Deel dit artikel
-

Online omzet detailhandel groeit harder dan de totale omzet

De online omzet van de detailhandel is in het eerste kwartaal van 2015 harder gegroeid dan de totale omzet van de detailhandelssector. Vooral de omzet van de winkels waarvan de online verkopen een nevenactiviteit zijn naast de ‘fysieke’ verkoop groeit snel. Dat maakt het CBS vandaag bekend.

In het eerste kwartaal van 2015 is de omzet uit online verkopen binnen het midden- en grootbedrijf van de detailhandel met ruim 18 procent toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. De omzetgroei in deze winkels was in het eerste kwartaal van 2015 beduidend groter dan die van de totale detailhandel.

De verkoop via het internet in de detailhandel kan volgens het CBS deels toegewezen worden aan winkels met multi-channel formule. In het eerste kwartaal nam de online omzet van de multi-channelers gemiddeld met 23,5 procent toe ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit was aanzienlijk hoger dan de groei van de pure internetverkopers van 14,4 procent’

Het online winkelen groeit nog steeds, toch is de omzet uit verkoop via het internet nog maar zo’n 7 procent van de totale omzet van de detailhandel. Ongeveer twee derde van de online omzet van het midden- en grootbedrijf in de detailhandel komt van de pure internetverkopers.

Het CBS zal voortaan maandelijks inzicht bieden in de ontwikkeling van de online omzet binnen de detailhandel. Webwinkels zijn in de afgelopen jaren een steeds belangrijker verkoopkanaal voor ondernemers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond