Business-ideeën die zijn aangeslagen in het buitenland. Inspiratie voor de ondernemende lezer.

Als consument meepraten over de ontwikkeling van een nieuw type vliegtuig. Dat was een paar jaar geleden nog ondenkbaar, maar sinds vorig jaar gebeurt het gewoon. Ruim 120.000 mensen namen deel aan Boeings World Design Team, een online forum met messageboards, conversaties met het designteam van Boeing en uitvoerige discussies over wat reizigers wel en niet leuk vinden aan vliegen, en welke extraatjes ze graag in hun droomtoestel zouden zien.
Boeing is één van de bedrijven die begrijpen dat het collectieve intellectuele kapitaal van hun klanten een groot reservoir vormt van creatieve en ‘echte’ content. Samenwerking met de consument gaat veel verder dan feedback op producten of personalisatie van een vooraf bedacht product of dienst; dergelijke coöperatie kan integraal in alle creatieve processen worden ingebouwd, zodat er echt tweewegverkeer ontstaat tussen bedrijf en klant.
We hebben het over de ‘customer made’-trend, die de laatste vijf jaar langzaam maar zeker manifest geworden is. Volgens managementgoeroe C.K. Prahalad is dat fenomeen zelfs de kern van ‘The Future of Competition’ (zie ook ‘Overload’ in Emerce 40).
Ander voorbeeld: klanten van schoenenontwerper John Fluevog kunnen op zijn site in de sectie Open Source Footwear hun ontwerpen voor toekomstige schoenen insturen. Het winnende ontwerp wordt daadwerkelijk in productie genomen! En waarom zou u in uw business geen echte conversatie met de klant beginnen? Die klant converseert namelijk tóch wel, online, met miljoenen andere klanten, op planetfeedback, en epionions.com en duizenden blogs. Het is dus samenwerken of verzuipen!
www.boeing.com
www.fluevog.com

De No Frills Chic-trend (smaakvolle low-budgetdiensten) heeft er weer een spraakmakende exponent bij: het Engelse Yotel. Een hotelketen met kleine design kamers, inclusief Sony flatscreen-tv’s met surround-speakers, wifi-toegang, keuze uit honderden downloadbare films en cd’s, dubbele, draaiende bedden, ‘aircraft cabin mood lighting’ en luxe douches. In- en uitchecken kan automatisch.
Ook anders zijn de ramen. Die zijn namelijk naar binnen gekeerd, in plaats van naar buiten. De vensters kijken uit op zogeheten ‘corridors’, die op natuurlijke wijze verlicht zijn door reflectiemechanismen en kanalisering van lichtstralen. Daardoor kan Yotel vestigingen openen op locaties waar andere hotels dat niet kunnen: op moeilijke plekken in stadscentra, op vliegvelden, en zelfs ondergronds. Minder vestigingskosten dus, en die voordelen kunnen aan de klant worden doorgespeeld. Die betaalt in het veel te dure Londen slechts 105 euro per nacht voor een aantrekkelijk hotel.
Yotel zoekt al naar andere locaties in steden als Amsterdam, Barcelona, Boekarest, Berlijn, Kopenhagen, Hongkong, Singapore, Madrid, Parijs, Rome en Sydney. Wellicht kunt u ze nog voor zijn, of ze even mailen voor een franchise-deal natuurlijk!
www.yotel.co.uk

Ook in de mode slaat de No Frills Chic-trend toe. Deze herfst is Karl Lagerfeld ‘the thing to wear’. De in Hamburg geboren mode-ontwerper voegt de noodzakelijke ‘chic’ toe aan het Zweedse ‘low-cost-high-fun’-fenomeen Hennes & Mauritz. Lagerfeld heeft een collectie ontworpen van ongeveer dertig kledingstukken die geproduceerd en gedistribueerd gaan worden door H&M onder het label ‘Karl Lagerfeld for H&M’, een eenmalige collectie die verkrijgbaar is vanaf 12 november. Wie volgt? Zara met Prada? Mango met Gucci? Mexx met Valentino?
www.hm.com/nl/start/start/index.jsp

De Newyorkse 311-service bestaat al een tijdje en was vooral bedoeld als centraal gemeentelijk informatiepunt voor niet-spoedeisende diensten. Denk aan klachten over luidruchtige buren, verzoeken om kuilen te repareren en uitleg over de bizarre parkeerregels van de stad. Het succes van de dienst heeft het gemeentebestuur van New York en de toerisme-sector ertoe aangezet om ambitieuzere doelstellingen te formuleren. 311 wordt nu uitgebouwd tot een one-stop informatiebron over het uitgebreide culturele en entertainment-aanbod in de stad.
De dienst levert nu al informatie over straatfestivals, een doorlopende concertkalender en alarmeert bovendien bellers. Dat laatste kwam onlangs goed van pas, toen meer dan duizend bellers werden geïnformeerd over de verregende New York Philharmonic-concerten, wat hen een trip naar het park scheelde.
De upgrade van 311 is onderdeel van een plan om het toerisme te stimuleren en nieuwe bedrijven naar de stad te trekken. Sinds de oprichting in maart 2003 behandelt de dienst per dag gemiddeld liefst 33 duizend telefoontjes. In de planning staan uitbreiding met verkeersinformatie en voorlichting over afgesloten straten, aanvragen van kapvergunningen, afspraken voor bouwinspecties en zelfs afspraken voor het stoppen-met-roken-programma.
Het 311-model heeft een enorm potentieel voor innovatie in klantenservice van overheden, en niet te vergeten bedrijven. De meeste grote steden hebben hun service-afdelingen nog niet eens gecentraliseerd, laat staan dat ze kunnen leren van klachten, vragen en suggesties (‘customer made’!). Versie 2.0 van de Newyorkse 311-dienst kan voor achterblijvende metropolen en mega-corporaties een voorbeeld worden van volledige transparantie. Dat zal zeker gewaardeerd worden door bedrijven die hun hoofdkantoor in de regio willen vestigen. Ook de ‘creative class’, professionals die onder andere afhankelijk zijn van onmiddellijk beschikbare informatie, zal deze dienst met open armen ontvangen.
www.nyc.gov/311

Geld verdienen doe je tegenwoordig met telefoons. Als u de boot gemist hebt met de sms-revolutie, en ook geen miljoenen verdiend hebt aan ringtones (een miljardenbusiness inmiddels), wees dan in ieder geval de eerste buiten Japan die het gaat maken met ringvideo's!
Ringvideo's van Chaku-Motion (een merk van DoCoMo), zijn de nieuwe ‘must-have’ content in Japan. De videoclips duren tien tot twintig seconden en kosten ongeveer een dollar om te downloaden. Het kunnen clips zijn van live optredens, muziekvideo’s of speciaal gemaakte clips met Japanse sterren die ‘denwa dayo!’ zingen – ‘je telefoon gaat!’. De 3G toestellen in de DoCoMo Foma 900i-series kunnen allemaal Chaku-Motion afspelen, en iMode-abonnees kunnen ook al clips downloaden van de populairste acts.
Buiten Japan is het nog vroeg genoeg om een business op te zetten met ringvideo's. Als het écht ‘the next big thing’ na de polyfone ringtones wordt, kunt u het bedrijf vervolgens spoedig verkopen aan een van de netwerkoperators. Tijd voor een retourtje Tokio?
foma.nttdocomo.co.jp/english/

Moeder is allang niet meer de enige ouder die de kinderen mee uit winkelen neemt, en het Newyorkse Yoya snapt dat. De YoyaMart is helemaal ontworpen voor en door vaders, met grote tv-schermen in de zaak en een assortiment van hippe kinder- en tienerkledingmerken, plus funky gadgets voor pap.
Yoya heeft heel slim een segment gepakt dat vaak over het hoofd wordt gezien: steeds meer ‘urban hipsters’ worden ‘urban parents’, waardoor de vraag toeneemt naar retail outlets, producten en diensten die voldoen aan de behoeften van jonge ouders maar ook aansluiten bij hun hippe smaak. Daar komt bij dat jonge vaders de vaderrol herdefiniëren door steeds meer taken te delen of over te nemen die traditioneel door de moeder worden uitgevoerd. Misschien een idee voor de Negen Straatjes in het centrum van Amsterdam?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond