Deel dit artikel
-

Omzetdaling Amerikaanse muziekindustrie

Amerikaanse platenmaatschappijen hebben vorig jaar 10 procent minder omzet gedraaid. Volgens branchevereniging RIAA zijn praktijken als online piraterij en het illegaal kopiëren van CD's de grote boosdoeners.

De Amerikaanse muziekindustrie zette vorig jaar in eigen land 1,08 miljard 'eenheden' om, een daling van 10,3 procent vergeleken met 2000. De grootste daling deed zich voor bij cassettes, daar werd 41,9 procent minder van verkocht. Het aantal verkochte cd-albums daalde een stuk minder (6,4 procent) maar deze markt vertegenwoordigd wel 91 procent van het totale aantal verkochte eenheden. De verkoop van DVD's en LP's steeg met 138 respectievelijk 3,7 procent.

Uigedrukt in geld daalden de verkopen op de Amerikaanse markt met 4,1 procent naar 13,7 miljard dollar. Hillary Rosen, bestuursvoorzitter van de Recording Industry Association of America ( RIAA ), legde de schuld onmiddellijk bij het cd-branden en een praktijk die zij omschreef als 'online piraterij'.

Rosen baseerde zich op onderzoek dat de RIAA uitvoerde onder 2.225 muziekliefhebbers variërend in leeftijd van 12 tot en met 54. Bijna een kwart (23 procent) gaf aan vorig jaar geen muziek te hebben gekocht in de winkel, maar deze wel te hebben gekopieerd van een ander of via het internet te hebben gedownload. Het aantal verkochte cd-branders is in dezelfde tijd verdrievoudigd. Veertig procent van de ondervraagden bezat een cd-brander.

Rosen noemde het 'een wereldwijd probleem'. De muziekindustrie zou jaarlijks 4 miljard dollar door de neus worden geboord. In Nederland heeft branchevereniging NVPI nog geen cijfers over heel 2001 naar buiten gebracht. Wel is bekend dat de verkoop van cd-albums de eerste zes maanden van vorig jaar met zes procent is gedaald. De verkoop van cd-singles zakte zelfs met twintig procent terug. "De vraag naar muziek is niet gedaald. De bereidheid om ervoor te betalen is afgenomen", zei NVPI-woordvoerder Jonne Boesjes destijds.

De Amerikaanse muziekindustrie boekte overigens deze week een bescheiden nederlaag tegen peer-to-peer dienst Napster. Een rechter in Californië waarschuwde de RIAA dat een vergaand onderzoek naar de activiteiten van Napster wel eens twee kanten op kan werken. De rechter zal dan een onderzoek opstarten naar vermeende schending door de RIAA van de mededingingswet. De muziekdiensten PressPlay en MusicNet, initiatieven van vijf platenmaatschappijen om streaming muziek online te verkopen aan het publiek, hebben immers grote voordelen bij een verbod op diensten als Napster.

Deel dit bericht

10 Reacties

Freek Amsterdam

Naar mijn mening heeft NVPI-woordvoerder Jonne Boesjes het bijna begrepen, op een belangrijk detail na: de vraag naar muziek is inderdaad niet gedaald, maar de bereidheid om er teveel voor te betalen is heel sterk afgenomen. De muziek die ik naast mijn betaalde aankopen kopieer, had ik anders nooit kunnen betalen en dus ook nooit gekocht.

rogier

Wat mij verbaasd is dat de muziekindustrie alleen de schuld bij piraterij en bij het branden van CD's neerlegd, in plaats van te kijken naar de oorzaak van dit soort praktijken, zijnde de torenhoge prijzen die neer moeten worden gelegd voor het aanschaffen van een cd-tje. Aangezien bedragen van meer dan 23 euro geen uitzondering zijn is het vrij logisch dat men op zoek gaat naar goedkopere alternatieven.

johan

zoals u het zegt is het niet de bereidheid om te betalen die sterk is afgenomen. deze is bij u gelijk gebleven, uw vraag naar muziek is sterk gestegen. en dat is ook het algemene beeld. mensen hebben dankzij mp3 e.d. veel meer muziek in huis dan een paar jaar terug. dat de muziekindustrie niet om kan gaan met een 'nieuw' verspreidingsmedium is hun eigen probleem. want tegelijk met het meer muziek in huis hebben, groeit ook de totale bekendheid van artiesten. wat leid tot betere concertkaartverkopen, en toch ook bijdraagt aan de cd-verkoop. dat de omzet op dit moment daalt is eerder in lijn met de economie dan de schuld van piraterij.

Danny

Door te schermen met de verschijnselen van downloaden en kopiëren tracht de muziekindustrie zich te verdedigen. Het prijsniveau van de reguliere geluidsdragers is aan de hoge kant en zal de eerder genoemde verschijnselen alleen nog maar versterken. De mogelijke reactie hierop van de industrie is om de prijzen verder te verhogen. Mijn vraag: zal deze vicieuze cirkel daadwerkelijk optreden en wat zullen de gevolgen hiervan zijn?

Vince Rugillio

Natuurlijk betalen we ook in Nederland teveel voor een CD. De hoge prijs wordt voornamelijk veroorzaakt door de tamelijk hoge groothandelprijzen, maar ook door de marge van de detailhandel en de forse belasting van 19% (vgl. met boeken die in het lage tarief vallen). Dat de prijzen naar beneden kunnen, blijkt uit het feit dat het midprice segment de laatste jaren is toegenomen. In het grote verschil in prijs van een gewone CD en een midprice CD ziet de consument de bevestiging dat zij al jarenlang teveel betaalt. Aan de andere kant dient de consument zich te realiseren dat het downloaden en thuiskopieren wel degelijk een serieus probleem is. Hoewel een aantal consumenten bereid zijn om voor muziek te betalen, blijkt dat veel consumenten liever goedkope CDRtjes kopen, die niet verhoogd zijn met een thuiskopiebijdrage. Minder omzet en minder winst in de muziekindustrie kan leiden tot een kleiner, smaller en minder kwalitatief aanbod. Maar zover is het nog niet.

Ton Hermens

Beste lezer, Tja, wat moet je met de opmerkingen van de muziek-industrie. De vraag naar muziek neemt toe, de prijzen van de CD's nemen vooral in Nederland in mijn ogen buitensporig toe en de alternatieven (branden, parallelle inkoop, bestellen via internet) nemen toe. In mijn omgeving zie ik dat diegene die veel branden ook best wel nog een en ander blijven kopen. Alleen de nieuwe CD's zijn schandalig duur. Ikzelf heb een tegengestelde koopbeleid. In de afgelopen vier jaar heb ik nog nooit zoveel CD's gekocht als in de jaren daarvoor. Maar ik koop dan ook voornamelijk de CD-boxen bij het Kruidvat, uit de klassieke genre. De CD's kosten daar gemiddel 1 tot 1,5 euro per stuk. En voor zover ik weet loopt het als een trein daar bij Kruidvat. Waarom zie je dit nauwelijks bij het pop-genre? Waarom komen ze daar niet met goedkope uitgaven a la Kruidvat-formule. En waar blijft het NMa onderzoek naar prijsvorming CD in Nederland (in Duitsland zijn de CD gemiddeld 5 euro goedkoper terwijl daar de afstanden dus vervoerskosten veel hoger moeten zijn).

Marthijn van Rooy

Voor mij is het downloaden van internet een gigantische uitkomst daar ik in de winkel vaak niet meer aan de muziek kan komen die ik zoek. Op het internet zijn sites die deze muziek wel aanbieden en als ik het daar niet kan vinden dan gebruik ik eigenlijk altijd audiogalaxy. Uiteraard heb ik het over muziek die niet meer op CDof LP te krijgen is. Eigenlijk is er nu een logische ontwikkeling gaande, de digitale revolutie! dankzij deze revolutie zal je meer en meer gaan zien dat muzikanten hun muziek in eigen beheer gaan verkopen op het internet of via het internet. positief resultaat: meer winst, er gaat namelijk niet meer een enorm gedeelte van de winst naar de platenmaatschappij. Meer vrijheid! JIJ bepaalt wanneer en waar je speelt of optreed en of je optreed in een commercial of ergens weer het zoveelste lintje zal doorknippen. Dat is iets wat de platenbonzen ook wel door hebben en daarom schreeuwen ze denk ik nu moord en brand. Negatief resultaat:Het zal voor een artiest veel moeilijker worden om door te breken omdat het machtige marketing apparaat van de platenmij weg valt. Ik denk dat men het nooit gedaan krijgt om en kopieerbeveiliging te ontwikkelen die stand houd tegen het breekijzer van de software ontwikkelaars (zowel legaal als illigaal) zoals Ahead od Adaptec. Het zal door middel van een simpele update voor een brandprogramma wel weer te omzeilen zijn. Het lijkt me beter dat de in mijn ogen al ten onder gaande muziekindustrie eens een beetje research gaat doen naar hoe ze het beste kunnen overleven. Het heeft absoluut geen enkel nut om als een kip zonder kop bedrijven aan te klagen want als er eentje weg is dan staan er weer 10 op en de consument zal dan bepalen welk alternatief het beste is en binnen een paar maanden zal dan ook dat bedrijf weer aangeklaagd worden en zo is het cirkeltje dan weer rond. Hetzelfde geld voor de zin en hulpeloze kopieerbeveiliging, men denk een oplossing te hebben door de T.O.C.* van een CD te verzieken maar ook daarvoor zijn weer oplossingen die dan ook zeker als update van brandprogramma's te downloaden zullen zijn. Dit zijn denk ik de eerste stuiptrekkingen van een aantal bedrijven die de touwtjes in handen hadden maar ze nu zien wegschieten. Als ze hun monopolistische gedrag blijven handhaven dan voorspel ik dat ze stuk voor stuk te onder zullen gaan en dat zou dan geheel te wijten zijn aan, juist, aan de bedrijven zelf!

radja

>Aan de andere kant dient de consument zich te realiseren dat het downloaden en thuiskopieren wel degelijk een serieus probleem is. downloaden is heel misschien een probleem, maar thuiskopieren niet. thuiskopieren is volledig legaal. Ik mag een vriend een bandje geven van een CD die ik heb. Ik mag een vriend een gekopieerde CD geven. Maar ik mag dat niet electronisch volgens de platenmaatschappijen. Dat is natuurlijk krom. de platenindustrie moet dus gewoon niet zo hard zeuren, en zich neerleggen bij het feit dat peer to peer niet weg zal gaan.

Dirk

1- de prijzen voor een cd tje zijn veel en veel te hoog2- ook al is de muziek nog zo sterk beveiligd, toch is het nog te kopieeren. Wat ik hier mee wil zeggen is: ze kunen de beveiliging wel zo technisch maken, maar zie hoe makkelijk het is om die beveiliging te ontlopen. En voor de cd- en muziek industrie, maak die cd tjes 2,50 euro dan worden ze tenminste verkocht.

Tom

"Ik mag een vriend een bandje geven van een CD die ik heb. Ik mag een vriend een gekopieerde CD geven." Volgens mij mag dat helemaal niet. Een CD mag je wel kopiëren voor eigen gebruik, maar mag niet weggegeven worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond