Omzet Alibaba Group groeit 53 procent

Veel meer Chinezen zijn veel meer verschillende artikelen via internet gaan kopen, overwegend via de mobiele telefoon. Dat is in het kort de simpele verklaring voor de robuuste omzetgroei die Alibaba Group. De verkopen stegen met 53 procent 6,4 miljard euro.

Dat blijkt uit de financiële resultaten over het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2018 dat Alibaba Group zojuist presenteerde (PDF). De cijfers worden enthousiast onvangen, want liggen iets hoger dan wat financiaal analisten verwachtten. Het aandeel lijkt straks zeker zes procent hoger te openen als de beurs in New York opengaat.

De e-commerceactiviteiten, de kern van wat Alibaba doet, groeiden met 58 procent. Wat vooral opvalt aan de cijfers over de maanden mei tot en met juni is de verdubbeling van de omzet uit cloudactiviteiten tot 312 miljoen euro, oftewel vijf procent van het totaal. Deze tak van sport is vergelijkbaar met de clouds van Amazon en Microsoft. Alibaba positioneert ze ook als zodanig. Het aantal klanten hier steeg met 150.000 tot net iets boven de miljoen.

De cloudactiviteiten zagen de cijfers roder kleuren dan vorig jaar. Dat het operationeel verlies vervijfvoudigde is te verklaren vanuit de forse investeringsimpuls die deze tak krijgt.

Onder de streep schrijft Alibaba Group zwarte cijfers. De nettowinst kwam uit op 1,8 miljard euro.

Nederlanders kennen het Chinese concern vooral van zijn buitenlandse marktplaats AliExpress. Die tak, het faciliteren van internationale handelsactiviteiten, groeide afgelopen jaar met 136 procent tot een omzet 338 miljoen euro. Dat is de optelsom van de vergoeding die Chinese handelaren aan het internetbedrijf betalen.

Het aantal mobiele gebruikers:

De financiële resultaten uiteengezet naar bedrijfsonderdeel:

Alibaba heeft zich in de afgelopen jaren zo ontwikkeld dat de grootste westerse e-commercebedrijven het nu met grote belangstelling volgen. Nieuwe producten en diensten uit China worden als innovatief gezien en de activiteiten leveren bijzonder veel klant- en transactiedata op.

Een voorbeeld van ‘vernieuwende retail’ is het multichannel supermarktlabel Hema die je als klant eigenlijk niet meer kan bezoeken zonder mobiele telefoon in je hand. Maar eigenlijk hoef je helemaal niet naar de winkel omdat thuis laten bezorgen net zo makkelijk is:

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug