Nog weinig animo voor digitale tv bij UPC

Digitale televisie trekt via de kabel nog maar weinig abonnees. Dat blijkt uit de jongste cijfers van 's lands grootste kabelmaatschappij UPC, die deze week zijn gepubliceerd.
Het aantal digitale UPC kijkers in ons land steeg naar 56.800, oftewel nog geen 2,4 procent van de circa 2,3 miljoen abonnees. Het aanbod van het pakket UPC Digital spreekt blijkbaar nog niet tot de verbeelding van de consument.
UPC verloor in de zomermaanden zelfs 9100 abonnees. Daarvan zouden er 3200 als gratis te boek hebben gestaan. Reden voor die teruggang is waarschijnlijk dat UPC in de meeste UPC-gebieden de analoge kabeltarieven heeft verhoogd naar 15,20 euro per maand en het bedrijf steeds meer concurrentie ondervindt van digitale satelliet en DVB-T (Digitenne).
Overigens maakte dat voor de omzet over het derde kwartaal van 2004 niet uit. Die steeg naar 143 miljoen euro, 22,53 miljoen meer dan een jaar geleden.
Het aantal internet (Chello)-abonnees staat op overigens 369.600, zo’n 15 procent van de kabelabonnees. Opvallend is dat inmiddels ongeveer 160.000 abonnees gebruikmaken van de telefoniediensten van het bedrijf.
Deze week heeft UPC Nederland een proef met breedband internet en VoIP digitale telefonie via DSL aangekondigd. De proef wordt gehouden in Utrecht, buiten het bestaande verzorgingsgebied van het kabelbedrijf.
UPC wil met de proef te weten komen wat klanten van de diensten vinden en wat de mogelijkheden op de markt zijn. UPC wil nieuwe klanten buiten haar verzorgingsgebied ook de voordelen van one-stop-shop telefonie en internetcombinaties bieden. UPC verwacht dat de proef gevolgd zal worden door een commerciële lancering, maar op welke termijn is nog niet duidelijk.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
19 Reacties
Wilbert Philippo
Ik denk ook niet dat het ooit wat gaat worden met UPC. Ik kreeg vorige maand een verkoper aan de deur die digitale televisie een maand gratis aanbood. O.a. 'om weer goodwill' bij haar klanten te kweken. Vorige week d.h.z. pakket digitale televisie thuis ontvangen. Na het uitpakken blijken er geen handleidingen bij te zitten…. Maar gelukkig, daar waren ze zelf ook al achter en ze waren op de website te downloaden. Installatiehandleiding klopte niet helemaal, maar is toch wel te doen tot het punt waar e.a. moet gaan werken… Na enige uren puzzelen toch tot de conclusie gekomen dat het aan de apparatuur moet liggen, dus maar gebeld. Kreeg snel een vriendelijke dame aan de lijn die me zou doorverbinden met de storingsdienst. Vervolgens 90 minuten in de wacht gestaan (á 10 cent per minuut!!!) alvorens ik de hoorn er maar opgegooid heb. Toen geprobeerd via de website de storing te melden, maar de website had een storing (2 dagen achter elkaar) en er konden dus geen berichten verstuurd worden. Na nog 5 vruchteloze telefoontjes en weer de nodige euro's verder kon ik gisteren wel via de site mijn storing melden. Tegelijk mijn gram geuit over de bereikbaarheid en werkwijze. Vandaag antwoord gehad: "Om een afspraak te kunnen maken met u monteur moeten wij u helaas verzoeken even telefonisch contact op te nemen met onze afdeling support, zij kunnen met u een eventuele afspraak maken voor het afmaken van de doe het zelf installatie. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u telefonisch contact opnemen. Onze afdeling Customer Service is te bereiken op werkdagen van 8.00 tot 19.00 uur (voor storingen tot 22.00 uur) en op zaterdag en zon- en feestdagen van 10.00 tot 22.00 uur onder het nummer 0900 15 80 (€ 0,10 per minuut). Belt u gerust, onze medewerkers staan u graag te woord". Ik ben er klaar mee, ze mogen van mij de hele boel weer op komen halen. Het wordt nooit wat met (digitale televisie van) UPC…
Justin Spijkerman
Ja, vinden ze het gek dat het niet aanslaat!Als je 15,20 per maand moet betalen voor de gewone aansluiting en daarbovenop weer 15 euro voordigitale televisie, dan is dat voor 95% van de bevolking te duur. Maak het gewoon gratis (inbegrepen in de 15,20 per maand) en de helft van de huidige abonnee's zal zonder te zeuren overstappen! Casema doet het al op deze manier en zover ik weet gaat dat goed..
Truus
Voor het woekertarief van €15.20 mogen ze wel honderd digitale kanalen gratis geven.In alle landen van Europa waar geen kabel is is een televisiepakket met alle publieken en commericielen gewoon gratis te zien.Nee, de kabelmaatschappijen hebben het televisiekijken allemaal zo duur gemaakt in Nederland.Geldwolven zijn het !!!!
Dennis
Ik heb gekozen voor digitale televisie van Digitenne.UPC eindelijk de deur uit kunnen doen.Zoveel problemen met dat F*** bedrijf gehad. Automatische incassos die niet klopten en gewoon rekeningen blijven sturen.Toen ik eindelijk van ze af waren en ging verhuizen, wordt je plat gespammed met post en telefoontjes.Nou die heb ik hard weg gelachen. verteld dat ik blij was dat ik NOOIT meer met UPC zaken wil doen. Tevens is Digitenne nog de helft goedkoper…
Frank
Ik heb in september een aanbod gehad voor een maand gratis digitale TV te proberen. Gedurende die maand kon ik opzeggen, en dat kostte me dan toch nog 10 Euro. Hoezo gratis? "Nou, dat was om de kosten te dekken of zo."Ik vertelde hen dat ik belangstelling heb voor honkbal, en niet voor voetbal. "Nou, dat kwam prachtig uit, want ze hadden de Amerikaanse sportzender ESPN." Ik was toen wel geinteresseerd, en vroeg of de installatie niet per direct -want dat kon- maar per 1 oktober kon plaatsvinden. "Geen probleem, onze monteur maakt een afspraak met u." Inderdaad ging dat zonder problemen. Ik kreeg de settop computer, kreeg die zelfs aan de praat, zij het met behulp van hun helpdesk. Vol verwachting op zoek naar de play-off's. Dat zijn de voorrondes voor de worldseries. Geen honkbal te zien, en ik had ESPN toch al meer dan een uur erop staan. Nog eens goed gekeken… het bleek ESPN Classic te zijn. Volgens de website van UPC werden hierop hoogtepunten uit de voorbije jaren getoond van "echt Amerikaanse sporten als Football, Basketball, Golf en Tennis"Dus geen baseball! Nog maar een sgebeld met de verkoop, en gevraagd of ze ook honkbal in het pakket hadden. "Jazeker, ESPN!" Dat is ESPN Classic, waarop geen honkbal is. "Oh, dan is het op Adventure-1!" Zeker weten? "Jaja, zeker weten".Daar was uiteraard ook geen honkbal op.Nog maar eens gevraagd of een dealer hier in de buurt zo'n set zou kunnen leveren, als proef. "Ja, dat kon." Dan zullen het ook in ontvangst kunnen nemen als het retour komt. "Eh.. ja dat moet dan ook kunnen."Deal. Ik heb de agent een stempel laten zetten, en een handtekening laten plaatsen.
Ben
De animo die er is voor hun digitale televisie, haakt bijna allemaal weer binnen een maand af. Wij dus ook. Het begon erg goed. Op de afgesproken datum en tijd werd het hele spul geleverd voor digitale TV. Settop computer en kabel modem. Spul installeren met wat logisch nadenken en het werkt. Echt prima beeld, veel beter als het normale analoge signaal. Plus een heel stel extra zenders. Maar….Helaas bleek al snel dat we een gedeelte van het beloofde zender aanbod misten. Bij het digitaal start pakket zou het digitaal bonus pakket gratis geleverd worden. Beetje vreemde indeling, want in dit bonus pakket zitten normale zenders als de VRT en Canvas, de duitse zenders en BBC 1 en 2. Zou je toch redelijk standaard kunnen noemen. Vol goede moed dus maar even bellen met de servicedienst.Om een heeeeeeeeeeel lang verhaal kort te maken…. na 6 keer bellen en verschillende uurtjes aan de telefoon doorgebraccht te hebben…. na heel veel smoesjes waarom het nog steeds niet werkte …. en na bijna even zoveel excuses dat het nog steeds niet werkte… hebben we bij het 7de telefoontje aangegeven dat ze het hele spul weer kunnen komen ophalen. Niet te geloven. Wat een prutsers bij die service dienst.Als dit service is dan zullen ze nooit veel animo krijgen voor hun digitale televisie.
Merijn
Multikabel zendt vanaf 1 jan. gratis (abo wordt 1 euro duurder) digitaal signaal mee, hoef je alleen een decoder en startpakket aan te schaffen. Helpdesk = heel goed, heel snel en heel vakkundig voor zover mijn ervaringen.Nu nog een bugvrije decoder op de markt brengen…….
DRs BMa Jos A Scholte
Sedert het begin van mijn kabelabonnement, 15-01-2004, heb ik storing met de digitale uitgang van de Motorola DVi4000. Het geluid valt soms weg bij opstarten, tijdens wisselen van zender of zomaar tussendoor. Ik heb al een ander apparaat geïnstalleerd: zelfde storing. Ik merk een duidelijk verschil tussen het analoge en digitale geluid over mijn 7.1 Dolby Home Cinema apparatuur (niet te verwarren met de boxjes die bij een PC worden meegeleverd!). Ik concludeer dat de geleverde apparatuur van UPC van mindere kwaliteit is. Digitaal is de verdere weg: zie de laatste PC van Aldi. Het monopoly van UPC moet doorbroken worden: géén verplichte afname van apparatuur. Er dienen nieuwe computers op de markt te komen met ingebouwde hoogkwalitatieve digitale TV en Radio. Wellicht kan dan het abonnementsgeld lager worden.
ElMariachi
Digitale TV heeft als het goed is interactiviteit als toegevoegde waarde. Als je alleen extra zenders wilt kun je beter een schotel op je dakje zetten. Aan de reacties te merken zijn er veel ontevreden (ex-)klanten die nog het eea willen ventileren…. maar daar ging het hier niet om denk ik… vraag is of Digitale TV kan convergeren met VOip en Internet om zo een complete interactieve oplossing te zijn via het (grote) tv scherm. Dat kan het zeker maar alleen voor die mensen die minimaal 2 van de 3 unieke features gebruiken:- internet (downloaden en gaming)- tv (on demand en premium)- voip (met videocalling) helaas is die markt de komende 2 jaar nog te klein om de hardware en betaalsystemen terug te kunnen verdienen…
Sacha
Ook wij hebben het helemaal gehad met UPC. Eerst het analoge kabelabo verhogen naar boven de € 15,00 en dan durven ze ook nog extra geld te vragen voor digitale TV. Zij zijn danook de enige kabel leverancier in nederland, die dat doen. Na enormen kosten en problemen te hebben ervaren met de helpdesk van Chello (kabel internet) hebben we dat ook stop gezet. Wij hebben nu digitale Tv van KPN voor € 7,95 per maand en toch 3 toestellen erop draaien. En telefonie VOIP via Fiberwrold, 19,95 incl internetabo en 250 gratis belminuten. eerste 6 maanden korting. Het wordt,inderdaad, niks met UPC.
Ted
Gisteren de decoder ontvangen, en het aansluiten ging vrij vlot. Maar wat een fiasco, de helft van al het beloofde deed het niet, verder vind ik de gebruikersvriendelijkheid vrij omslachtig.Beeldkwaliteit is inderdaad beter, maar ik vraag me af waarom dat dan niet standaard is, heb je daar een decoder voor nodig ?? Conclusie………Maandag gaat die terug
Jan ter Laar
ditigalte TV van UPC is top!!6maanden gratis standard pack en 1maand gratis extra channel pack + Canal+ (!!!) geen problemen gehad, op af en toe een blokje in het beeld na… maar deze storing wordt binnenkort verholpen. Mensen die bij voorhand al negatief praten (op internet) over UPC zijn kortzichtig. Het aansluiten van de mediabox is echt kinderwerk….
Caspar Oostendorp
Ik heb nu twee weken Digitale Tv van UPC en ik ben redelijk tevreden. Aansluiten ging wat moeizaam (decoder crashede een aantal keer) maar lukte uiteindelijk wel.Voordelen voor mij:- Tv gids en radiostations via de decoder- Meer nettenNadelen:- Soms te zware compressie (blokkerig/flets beeld), ook bij Canal+ etc.- Decoder crasht gemiddeld 1x per week bij 3uur per dag gebruik (reageert dan niet meer op afstandbediening)- Geen PVR, zoals ik hoopte nav. de tv reclames van upc. Mijn conclusie:Het gratis half jaar zal ik er wel gebruik van blijven maken, maar als de decoder vaak blijft crashen, of er een betere optie langskomt, ga ik hem terugsturen. Maar het kan ook dat alles verder goed gaat en dat ik hem lekker houd.
Leo
Sinds twee digitale tv van UPC, volop storingen in de vorm blokken in beeld en geluid dat weg valt, veel dure telefoontjes helpt niet, hun netwerk is volgens mij gewoon niet goed. Wacht dit nog even af, indien geen verbetering gaat alles terug. In mijn postcode gebied helaas geen andere opties.
taaiewillem
heb twee maanden geleden de settop box ontvangen en geïnstalleerd. Box crashte om de haverklap, waardoor ofwel geen beeld en/of geen reactie op ab-signalen. Afgelopen do. is de box vervangen door monteur. Van telefoniste kreeg hij door dat activeren van het (nieuw type) modem wel een aantal uren zou duren wegens vertragingen. Het is nu zondag en nog steeds krijg ik op scherm: het activeren zal nog enkele minuten duren. In de tussentijd heb ik twee maal gebeld (0900-1580) en kreeg te horen dat er "enige vertraging" was, maar dat ik niets moest doen dan de box aan te laten en te wachten! Graag jullie ervaringen
Klaas
Ze gebruiken ook geen ontvanger van een goed merk.Het lijkt mij dat ze beter philips kunnen nemen of een ander bedrijf die veel ervaring heeft in het maken van ontvangers voor schotels.Zelf hoef ik geen digitale tv, wat moet je er mee ?Je hebt immers maar een keer tijd en de kwaliteit is slecht.
JOE
Ook ik heb de digibox op proef gekregen voor 6 maanden. Installatie ging prima….na installatie werd ik 'ingebeld' op mijn box en kwam er een update langs… Na de update bleek mijn box zich telkens als ie uitgezet werd te resetten en moest ik elke keer weer alle zenders ophalen. Ik heb deze storing niet gemeld omdat ik toch al niet van plan was de box te houden en meer te betalen voor nog meer onzinnigheid op TV. Na een maand wordt ik door UPC gebeld…we hebben gezien dat u box een storing heeft en willen bij u langs komen. We sturen gratis een monteur! Ik schrok me dood….ik werd door UPC gebeld!!!! Maar was me er ook meteen van bewust welke mogelijkheden men met zo'n box heeft….ja internet en TV komen bij elkaar! Maar op internet heb ik nog enige invloed op mijn eigen privacy…wat men met die box uithaalt en welke informatie men opslaat en/of doorgeeft aan anderen is niet zichtbaar. Ik heb UPC gemeld dat ze de monteur mogen langs sturen….om de box weer op de halen.
Cerveza
UPC is goed bezig zichzelf voor schut te zetten. Houden ze zich nu van den domme of lijkt dat maar zo! On demand: overwegend flutfilms en weinig actuele films. Spelletjes interactief: laat me niet lachen…net alsof je terug gaat naar de commodore 64 Teletekst: werkt voor geen meter Beeldkwaliteit: met tijden goed (goede coax!) verder haperingen enz. Muziek luisteren via mediabox op stereo: Laat maar zitten die gecomprimeerde baggerkwaliteit vol met tikjes en storingen. Goed bezig UPC?
Erik van Roekel
Het geheel staat nog erg in de kinderschoenen en is het naar mijn mening nog net niet. Veel laat te wensen over. Na 3 maanden gebruik van de UPC mediabox DVR gaat deze retour UPC Lees hier mijn uitgebreide verslag: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20070712_eerste_ervaringen_met_de_upc_mediabox_dvr/