Deel dit artikel
-

Online reclamebestedingen dálen in Duitsland

Adverteerders gaven in januari in Duitsland drie procent minder uit aan online reclame dan het jaar ervoor. De economische tegenwind gaat ook aan de internetsector niet voorbij.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen over de maand januari. Onder andere Internetworld bericht over het rapport over de bruto mediabestedingen van de eerste maand van het jaar.

Adverteerders gaven in de eerste vier weken van 2013 voor 177 miljoen euro uit om mediaruimte in te kopen. Het jaar ervoor was dat 182 miljoen. Een verklaring voor de onverwachte digitale daling is nog niet te geven. Het hele jaar 2012 was net afgesloten met een plus van zeventien procent.

Uit de cijfers van Nielsen blijkt dat vrijwel alle mediatypen inleveren qua exploitatieopbrengsten. Enkel televisie (+4,7 procent), Buitenreclame (+8,5 procent) en Radio (+18,7 procent) ontduiken de trend die een gemiddelde marktdaling van 0,1 procent laat zien.

Foto: Beshef (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

tony

@redactie:
Neem aan dat het woordje ‘minder’ mist in de eerste zin?
“Adverteerders gaven in januari in Duitsland drie procent uit aan online reclame dan het jaar ervoor”

Jurjen

Gelukkig maar, de CPC’s gingen afgelopen jaren door het dak in Duitsland

Paul Haarman

Ik ben bang dat dit in Nederland ook kan gebeuren. Er komt steeds meer een afweging tussen kosten en bereik en inderdaad zijn de sterk stijgende CPC’s in bepaalde branches een bron van grote zorg. Een ander probleem is dat de kwaliteit van de clicks minder wordt. Mensen klikken veel makkelijker op advertenties dan vroeger.

Andreas Giese

De verhouding internetters en online kopers is in Duitsland ook minder gunstig dan in Nederland. Bijna alle Duitsers zijn inmiddels online, maar ze kopen nog veel minder. Dat komt onder andere door het tragere internet en een meer sceptische houding t.o.v. online shopping. Hier komt wel stap voor stap verandering in. Duitsland is in potentie de grootste e-commerce markt van Europa.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond