Deel dit artikel
-

Ochtendgloren: merkwaardige piratenstrijd

Stoorzender van de mediaindustrie MediaDefender legde een legale tv-site een weekend plat. Betaalde kliks bij Google stijgen weer flink, terwijl weinig kredietreclame bij Google in Nederland niet in de haak is. En het digitale Eredivisiekanaal ontmoet obstakels.

Een opvallende toename van Google-kliks in de Verenigde Staten in april 2008 was goed nieuws. Reclame bij zoekresulaten is 20 procent meer aangeklikt dan over april 2007. Prompt steeg de koers van Google met een kleine 3 procent, tot al weer 583 dollar.

Comscore kreeg eerder dit jaar heftige kritiek op een gemelde daling van kliks bij Google. Dit leidde tot een flinke koersdaling wegens verwachte slechtere resultaten van Google. Dat bleek een onjuiste gevolgtrekking. Overigens koopt Comscore M:Metrics, een meetbedrijf in mobiel.

Ballmer en Yang golfen

Tegenover de winst van Google stond volgens Comscore een teruggang in betaalde kliks bij de zoekdienst van Yahoo met 4,4 procent en een daling bij Microsoft met 9 procent. De Yahoo-koers daalde licht, tot iets boven de 27 dollar. De koers had ook kunnen stijgen als gevolg van het slechte nieuws voor Yahoo en Live van Microsoft: de partijen blijken elkaar meer dan eens nodig te hebben dus wordt een overname plausibeler.

Komt die overname er alsnog? Afgelopen weekend speelden Ballmer en Yang samen golf. Om het ijs te breken. Dat is eerst nodig voor de partijen weer een beetje kunnen onderhandelen. Beetje grappen maken over en weer over de mislukking, en dan alsnog aan tafel.

Tivo verkoopt reclamedata

Dit berichtte Wall Street Journal die nog steeds de D6-confernetie houdt met de goede interviews. Aan de beurt was onder anderen Tom Rogers van Tivo, een man met (ook) een rijke historie in traditionele media als tijdschriften en tv.

Rogers ontkent uiteraard dat Tivo de tv-reclame om zeep helpt met haar digitale opnames: heel goed blijkt nu welke reclame wel en welke er niet wordt bekeken. Tivo verkoopt de tv-zenders en adverteerders daar cijfers over. Reclame wordt bijvoorbeeld meer gezien tijdens de minder bekeken programma’s dan tijdens uitzendingen met hoge kijkcijfers. En interactieve reclame: willen samen niet behalve als het programma pauzeert. Maar bij Tivo spoelt de kijker die pauze doorgaans door.

Antipiraterij schiet door

Het meest curieuze nieuws betreft een uitgebreide reportage van Cnet over de aanval op Revision3. Afgelopen weekend ging deze legale internet-tv-dienst plat door wat bleek een aanval. Velen die uitgesteld kijken mistten de programma’s.

Onderzoek wees uit dat de aanval kwam van IP-adressen die toebehoren aan MediaDefender. Dit bedrijf verstoort ruildiensten en vermeende piraterij in opdracht van muziek-, film- en tv-bedrijven. Als verdediging voert MediaDefender aan dat ze bewijzen had dat Revision3 al jaren ook illegale bestanden indexeert. Revision3 zegt dat dit tijdelijk het geval was maar dat software is vervangen. Wellicht komt het tot een rechtszaak.

China tegen videopiraten

In het licht van de Olympische Spelen pakt China videopiraterij aan. TV-bedrijven die dure rechten kochten eisen dat de Chinezen voorkomen dat hun beelden in ruil- en andere circuits via internet worden verspreid.

De Chinezen zijn begonnen om hun eigen videosites te waarschuwen dat ze gesloten worden als ze nog langer beschermd materiaal durven laten verspreiden. De nationale tv-maatschappij CCTV sloot overigens een overeenkomst met Tudou, zo zei Marc van der Chijs tegen Emerce. Tudou heeft het wel regelmatig aan de stok met de autoriteiten, maar zegt daar niet veel over.

Voetbalkanaal stokt nog

Ondertussen met sportrechten in eigen land: het digitale voetbalkanaal hapert. De voetbalclubs in de eredivisie hebben de doorgifte nog niet rond, en voor de leningen van banken is ook nodig niet getekend. Er is twijfel aan het exploitatiemodel van 30 miljoen euro, aldus het FD. Maar goed, er is nog drie maanden te gaan voor de start gaan de competitie.

Het Iraanse antwoord op Fitnaatje van Wilders is online, Beyond Fitna: Bijbelse boodschappen gevolgd door vreselijke beelden van geweld tegen Arabieren door met name Israël.

Hoog en droog bij moeders thuis in de avond in plaats van in alle vroegte in de regen aan het water: vissen op de spelcomputer. Rustiger dan een schietspel van Sony, Haze, volgens het AD erg kort door de bocht.

Nederland tapt goed af: in de tweede helft van vorig jaar werden gemiddeld 1.681 gesprekken per dag afgetapt. Maar we willen ook dat het OM boeven vangt. Dat ging wat al te grof en amateuritisch met met Nekschot

In de afdeling criminaliteit ook: kredietreclame op Google druist soms tegen de regels in: De AFM onderzocht 655 advertenties van 65 aanbieders via Google. Daarvan voldeden twintig advertenties van zestien partijen niet aan de reclameregels.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond