Deel dit artikel
-

Oorlog bedreigt Criteo’s overname Iponweb

De oorlog van Rusland in Oekraïne brengt de beoogde strategische overname van Iponweb door reclamebedrijf Criteo in gevaar.

Criteo publiceert een verklaring waarin het de intentie uitspreekt om Iponweb nog steeds te willen overnemen. Dat bedrijf mag dan wel in Londen zijn gevestigd, het merendeel van de medewerkers zit in Rusland. De oprichter is ook een Rus, Boris Mouzykantskii. Hij is een bekende ondernemer in de adtechindustrie.

“We hebben te maken met een constant evoluerende situatie. Daarom volgen we nauwlettend het landschap van regelgeving en sancties constant in de relevante jurisdicties. Voor het afronden van de overname hoeven we geen geld van of naar Rusland te sturen”, klinkt de verklaring van het Franse bedrijf met Amerikaanse beursnotering.

Vorig jaar december kondigde Criteo de intentie tot overname van Iponweb aan. Daarmee is 380 miljoen dollar gemoeid. Diens technologie moet de basis gaan vormen voor de nieuwe, meer toekomstbestendigde producten van Criteo. Dat is nu nog sterk gericht op retargeting, maar dat is een activiteit die zeker in Europa verdwijnt vanwege privacyregels. Ook ontwikkelingen bij Google Chrome dwingen daartoe.

Het Franse bedrijf richt zich daarom nu op retailmedia, reclame binnen de muren van e-commerceplatformen. Iponweb brengt relevante kennis over DSP’s en SSP’s mee.

Foto: Dmitriy Protsenko (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond