Deel dit artikel
-

Online retailers zetten strategie op voor feestdagen

In economisch mindere tijden gebruiken de Europese online retailers kortingen om de omzet tijdens de feestdagen te stuwen. Naast een sterke focus op sales worden websites ingericht om de aankopen van de feestdagen te stimuleren.

Dat blijkt uit een onderzoek van Forrester over de voorspelling van online aankopen tijdens de feestdagen.  

Ondanks een overwegend optimistische stemming bij de Europese surfende shopper, zal volgens het onderzoeksbureau de consument dit jaar voorzichtig zijn. Ondanks indicaties voor een aantrekkende economie, blijft de consument nog op zijn hoede.

De online retail springt in op deze gemoedstoestand. De gedachte is de consument te lokken met kortingen. Forrester ondervroeg verschillende Europese retailers naar hun strategie voor de feestdagen. Naast de kortingen worden ook de websites geoptimaliseerd voor een betere klantervaring. Zo voegde het Britse Marks en Spencer verschillende functies, als reviews en videocontent voor producten, toe aan de website om het online kopen van producten te vergemakkelijken.

Sinterklaas

Bol.com verwacht dit jaar voor Sinterklaas 500.000 artikelen te versturen. In 2008 verkocht Bol.com tijdens de Sinterklaasperiode 1,1  miljoen artikelen. In de piekuren, de dagen vlak voor pakjesavond, werden iedere seconde meer dan 2 producten besteld. Naar verwachting zal dit jaar het hoogtepunt in online Sinterklaas-bestellingen rond 1 december komen te liggen. De mediawinkel verwacht op deze dag 100.000 artikelen te verwerken.

Bol.com opende een eigen, aparte speelgoedwinkel. Deze additionele verdiepingsvloer voor de opslag van de speelgoedartikelen moet de online winkel ook tijdens de feestdagen goed van pas komen.

Nederlanders positief

Forrester ondervroeg ook 14.155 respondenten uit 7 Europese landen, waaronder Nederland. De meeste online shoppers in dit onderzoek waren positief over hun financiële toekomst. Van deze gebruikers denkt 58 procent dat hun financiële situatie hetzelfde is gebleven, of is verbeterd, de afgelopen 12 maanden. Bijna 70 procent denkt dat de persoonlijke financiële situatie hetzelfde zal blijven, of zal verbeteren in het komende jaar. Nederlandse en Zweedse interneters waren het meest positief over het te spenderen geld.

Forrester adviseert online retailers in hun communicatie naar buiten toe de consument duidelijk de voordelen van online winkelen over te brengen. Kortingen of gratis verzendkosten moeten strategisch worden ingezet. Als laatste geeft het onderzoeksbureau mee dat online retailers goed moeten luisteren naar de wens van de consument. User generated content blijft belangrijk, omdat de consument waarde hecht aan de mening van de andere consument.

Bron foto: celesteh (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond