Deel dit artikel
-

Ochtendgloren: naar het concert in de bioscoop

Sony brengt concerten en voorstellingen in de bioscoop. Microsoft cash back betalingen op Live.com alleen nog in de VS. Phishing op iTunes, Wikipedia in druk en de mannen van Hyves op een miljoentje of 24 geschat terwijl de politie er komt neuzen.

De details van een gisteren uitgelekt plan van Microsoft voor betalingen aan kopers bij adverteerderswerden bekend in een toespraak van Bill Gates met de reclamechef van Microsoft Live. Over een paar jaar terugkijkend op ‘Live Search cashback’ zal, volgens Gates, dit een mijlpaal blijken te zijn in de concurrentie tussen zoekmachines.

In plat Nederlands: daar kan Google nog een puntje aan zuigen volgens Microsoft. Overigens staat Google (in de VS) op 62 procent marktaandeel in het zoeken en Microsoft op 9 procent. Hier is de verhouding eerder 90:5, dus het mag best spannender worden. Microsoft rekent haar klanten al rijk met honderden dollars, maar in de markt zal die korting spoedig ook elders verkrijgbaar zijn.

Sterk punt: al met 700 winkels en producenten zijn afspraken gemaakt om mee te doen. Op Live.com/cashback te zien, met de uitleg en vraag en antwoord. We willen voor uw ook even nagaan hoe het werkt en pas tijdens het inschrijven is duidelijk dat die alleen voor Amerikanen nog beschikbaar is. Bespaart u in elk geval tijd; doe geen moeite.

Microsoft lanceerde overigens tegelijkertijd Live Search Farecast, de voorzetting van het overgenomen Farecast dat slimme software biedt voor het verkrijgen van de laagste prijzen voor vliegtickets. Het voorspelt onder meer of prijzen zullen dalen of stijgen en of je moet wachten of beter nu een ticket kunt kopen. Ook voor vliegticket wil Microsoft overigens haar ‘cash back’ graag gaan toepassen. Het ding doet het ook voor Europese vluchten, wel met prijzen in dollars. De zoekresultaten geven (te) lange lijsten met mogelijkheden, dat wel.

Concerten in de bioscoop

Sony komt via haar filmbedrijf Columbia TriStar Motion Picture Group met The Hot Ticket: digitale distributie van concerten en theatershows naar bioscopen.

Zo wil Sony binnenkort beginnen met de show ‘Delirium’ van Cirque du Soleil en in september de laatste voorstelling van Broadway-musical ‘Rent’ verspreiden. Sony denkt de voorstellingen maximaal een week lang te distribueren over filmtheaters. Eerder dit jaar al zijn optredens van New York’s Metropolitan Opera, U2 en de Rolling Stones via bioscopen verspreid. Sony maakt er een permanente dienst van. Daar ook Nederlandse bioscopen overgaan op digitale online distributie zal dit zeker ook hier komen.

Geld voor Flock

Nieuw geld voor de nieuwe dienst Flock die een ‘sociale laag’ over Firefox legt om vanuit de browser te communiceren. het brengt alle toeters en bellen om te webtweepuntnullen. De investering, van onder meer Fidelity en Bessemer, bedraagt 15 miljoen dollar, nadat er eerder 13 miljoen is opgehoest.

Het programma is naar zeggen van de eigenaren vier miljoen keer gedownload en is vier uur per dag in gebruik. Dat laatste is logisch want zolang de browser aan staat, is Flock ‘in gebruik’. Maar de investeerders denken dat Flock het gaat maken, in navolging van de nodige web 2.0 analisten.

Phishing naar iTunes en Last.fm

Opvallend: het hengelgeboefte neemt zijn toevlucht tot iTunes. Ze ‘phishen’ naar inlogdata van abonnees van iTunes om vervolgens gratis muziek te kunnen kopen. Gebruikers wordt gevraagd naar een site te gaan om een probleem met hun iTunes account op te lossen.

In de afdeling muziek ook: toevoegingen op Last.fm met uitbreiding van het huidige, weinig aangeprezen abonnnement van 3 dollar per maand dat je onder meer verlost van reclame en, aardig verzonnen, toont wie er nieuwsgierig waren naar jouw profiel en anderen naar jouw ‘station’ laat luisteren. Het uitgebreide abonnement, nu nog in beta voor alleen de huidige abonnees, biedt veel meer mogelijkheden om te delen en te luisteren. Onder meer wordt de grens van maximaal drie keer ‘on demand’ beluisteren van een nummer weggenomen.

Wikipedia in boekvorm

Aardig verhaal in NRC over Wikipedia in druk op komst bij Bertelsmann in Duitsland en andere websites die tot gedrukte uitgaven leiden. Het Wikipediaboek gaat 20 euro kosten en daarvan gaat 1 euro naar stichting Wikimedia. Met bronvermelding is rechtenbetaling verder onnodig.

Over rechten gesproken: een Europese thuiskopieregeling heeft de voorkeur van minister Plasterk, met uniforme heffingen op de dragers c.q. spelers.

En De krant en site van AD kleuren met de dag meer oranje. Dat verkoopt. In multimedia het nieuws van de lancering van 538EKradio.nl.

De Hyvesmannen van 24 miljoen

Misdaad: HP/De Tijd publiceert Nekschot met de acht gewraakte tekeningen. En creditcardeblokkering voor kinderpornokopers, eenvoudig en hopelijk doeltreffend.

Ook lekker nieuws voor alle nieuwssites: politie en Hyves-speuren. Ik heb m’n profiel onmiddellijk verwijderd, nu nog uit die groeiende DNA-bank weten te ontsnappen.

Als alle boeven weglopen, gaat dat dan ten koste van de vermogens van de Hyves-oprichters, volgens de natte vinger van Quote ieder goed voor zo’n 24 miljoen euro?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond