Deel dit artikel
-

NY Times maakt eenderde gratis nieuwsbrieven betaald

Negentien van de vijftig e-mailnieuwsbrieven van de NY Times zijn niet meer gratis. Lezers moeten een abonnement op de krant hebben om hun favoriete nieuwsbrief te blijven lezen.

Twintig jaar na de invoering van zijn eerste e-mailnieuwsbrief zet de Amerikaanse kwaliteitskrant een grote stap. E-mail ontvangen gaat geld kosten.

Aan NiemanLab legt chief product officer Alex Hardiman de gedachtengang hierachter uit. Allereerst gaan krantenabonnees meer waarde krijgen. Met een muisklik ontvangen ze specialistische publicaties waar anderen geen toegang meer toe hebben.

Het soort e-mails dat onder het abonnement valt, is duidelijk afgebakend. Volgens Hardiman gaat het niet om nieuwsgerelateerde zaken, zoals Breaking News. Het gaat eerder om uitgaven die journalistieke verdieping brengen, zaken waar lezers vanuit hun inbox verdieping over willen lezen. Enkele voorbeelden zijn: Parenting, Smarter Living, At Home and Away, On Politics, On Tech With Shira Ovide en On Soccer with Rory Smith. Binnenkort worden er nieuwe nieuwsbrieven begonnen, ook als onderdeel van het abonnement.

Het tweede argument om de nieuwsbrieven betaald te maken, is simpelweg het financiële. Op elke e-mailabonnee die nu een krantenabonnement erbij neemt, verdient de uitgeverij geld. Een online abonnement kost twee dollar per week.

De New York Times heeft honderd miljoen e-mailadressen in bestand. De helft van de ontvangers van nieuwsbrieven opent wekelijks de berichten.

Eerder deze maand publiceerde The New York Times Company de financiële resultaten over het tweede kwartaal. Die bevestigen weer eens, dat het bedrijf met succes een digitale transformatie heeft doorgevoerd.

De omzet steeg met 23,5 procent tot 499 miljoen dollar. Het grootste deel daarvan, 339 miljoen dollar (+15,7%) komt uit abonnementsgeld. Reclame-inkomsten zijn goed voor 113 miljoen dollar (+66,4%). De groei in abonnementsgelden komt nagenoeg helemaal op het konto van digitale producten. Dat zijn de krant, maar ook abonnementen op de puzzel- en kookrubrieken.

In het tweede kwartaal steeg het aantal abonnees met 142.000 digitale naar in totaal acht miljoen. Slechts de helft van die groei komt van News-klanten.

Digitale producten zijn goed voor 190 miljoen dollar omzet, een plus van 30,3 procent. Van de reclame-inkomsten is 71 miljoen dollar (+80%) afkomstig uit digitale kanalen.

Foto: Torrenegra (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond