Deel dit artikel
-

Onderzoek: Consument begint decemberinkopen in oktober

Nederlandse online retailers kunnen hun omzet flink opkrikken door in te spelen op het steeds langer wordende feestseizoen. Uit nieuw onderzoek blijkt dat bijna de helft van de shoppers (43%) al in oktober begint met het kopen van cadeaus voor de feestdagen.

Dit betekent dat het traditionele ‘laatste moment’-gevoel plaats heeft gemaakt voor een uitgebreid winkelseizoen van bijna drie maanden.

Het onderzoek van Mailchimp, uitgevoerd onder meer dan 9.000 consumenten in dertien landen waaronder Nederland, toont aan dat het feestseizoen kan worden opgedeeld in zeven verschillende fases. Elke fase heeft unieke emotionele drijfveren en kooppatronen, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor gerichte marketingcampagnes.

Waar veel marketeers nog steeds focussen op de traditionele piekperiodes rond Black Friday, kort daarna Sinterklaas en de dan laatste twee weken tot Kerst, laat het onderzoek zien dat consumenten al veel eerder beginnen met hun feestinkopen. In de zogenoemde ‘Early Lead-up’-fase in oktober koopt 43 procent van de shoppers al producten voor de feestdagen.

De motivatie van consumenten verschilt per fase: waar oktober draait om het vroeg regelen van cadeaus, gaat het in november vooral om kortingen en in december om gifting.

Voor de Nederlandse markt zijn lokale tradities cruciaal. Het onderzoek toont aan dat in Nederland, maar ook België en deels Duitsland, Sinterklaas een belangrijke rol speelt. Bijna de helft (48%) van de shoppers in deze regio heeft de afgelopen twee jaar producten gekocht specifiek voor Sinterklaas, vooral eten en drinken (23%) en boeken, speelgoed of spelletjes (23%).

Het onderzoek laat zien dat 71 procent van de ouders tijdens Black Week cadeaus koopt tegenover 63 procent van mensen zonder kinderen. Dat is niet verwonderlijk, aangezien Black Friday en Cyber Monday praktisch overlopen in Sinterklaas.

Een interessante ontwikkeling is de opkomst van wat de onderzoekers noemen: de ‘Curators’. Dat zijn shoppers die niet op zoek zijn naar de goedkoopste deals, maar naar unieke, persoonlijke cadeaus met een verhaal. Deze groep, die vooral bestaat uit jongere consumenten, Gen Z en millennials. Zij gaan hiervoor naar winkels met bijvoorbeeld ambachtelijke producten, vintage items of lokaal gemaakte spullen.

Voor marketeers betekent dit een verschuiving van transactionele marketing naar emotionele verhalen. In plaats van alleen kortingen te benadrukken, kunnen retailers inzetten op het verhaal achter producten en de vreugde van het geven van iets bijzonders.

Foto: Samuel Hagger, Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond