Deel dit artikel
-

Nu.nl bereikt bijna de helft van de Nederlandse bevolking

De nieuwssite Nu.nl heeft van de Nederlandse nieuwssites en weblogs nog altijd de hoogste notering. 47 procent van de bevolking van dertien jaar en ouder stemt maandelijks af op deze site. Dat blijkt uit de een dezer dagen verschenen Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media.

Andere sites die maandelijks een kwart van de bevolking weten te bereiken zijn: NOS, Telegraaf, AD en RTL Nieuws (pdf). Opvallend is de relatief hoge positie van Dichtbij.nl, dat nu voor een groot deel gaat verdwijnen. Omroep Brabant trekt van alle regionale omroepen de meeste bezoekers. Op enige afstand gevolgd door RTV Rijnmond.
De populairste websites in Nederland (dus niet alleen nieuws) zijn voornamelijk afkomstig van Amerikaanse bedrijven: Google, YouTube en Facebook.

De meeste vermelde sites duiden op praktisch gebruik, zoals Google Maps, Buienradar, WhatsApp en Facebook Messenger. Twee banken ING en Rabo eindigen ook hoog. Opvallend is de hoge positie van Google Plus, het sociale netwerk dat in Nederland niet erg groot leek te zijn. Bol.com is de enige retailer in de Top 30.

Het deel van de bevolking dat gebruikmaakt van het internet is volgens het commissariaat verder toegenomen tot bijna 91 procent. Dit staat gelijk aan een surfpopulatie van ongeveer 12,8 miljoen mensen. Zij maken in 2014 per week veertien uur gebruik van het internet.

In 2014 is de laptop nog altijd het populairste apparaat voor internet: bijna twee derde van de gebruikers van dertien jaar en ouder wenden zich tot dit apparaat. De smartphone is sterk in opkomst, met een aandeel van meer dan 50 procent.

Deel dit bericht

3 Reacties

Birgit

Jammer dat de cijfers van Vinex uit Oktober 2014 (!) stammen. De oplettende kijker ziet bij actuele cijfers van ComScore dat er het een en ander in bereik (en categorie) veranderd is het afgelopen jaar … we leven namelijk in 2015 (bijna 2016)!

Monique

Deze cijfers zijn inderdaad al een jaar oud. GfK DAM publiceert iedere maand de toplijst van alle commerciële merken in Nederland.
Voor de meest recente bereikcijfers van oktober 2015 kijk op http://www.gfk.com/nl of klik direct op: http://bit.ly/1XCBwYx

Jan Libbenga (Emerce)

De Mediamonitor verschijnt eens per jaar en blikt dan achteruit, vandaar de titel Mediamonitor 2014-2015. De meerwaarde zit hem in uitgebreide analyses daaromheen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond